מחאת המסעדנים מסעדות בתשעה באב: אסור לתת לממשלה לגנוב לנו את היהדות ולעצב אותה בדמותה

מסעדנים מתל אביב הודיעו שבכוונתם לפתוח את המסעדות בצום תשעה באב כמחאה על החקיקה המשפטית עוררה סערה רבתי. ד"ר תומר פרסיקו מתנגד למהלך ומסביר :"אסור לתת לממשלה הזאת לגנוב לנו את היהדות ולעצב אותה בדמותה"

חדשות כיפה ד"ר תומר פרסיקו 26/07/23 16:43 ח באב התשפג

מסעדות בתשעה באב: אסור לתת לממשלה לגנוב לנו את היהדות ולעצב אותה בדמותה
אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אפשר להבין את הרגש העומד מאחורי המהלך המתריס של פתיחת מסעדות בט' באב: דחיה תקיפה של דמות היהדות שמציגה ממשלת ישראל בזמן הזה: יהדות הומופובית, מיזוגנית, חמדנית, קנאית וגזענית. מובן לגמרי למה אדם מוסרי לא רוצה להיות חלק מיהדות כזאת. הוסיפו לזה את נכונותה של הממשלה לכפות את תפיסתה על כלל הציבור, ותגיעו בקלות לתגובה שכזאת.

הפתרון אינו התנתקות, אלא חיבור וניכוס מחודש של היהדות על ידינו

אולם זו לא צריכה ולא יכולה להיות הדרך למחות. ניכוסה של היהדות בידי הממשלה, יומרתה לדבר בשמה ועיצובה כמסורת אנטי-הומניסטית הוא פשע כנגדה וכנגדנו, אבל הפתרון אינו התנתקות, אלא חיבור וניכוס מחודש של היהדות על ידינו. הפתרון הוא חיים יהודיים שמבטאים יהדות שמקדשת את החיים, עומדת מול אי צדק, נאבקת למען הדל וחלש ומוכיחה שרים ומלכים על חטאיהם. יהדות שנובעת מצלם אלוהים, עוברת דרך מוסר הנביאים ומגיעה עד כתבי ברל, רחל, ביאליק, דליה רביקוביץ' ועמוס עוז.

ד"ר תומר פרסיקו

ד"ר תומר פרסיקו צילום: ד"ר תומר פרסיקו

אסור לתת לממשלה הזאת לגנוב לנו את היהדות ולעצב אותה בדמותה

היהדות שלנו אינה מותרות שאפשר לוותר עליהם. היא השפה התרבותית שאנחנו מדברים בה וחלק חשוב של הזהות שלנו, בין אם נרצה ובין אם לא. אפשר כמובן לדכא את החלקים האלה בנו, או לדלדל אותם עד שידהו ולבסוף ייעלמו – יהודים שונים עשו זאת לאורך כל ההיסטוריה – אולם תהיה זו טרגדיה הן לנו והן עבורה. לא התחבר לנו – מפני שנאבד נכס תרבותי יקר מפז, אוצר שמאפשר לנו מגע עם חכמת דודות שבמקרה או שלא במקרה גם עומדת בבסיס התרבות המערבית כולה.

המסורת שלנו היא תיבת תהודה שבלעדיה קולו של המיתר הבודד שלנו יישמע דל הרבה יותר. היא גם משאב עצום של תובנות ותפיסות שמהוות שפה שניה לזו הליברלית, לטוב ולרע. עדיף, תמיד, לדעת שפה שניה.

עבורה – מפני שאם כל מה שישאר מהיהדות הם בצלאל סמוטריץ' ואבי מעוז, היהדות תגמור את חייה כמפלצת.

הניכור שחשים יהודים רבים בישראל מהמסורת היהודית הוא אחד הנזקים הגדולים שהממשלה הזאת אחראית להם. אסור לתת לממשלה הזאת לגנוב לנו את היהדות ולעצב אותה בדמותה. צריך לתקן את היהדות בישראל, לא להפקיר אותה בידיה.

 

ד"ר תומר פרסיקו, עמית מחקר במכון הרטמן