מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

אם למישהו לא היה ברור - הגיע הזמן לרבניות צבאיות

יש בצה"ל חיילות רבות הזקוקות לליווי תורני ואמוני ממי שמחזיקות את השפה הצבאית והתורנית כאחד. רבניות שיהוו מודל השראה, יעטפו אותן בשפה של תורה וחיזוק וידעו לתת מענה מול משברי אמונה וזהות

חדשות כיפה שרון בריק-דשן, מנכ"לית קולך 05/11/23 12:57 כא בחשון התשפד

אם למישהו לא היה ברור - הגיע הזמן לרבניות צבאיות
חיילות, אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

בעיצומה של מערכה קיומית על מדינת ישראל כבר ברור שבשש אחרי המלחמה דברים לא יישארו כפי שהיו. סדרי העדיפויות ישתנו, קונספציות שקרסו יפנו את מקומן לתפיסות מחודשות על החברה הישראלית. אחת מהן היא תרומתן הנחוצה של נשים במערכה הצבאית.

נשים גיבורות שלקחו פיקוד על הגנת הקיבוץ, עלו על הטנק, פיקדו על חוליות משטרה ולוחמים, נשים שהצילו ולחמו על חיי משפחתן, ועל הקהילות שלהן. הוכיחו שהן נכונות להיכנס תחת האלונקה ולא נופלות ביכולות שלהן.

במגזר הדתי לאומי שאלת שילוב הלוחמות עדיין נתונה בדיון. אולם אין דיון על כך שיותר ויותר צעירות דתיות מתגייסות לצה"ל ומשרתות בתפקידים משמעותיים. בימים האחרונים אף פורסמו נתונים המצביעים על עליה במוטיבציה של הצעירות לשרת בצה"ל, ויתור על פטור, ובנוסף מספר גבוה של נשים דתיות התייצבו מיד למילואים. האם הן זוכות למעטפת ראויה כדי לתרום את המיטב שלהן?

בוגרות החמ"ד מתגייסות בחלקן לאחר שנת מדרשה או מכינה. שנה זו מאפשרת להן להגיע מצוידות במטען תורני מסוים שמסייע להן בעת השירות. חלקן גם זוכות לליווי במהלך השירות על ידי צוות המדרשה או המכינה. לעומתן, רוב המתגייסות מגיעות מיד לאחר שנות התיכון, ללא רקע תורני נוסף והן משרתות בכל המערכים הפתוחים בפני נשים, ביניהם גם מערך הלוחמה.

אין חייל או חיילת שלא זקוקים לליווי כלשהו במהלך השירות, אך לחיילת הדתית יש צרכים משלה, לאורך השירות החיילת הדתיה נתקלת בסוגיות הלכתיות וחברתיות חדשות לבקרים. הסביבה הצבאית היא לא תמיד מאפשרת קיום שגרה דתית, והרבנים הצבאיים לא יכולים להוות כתובת לחיילת צעירה בנושאים אינטימיים ונשיים.

הדבר הזה נכון ביתר שאת בתקופת מלחמה תובענית. לאחר מתקפת החמס האכזרית, יש בצה"ל חיילות רבות הזקוקות לליווי תורני ואמוני ממי שמחזיקות את השפה הצבאית והתורנית כאחד. רבניות שיהוו מודל השראה, יעטפו אותן בשפה של תורה וחיזוק וידעו לתת מענה מול משברי אמונה וזהות תוך הבנת המסגרת התעסוקתית והאווירה הצבאית. הצורך דחוף מאד אצל הצעירות המשרתות כתצפיתניות וסמב"ציות, בחדרי המודיעין והמבצעים, ביחידות הרפואה והנפגעים, ובכל תפקיד שעלול לקדם מועקה ומצוקה לאורך ימים אלו. מי שרואה חשיבות בהנהגה דתית, לא יכול להסתפק במצבים אלו במענה נפשי מקצועי ללא ההיבט התורני וראיה לכך בהופעותיהם של רבנים (אזרחים) בכינוסי החיילים, טרום כניסתם למערכה בעזה.

חלון הצצה לעבר עבודת הקודש של יחידת זיהוי החללים חשף גם כמה תמונות וסרטונים בהם נראו מעגלים גבריים מחבקים וידיים מושטות כמנחמות למי שמתמודדים עם זוועות שקשה לתאר. חסרה התמונה ובה אותן עשרים וארבע נשות מילואים המשרתות ביחידת הזיהוי, מתקבצות במעגל מחבק, אותו מובילה מנהיגה דתית, משרת ביטחון ומעניקה כח להתמיד ולעסוק בעבודת קודש זו.

לימוד התורה הנשי בפריחתו, בתי המדרש מלאים בלומדות, תכניות לימוד מתקדמות מכשירות רבניות וניכר שינוי במקומן של נשים בהנהגה התורנית. מוסדות חינוך משלבים רבניות תלמידות חכמים בהובלה הרוחנית של התיכונים והאולפנות, רבניות ורמיו"ת מובילות את בתי המדרש לנשים, טוענות רבניות עומדות לצידן של נשים בבתי הדין הרבניים ורבניות ממלאות תפקידים בקהילות ובתי כנסת. כל אלו מעידים על התקדמות בלימוד התורה והתפתחות בהנהגה נשית דתית. לעומת זאת, מענה נשי תורני נעדר בצה"ל והוא נמנע ממי שזקוקה לו. –

הבשילה העת לשילוב רבניות צבאיות, שיהוו חלק בלתי נפרד מיחידת הרבנים ברבנות הצבאית, יהיו כתובת תורנית, הלכתית ואישית לחיילות וישלימו את הריק הקיים בעולמן הרוחני של החיילות.

כעת, כשאי אפשר להכחיש שנשים דתיות נלחמות במערכה זו, כתף אל כתף, כדאי לשים לב ולראות שמלחמת העצמאות של שנת 2023 משקפת בין השאר גם תמורות חברתיות שהבשילו בזכות עבודתן המאומצת של פורצות דרך אמיצות שלחמו יחד עם הגברים כבר מאז הקמת המדינה ופורצות דרך נחושות שכבשו את בתי המדרש והגיעו להישגים גבוהים בלימוד התורה. תנו להן לנצח.

הכותבת היא מנכ"לית קולך