בלי חקלאות אין ציונות: הטעות החמורה של הממשלה

ההשלכות החמורות של ייבוא הדבש - והמחיר הכבד של הניסיונות להוריד את מחירי המוצרים החקלאיים: נראה שבישראל החליטו בשנים האחרונות לחסל את ענפי החקלאות | ואיך כל זה קשור לבריטים בהודו

כרמי יוגב כרמי יוגב 28/08/23 17:43 יא באלול התשפג

בלי חקלאות אין ציונות: הטעות החמורה של הממשלה
דבוראי או כוורן? , צילום: shutterstock

בישראל של השנים האחרונות החליטו כנראה לחסל את החקלאות: פעם אחרי פעם בשם המאבק החשוב ביוקר המחיה מתירים יבוא של תוצרת חקלאית, מבטלים מכסים, מורידים איכות. העיקר שיהיה על המדף מוצר זול. כך קורה גם כעת עם הדבש, התירו למי שהתירו לייבא דבש במחיר הזול ביותר, על המדף אתם עלולים למצוא דבש שכנראה נוצר מחבית עם מי סוכר שעמדה ליד הכוורת ופחות מאבקה של פריחות.

מי ששוב יוותרו מאחור חבולים ומיוסרים הם הדבוראים, קצת יותר מ-500 איש שזו פרנסתם אבל זו גם שליחותם. הדבורים הן האחראיות על תהליך ההאבקה של 80% מסך הגידולים החקלאיים בעולם, בלעדי האבקה הפירות לא יבשילו. היום היבוא הופך את המוצר לזול, אבל הוא קובר את הדבוראי שכנראה ינטוש את המקצוע. התוצאה תהיה שבעתיד הלא רחוק נצטרך לייבא פירות כי שום דבר לא יצמח פה ללא הדבורים שהרגו שרי ממשלה, בשם המאבק ביוקר המחיה שגרם להם כנראה לקוצר ראייה.

אפקט הקוברה: משרד האוצר עושה את אותה טעות של הבריטים בהודו

ההחלטה לייבא, כאמור, 500 טון דבש ללא מכס - מייצרת את מה שנקרא בכלכלה "אפקט הקוברה" המושג נולד בהודו שעה שהבריטים הגיעו וביקשו להעלים את הנחשים מהערים - ופרסמו שכל מי שיביא ראש של נחש יקבל מטבעות. מהר מאוד ההודים פיתחו בתי גידול לנחשי הקוברה. לבריטים לקח קצת זמן אבל מתישהו נפל האסימון ואז הם הודיעו כי בעוד מספר ימים כבר לא יחלקו כספים תמורת נחשים מתים. התוצאה היתה ששוחררו אלפי נחשים לרחובות, שכן בתי הגידול לא השתלמו עוד.

השר אבי דיכטר |

השר אבי דיכטר | , צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90

משרד האוצר, משרד החקלאות ועוד מבקשים לתת מענה ליוקר המחייה אבל כאן ועכשיו ומבלי להסתכל לעתיד. הפגיעה הקשה בדבוראים שייאלצו להוריד במחיר הדבש האיכותי שייצרו פה תגרום להם לנטוש את המקצוע. כשהם ינטשו מי יהיו אלה שימקמו את המכוורות בעונות השנה ליד הפריחות הנכונות? מה יהיה על התוצרת החקלאית שצריכה את פעולת האבקה של הדבורים? כיצד נוכל לחיות בארץ שלא מסוגלת לייצר חקלאות, לא דבורים, לא פירות לא פריחות?

החקלאות חיונית לא פחות מהביטחון

על פי הנתונים, נכון לשנת 2020 הדבוראים בישראל מטפחים 110,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה ברחבי הארץ. 80,000 כוורות בישראל משמשות להאבקה. אפשר לדמיין את ישראל בלי חקלאות? בלי יכולת לייצר חקלאות? מה היה קורה לו היו מחליטים בממשלה שלקראת חגי תשרי ירד המע"מ על הדבש, שהיא כמדינה תרוויח קצת פחות ותאפשר לדבוראים להרוויח כרגיל ולצרכן לקנות בפחות? מה גם שהצרכן היה נהנה מתוצרת איכותית. ללקק את האצבעות. מתי יפנימו חברי ממשלות ישראל שהחקלאות, הבטחת ייצור חקלאי חשובה לפחות כמו כיפת ברזל? חיונית כמו היכולת לייצר פגזי טנק, ייצור חקלאי כחול לבן הוא תעודת ביטוח לאזרחים בשעה של מצוקה.

מכיתה ט ועד לימים שאחרי השירות הצבאי זכיתי לעבוד במכוורת במושב בו אני גר בנחלים, בקיץ העברנו כוורות לאזור לטרון, יער בן שמן ועוד, בחורף לפרדסים בעמק חפר. בימים החמים רדיתי יחד עם אחרים את החלות. הריח של הדבש, הריח של הפרדסים והבוץ בנעלים הם חוויה מומלצת לכל אחד. החוויה הזו היא גם שליחות, הרבה יותר קל לעבוד במשרד, כשחם יש מזגן, כשקר יש חימום. אבל מי שבוחרים בחקלאות הם גם אלה ששומרים על האדמה של המדינה שלנו, הם שנאבקים במשתלטים הבלתי חוקיים כי בלי שהם יצעדו בה, גורמי האכיפה בכלל לא ידעו שיש פולשים.

עצה למערכת הפוליטית. כרמי יוגב

עצה למערכת הפוליטית. כרמי יוגב, צילום: באדיבות המצולם

בלי חקלאות אין ציונות

הם אלה שנעים בשבילים בלילה ומרתיעים גנבים, הם אלה שחורשים, מניחים כוורת ומכריזים הלכה למעשה היכן עובר הגבול. בלי חקלאות אין ציונות, בלי חקלאות אין עתיד ובטחון במזון לאזרחי המדינה ופעם אחר פעם צצים שרים שרומסים את החקלאות ושנייה אחר כך מצהירים שאכפת להם מאדמות המדינה ומעתידה.

מי שלא מתגייס למען החקלאות והחקלאים, מי שלא מוצא דרכים יצירתיות לעזור להם ובמקביל להוריד מחירים, מי שלא מבין שהחקלאים הם חומת מגן למדינה - אינו מבין את משמעות הציונות ואינו ממש אותה. קוראים יקרים, תהיו אתם ציונים וקנו דבש כחול לבן.

הכותב יועץ תקשורת ואסטרטגיה, זליגר שומרון. לשעבר כתב מדיני