אין דין ואין דיין: יאיר גולן בשירות נוער הגבעות

קו ישיר נמתח בין ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית לבין ההתקפות על הכפרים הפלשתינים ביהודה ושומרון, כמו גם להתפרעות הדרוזים ברמת הגולן. הקלילות בה ניתן לעבור על החוק ולצאת בזול משפיעה ועוד איך

מאיר כהן מאיר כהן, חדשות כיפה 27/06/23 16:35 ח בתמוז התשפג

אין דין ואין דיין: יאיר גולן בשירות נוער הגבעות
תג מחיר, צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

מזה ארבעה חודשים שהמדינה סוערת ולאזרח הקטן מהצד נראה כי החוק והסדר הפכו לעניין מיותר. אם בעבר אזרחים היו בטוחים שמדינה דמוקרטית מנוהלת על ידי חוק וסדר אחידים וברורים, ויכולת ההשפעה על הנעשה במדינה מתאפשרת על ידי השתתפות במשחק הדמוקרטי - קרי בחירות, הרי שאנו מגלים בחודשים האחרונים שמדובר בבלוף.

מסתבר שאלימות מביאה להישגים מהירים יותר

קו ישיר נמתח בין ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית לבין ההתקפות על היישובים הפלשתינים ביהודה ושומרון, והתפרעות הדרוזים ברמת הגולן. אלימות מסתבר, מביאה להישגים מהירים יותר מאשר הבירוקרטיות המיותרות שנקראות מערכות בחירות, החלטות ממשלתיות וחוקים.

מחאות הדרוזים בגולן

מחאות הדרוזים בגולן צילום: Ayal Margolin/Flash90

לפני מספר חודשים החליטה הממשלה לקדם רפורמה משפטית, שגררה אחריה מחאות והתנגדויות עזות. חלק מהמחאות היו אלימות מאוד וכללו נזקים בינלאומיים וכלכליים, שחשפו את הקרע ההולך וגדל בעם. כל אלו הביאו את ראש הממשלה לקפל את הרפורמה ולהכניס אותה לבוידעם. המוחים הנ"ל ראו כי טוב, וכעת מוחים על כל מהלך זוטר של הממשלה מה שנקרא - לנצל את המומנטום.

הזרמת הכוחות ליהודה ושומרון נועדה למנוע ריטואל חוזר של האירועים

סקטורים שונים שגילו את הפוטנציאל החליטו לנקוט באותן דרכים והחלו למחות באלימות והתפרעויות. הדרוזים הצליחו למנוע את המשך העבודות על הטורבינות בגולן, ונוער הגבעות גורם לכך שעוד כוחות צה"ל יוזרמו לאזור יהודה ושומרון ויילחמו בטרור מכל סוג. צה"ל מוטרד מפרעות נערי הגבעות וההתלקחות שיכולות להיגרם עקב כך. הזרמת הכוחות ליהודה ושומרון נועדה למנוע ריטואל חוזר של האירועים - והנה לכם הם קיבלו את מבוקשם בדרך אלימה.  

הנזקים בתורמוס איה

הנזקים בתורמוס איה צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90

במחאות האלה נחצו קווים אדומים בוהקים, ונראה כי מערכות שלטון החוק לא יצאו מגדרם כדי למנוע אותן, על אף שאלו הראו סממנים ממשיים לסכנה לשלום האזרחים במדינה ולאופי הבסיסי של שלטון דמוקרטי ושפוי - שמירה על החוק.

בהפגנות הימין השלטון הצליח די יפה לנטרל את המחאות 

לראייה, הפונקציה השלטונית הזאת עבדה מאוד יפה כשדובר באנשי ימין שמחו נגד ההתנתקות או נגד כל עוולה אחרת. אז השלטון הצליח בצורה די מרשימה לנטרל את המחאות ולעשות כאוות נפשו בדרך לבלימת המחאות: מעצרים מנהליים, מעצרים המוניים, שימוש בחיילי צה"ל נגד אזרחי המדינה בתוך שטחי מדינת ישראל ועוד. 

במחאת השמאל נראה שאבדה השליטה הבסיסית של מערכות אכיפת החוק על האזרחים, איש הישר בעיניו יעשה. גורמים ממלכתיים שעד לא מזמן הופקדו על בטחון האזרחים מנצלים את מעמד "הלשעבר" או ה"בדימוס" שלהם ומסיתים מעל לכל במה לפרוע ולעבור על החוק, כאשר הטיעון הדמגוגי שלהם הוא שמצילים את הדמוקרטיה.

הפגנה נגד תוכנית ההתנתקות, ספטמבר 2004

הפגנה נגד תוכנית ההתנתקות, ספטמבר 2004 צילום: Flash90

לכל סקטור יש את האידיאל המנחה שלו

למוחה מן הגוש הימני או מהגולן, לא ברור למה כשמדובר בערך המקודש מכל - "הצלת הדמוקרטיה"- מותר לעבור על החוק, ואילו כשהוא רוצה לפרוע בפלשתינים שלטענתו מסכנים את חייו או לשמור על אדמת אבותיו, אסור. לכל סקטור יש את האידיאל המנחה שלו, הם נלחמים על  הדמוקרטיה, והם נלחמים על יישוב הארץ. 

אנשים דוגמת סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן, שדורשים לצאת למרי אזרחי שיכלול גלישה לאקטים לא חוקיים, מכינים בסופו של דבר את הקרקע לקראת פעילויות דומות ביהודה ושומרון. אוזלת היד של המשטרה והמערכות המשפטיות בטיפול בתופעות ההמרדה ובתוצאות שלהם בשטח, יובילו לכך שנערי גבעות חמומי מוח ירגישו חופשי יותר לעשות ככל העולה על רוחם, אין וואקום. מי אמר לעבור על החוק ולא קיבל?