המטרה האמיתית במחטף של שמחה רוטמן

השינויים בחוק בחירת רבני ערים הם לא שינוי מינורי של סעיף זה או אחר, אלא מחטף של ממש. המטרה שלהם היא לשמר את הפרנסה של משגיחי הכשרות

חדשות כיפה הרב אהרון ליבוביץ' 20/09/23 15:10 ה בתשרי התשפד

המטרה האמיתית במחטף של שמחה רוטמן
רוטמן, , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

אמש (ג') התפרסמה בחדשות "כיפה" ידיעה על שינויים משמעותיים בחוק בחירת רבני ערים לקראת הקריאה הראשונה, כולל ביטול רפורמת כהנא בשרות וביטול מינוי רבני השכונות. השינוי החדש כולל ביטול של רפורמת הכשרות של שר הדתות לשעבר מתן כהנא וכן ביטול ההצעה לגבי מינוי רבני שכונות.

"שיטת הסלמי שוב מרימה ראשה"

לפי חוק רבני הערים של הח"כים שמחה רוטמן וארז מלול, הוחלט בין השאר כי תבוטל פתיחת אזורי הכשרות, ורבני ערים לא יוכלו לתת כשרות מחוץ לעירם. כמי שעומד בראשו של ארגון "חופות" ששם לו למטרה לשבור את מונופול הממסד הרבני על הנישואין, וכמי שהקים בשעתו את מערך הכשרות האלטרנטיבית "השגחה פרטית", אני קורה לכל מי שעיניו בראשו לשים לב שלא מדובר בשינוי מינורי של סעיף זה או אחר בחוק, אלא- במחטף של ממש.

שיטת הסלמי שוב מרימה ראשה, מבצעת שינויים שנדמים קטנים, אך בעלי השפעה מכרעת על כל בעל עסק בתחום המסעדנות בפריסה ארצית, כמו גם על ציבור הסועדים עצמם. ולא מדובר בתיאוריה: יש בית עסק שמקבל במקרה הטוב יחס לא הוגן, ובמקרה הרע נתקל בשחיתות. פרנסתו תלויה בחתיכת הנייר של אישור הכשרות ואין לו לאן לפנות. היעדר התחרות גורם לנזקים, מעליית מחירים ועד פגיעה בצרכנים עם הורדת איכות הכשרות. אין אלטרנטיבות, אין מותג מתחרה שיכול לספק כשרות אחרת, קפדנית וטובה יותר, עם נוכחות אמיתית בשטח, נושא אליו התייחס בביקורת נוקבת גם מבקר המדינה. רפורמת הכשרות מוקפאת, החלק היחיד מתוכה שנכנס לתוקף עומד בפני ביטול, וכך למעשה נסתם הגולל על הרפורמה כולה.

המטרה של גניזת רפורמת הכשרות

הרב אהרון ליבוביץ

הרב אהרון ליבוביץ צילום: אביר סולטן

אין כאן סדר-יום מגזרי דתי. הרפורמה, שקודמה בזמנו על ידי ראש הממשלה בנט ושר הדתות כהנא, היתה יוזמה של אנשים דתיים שומרי כשרות - שהבינו שהמונופול עושה לכשרות שירות רע. המטרה בגניזתה היא להטיב עם מגזר מסוים ולשמר את הפרנסה של משגיחי הכשרות - לקוח של הרבנות הראשית.

אל תפספסו את השורות הקטנות - שם נמצאים המחטפים. ללא דיון ציבורי ראוי, הממשלה מבטלת את פתיחת אזורי הכשרות ובכך סותמת את הגולל על רפורמת הכשרות כולה. כל בר דעת מבין שההפך ממונופול - זה תחרות. היום, בזכות מהפכת הכשרות, המסעדות לא שפוטות של הרבנות המקומית כי הן יכולות לפנות לקבל כשרות מרב עיר אחר, מה שמאלץ את כל השחקנים להתאמץ ולתת שירות טוב יותר. מחר, עם ביטול הסעיף - נחזור למצב בו מערך הכשרות המקומי יכול לנהוג בשרירותיות כלפי בעלי מסעדות בלי שום איום או מחיר. זה לא סעיף קטן, זה מחטף.

הרב אהרון ליבוביץ' הוא רב קהילה בירושלים, ממקימי מערך הכשרות האלטרנטיבית "השגחה פרטית" . היום משמש כנשיא ארגון "חופות"