החרדים הבינו באיחור - נתניהו מבין רק כוח

מה קרה שדווקא עכשיו חוק הגיוס מאיים על הקואליציה? הפוליטיקאים החרדים יצאו לבין הזמנים ובאו אל המצביעים שלהם בידיים ריקות, אז החליטו לשנות גישה לחלוטין | וגם: האחראים לפגיעה בכשירות צה"ל

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 18/08/23 12:52 א באלול התשפג

החרדים הבינו באיחור - נתניהו מבין רק כוח
גפני ונתניהו, מבין רק כוח, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החוק הוא אותו חוק, והחרדים הם אותם חרדים, אז מה קרה שדווקא עכשיו חוק הגיוס מאיים על הקואליציה, אחרי שנה בה הם היו שקטים במיוחד, והאמת היא, שלא קרה כלום, וזאת בדיוק הבעיה של המפלגות החרדיות.

עם הקמת הממשלה דרשו גולדקנופף וגפני חוק גיוס מלא שישים סוף לצרותיהם, אבל בהקמת הממשלה ביקשו מהם לחכות לאחרי הרפורמה, אחרי נפילת הרפורמה ביקשו שיחכו לאחרי התקציב, ולאחריו ביקשו שוב, שיחכו עם החוק.

החרדים נשארו בלי כלום

בהתחלה היה לחרדים אינטרס לחכות עם הרפורמה, אולי דוקא היא תגן על חוק הגיוס מאימת בג"ץ, אבל אז האיומים בקואליציה הפילו את הרפורמה, אחר כך האיומים של לוין החזירו את עילת הסבירות, והחרדים שלא הפעילו כוח והיו הילדים הטובים של הקואליציה נשארו בלי כלום.

כשיצאו חברי הכנסת החרדים אל בין הזמנים ובאו אל המצביעים שלהם בידיים ריקות, הם החליטו לאיים על נתניהו ולשנות גישה לחלוטין, רוצה רפורמה? תן לנו חוק גיוס, לא אחרי ובלי צ'קים שחוזרים, קודם חוק גיוס, אחר כך רפורמה.

ומה שהכי מדהים בסערת הקיץ הקצרה, היא כמה מהר האיומים עבדו, פחות מיום אחרי התדרוכים של החרדים נגד הרפורמה, נתניהו התיישב עם הדרישה לפתוח את המושב הבא של הכנסת עם חוק הגיוס הנפיץ ולא עם הרפורמה. שימו לב לסמנטיקה של הודעת רה"מ: "עובדים בשיתוף פעולה מלא כדי להעביר הן את חוק הגיוס והן את הרפורמה המשפטית", קודם חוק גיוס, אחר כך אולי תגיע רפורמה. אבל צריך לומר ביושר, אנחנו רק בהתחלה, ההתנגדות של המחאה לחוק הגיוס, עוד עלולה לטרוף את הקלפים.

מחאת אחים לנשק, למצולמים אין קשר לכתבה.

מחאת אחים לנשק, למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Shir Torem/Flash90

האחראים האמיתיים לפגיעה בכשירות צה"ל

אסור להתבלבל, למרות שהחום של אוגוסט מקשה על המחשבה וקמפיינים שלמים מגוייסים למחאה, ‏אסור להתבלבל, האחראים הראשונים לפגיעה בכשירות של צהל הם אלו ששברו את הכלים והתנו את המילואים באולטימטום לממשלה. אחרי זה אפשר לחשוב מה עושים עם בעיית הכשירות,