עם הפנייה לסין - נתניהו משחזר טעות מדינית עתיקה

נתניהו ביקר השבוע בסין לראשונה מזה 6 שנים. למרות שלבריתות דיפלומטיות יש חשיבות גדולה עבור ישראל, הכיוון שהמדינה הולכת אליו בעייתי - ואפשר ללמוד על זה אפילו מהתנ"ך

חדשות כיפה אבידן פרידמן 02/07/23 17:36 יג בתמוז התשפג

עם הפנייה לסין - נתניהו משחזר טעות מדינית עתיקה
נתניהו בביקור עבר בסין , צילום: Haim Zach / GPO

השבוע פורסם שפניו של ראש הממשלה נתניהו לסין, עם תכנון לביקור ראשון מזה שש שנים. בכתבה, ציטטו גורם מדיני שמסביר את המהלך בצורה כזאת: "נתניהו לא יעמוד ויחכה להזמנה לבקר בבית הלבן שלא מגיעה. הוא עובד בערוצים מקבילים". דהיינו, הביקור מאותת לאמריקאים שיש לנו עוד אופציות לשותפים בכירים. אנחנו יכולים גם להתיידד עם סין, מרמז נתניהו, כמו שאנחנו באמת עושים יותר ויותר תחת הנהגתו.

סין - מדינה עם ציון חירות על פי דירוג הארגון "Freedom House" של 9 מתוך 100, משטר אכזרי שהכניס מליון בני האוגיור למחנות ריכוז בתנאים לא אנושיים,  ללא בחירות, ללא חירויות ולא זכויות אדם. סין, ידידת ישראל.

המהלך מובן: ישראל המוקפת אויבים חייבת לרכוש כמה שיותר חברים בעולם

הידידות הפורחת הזו מצטרפת לעוד חברויות עם משטרים אכזריים ומפוקפקים רבים. לדוגמא, הידידות עם אזרבייג'אן (ציון חירות- 1/100), שפתחה אצלנו שגרירות לאחרונה, ועם מדינות רבות באפריקה כגון דרום סודן (1/100) וקמרון (15/100).

לבריתות האלה יש הסבר מוכר וברור. ישראל המוקפת אויבים, המאוימת באופן תמידי, חייבת לרכוש כמה שיותר חברים בעולם. אם בשנים האחרונות יותר ביקורת מגיעה ממדינות אירופה, כך שקשה לדעת עד כמה אפשר להישען עליהן, יש צורך לפתח ידידות עם מדינות שלא יבקרו אותנו. ואם עכשיו גם ארצות הברית מצטרפת לביקורת על ישראל, בעקבות הרפורמה המשפטית, אז גם אותה נחפש להמיר בחבר אחר שפחות רגיש למצב הדמוקרטיה אצלנו.

המהלך, אם כן, מובן מאד, ובגישה המדינית שלו, נתניהו הולך בעקבות מנהיגים רבים וגדולים בעם שלנו לאורך ההיסטוריה. אפשר אולי לראות תחילת הגישה הזו עם שלמה המלך. שלמה נשא נשים נוכריות רבות - מואביות, עמניות אדומיות צדניות וחתיות, והמשמעות של אותם קשרים הייתה בעיקר פוליטית, ולא רומנטית.

גם שלמה המלך כרת בריתות פוליטיות לטובת חיזוק הממלכה

על אף ההתנהלות הדתית הפסולה של הממלכות הללו, שלמה כרת איתן בריתות לטובת חיזוק הממלכה. לקראת סוף תקופת מלכי יהודה, אפשר להצביע על גישה זהה אצל המלך הצדיק חזקיהו. לעומת שלמה, חזקיהו נלחם נגד עבודה זרה. אבל גם הוא התעקש ליצור בריתות עם ממלכות בניגוד לדבר האל בפי הנביא. כשחזקיהו הראה את כל הונו לשליחי מלך בבל, מתוך רצון ליצור ברית שתעזור לו במרד כנגד מלך אשור, הוא הצדיק את זה אל מול הביקורת הנוקבת של הנביא ישעיה בטענה "כי יהיה שלום ואמת בימיי" (לט:ח). במילים אחרות- זה יפה מה שאתה אומר, ישעיהו, אבל אני כמלך צריך לדאוג לשלום הציבור, ואעשה את כל מה שנדרש לטובת אותה מטרה נעלה.

אבל מי שמאמין בדברי הנביאים כדברי אמת וצדק אינו יכול להסתפק בזיהוי של הגישה המדינית של ראש הממשלה עכשיו עם המלכים דאז. חובה עלינו להקשיב לקולם של הנביאים, שמסבירים שהגישה הזו, שכל כולה מיועדת להביא בטחון, היא היא שמביאה אסון על ישראל.

בימי שלמה, ה' מבשר לו "יען אשר היתה זאת עמך...קרע אקרע את הממלכה מעליך" (מלכים א' יא:יא). חשבת שאתה מבטיח את איחוד הממלכה? הבאת לקריעת הממלכה לשתיים. בימי חזקיה, ישעיהו אומר לו, "הנה ימים באים ונשא כל אשר בביתך ואשר אצרו אבותיך עד היום הזה בבל לא ויתר דבר אמר ה'" (לט:ו). חשבת שתביא שלום? הבאת חורבן.

אנחנו צריכים להיות מודאגים מבריתות עם ה-"מקולקלין שבאומות"

כל מי שדואג שמדינת ישראל כיום תהיה מדינה עם צביון יהודי, וכל מי שדואג מסכנות שמאיימות עלינו יותר מחיזבאללה ומדעאש צריך להיות מודאג גם מבריתות עם ה-"מקולקלין שבאומות", כדברי הגמרא בסנהדרין. במיוחד כאשר בימינו, כריתת ריתות אלו נעשית לא באמצעות נישואים עם הנסיכה, אלא באמצעות מכירה של אמצעי לחימה המאפשרים לדיקטטורות לבצר את כוחן, לדכא ולרצוח את האזרחים שלהן.

כך באזרבייג'אן, ש70% מכלי הנשק שלה מגיעים מישראל בשנים האחרונות, וכך בדרום סודן, שנשק ישראלי כנראה נמכר לשני הצדדים במלחמת אזרחים שגבה מאות אלפי קורבנות לפני עשור. כל מי שיתאבל על ירושלים בחודש הקרוב, חייב גם לשים לב למשמעות הדתית של ההתנהגות המדינית שלנו.

הרב אבידן פרידמן הוא מנכ"ל עמותת ינשו"ף, הפועלת לקדם קביעת גבול מוסרי על יצוא בטחוני ישראלי