ההחלטה שנתניהו לא מצליח לקבל - ופוגעת בכולנו

כך הפחדים של הממשלה - מונעים ממנה לשלוט: לא רק הרפורמה המשפטית תקועה, גם חוק הגיוס נדחה למועד לא ידוע, למרות ההסכמות הרחבות בקואליציה - העיקר שהמחאה לא תחזור בעוצמה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 30/06/23 10:44 יא בתמוז התשפג

ההחלטה שנתניהו לא מצליח לקבל - ופוגעת בכולנו
נתניהו וגפני, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

החלטת ממשלה דרמטית התקבלה בישיבת הממשלה האחרונה כמעט בסוד, החלטה להנחות את שר הביטחון לחוקק חוק גיוס, במענה לחוק שתוקפו פג ממש היום. סך הכל החלטה מתבקשת, אבל בפוליטיקה, האותיות הקטנות הן שחשובות, ובאותיות הקטנות נכתב שהחוק יחוקק עד סוף כנס החורף הבא, כמעט תשעה חודשים מהיום. 

למה זה דרמטי? לא בגלל ההחלטה, בגלל הפספוס שבה. משבר גיוס החרדים רודף אותנו כבר שנים, ונראה היה שהוא לא פתיר, עד שקמה לה ממשלת הימין חרדים, בה יש הסכמה מקצה לקצה שהמצב הנוכחי לא טוב. החרדים דרשו חוק גיוס, נתניהו הסכים, מושלם לא? אבל מאז הקמת הממשלה נתניהו דוחה את חקיקת החוק שיאפשר את הורדת גיל הפטור וישלב את החרדים בשוק העבודה ומאוחר יותר גם בצה"ל עצמו. 

בכירי הקואליציה נרתעים - חוק הגיוס עלול להיות טריגר למחאות קשות 

בהתחלה הבטיח נתניהו חקיקה מהירה, אחר כך לפני התקציב, באישור התקציב הבטיח שהחוק יקודם עם אישור התקציב, עכשיו מדברים על סוף החורף הבא, אם בכלל. גם בחורף הוא יכול להידחות, או גרוע יותר עבור החרדים (ולא רק) אולי בכלל לא תהיה ממשלה, חשש שקיים בסיעות החרדיות. 

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21.

הורדת גיל הפטור משירות צבאי לחרדים מגיל 24 לגיל 21. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

אבל לחוקק חוק גיוס מרתיע את בכירי הקואליציה, המחאה תהיה קשה, אולי אפילו במימדים שלפני קריסת הרפורמה, אבל שוב, החלטות חשובות דורשות מנהיגים אמיצים, ומדינת ישראל זקוקה לשינוי בתחום הגיוס ולהורדת גיל הפטור, תבדקו מה אומרים על כך ראשי האופוזיציה עצמם. 

הכלכלה מפסידה, החרדים מפסידים והחברה מפסידה

ולא שאי אפשר היה לחוקק במהירות חוק גיוס, זוכרים מה היה פה ערב הקמת הממשלה? דרעי דרש את חוק שיאפשר לו להיות שר, סמוטריץ' דרש חוק שיאפשר לו להיות שר במשרד הביטחון ובן גביר דרש חוק שיעניק לו סמכויות נרחבות, בתוך שלושה שבועות החוקים היו מוכנים, האופוזיציה נבחה והחוקים אושרו. גורם ביהדות התורה הזכיר לי השבוע שגם הם חשבו לדרוש מנתניהו את חוק הגיוס קודם הקמת הממשלה אבל ויתרו, בניגוד ליתר השותפים הקואליציונים הם לא השכילו להבין שכמו בשיר של חנן בן ארי, "אין אצלו אשראי רק מזומן", ועכשיו השטרות שהם באים לפרוע, מתחת למזרן. 

הכלכלה מפסידה, החרדים מפסידים, החברה מפסידה את כושר העבודה של הצעירים החרדים שילכו לעבוד בשחור, אבל העיקר שהמחאה לא תהיה עוצמתית. אתמול אמר נתניהו בראיון באנגלית, אולי כי הוא חשב שהמצביעים החרדים שלו לא יבינו, שאין פסקת התגברות, עד כה גפני שותק לו על ההתקפלות בגיוס ובהתגברות, זה היה בסדר אם דחיית חוק הגיוס הייתה הפסד של גפני, אבל היא הפסד של כולנו.