ביקורת אלבום עומר אדם יצא לחפש את עצמו והבין שהוא לא ימצא

הזמר המצליח שעזב לדובאי והספיק לחזור, שב גם מוזיקלית עם אלבום ו-18 שירים שיכולים לשים אותו שוב במקום אותו הוא מכיר היטב | אחרי הנהי בשיר "אני", הוא השלים עם עצמו, עם הביקורות ועם חייו ההפכפכים | וגם: הרמזים העבים ליעל שלביה | ביקורת מוזיקה

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 14/06/23 15:37 כה בסיון התשפג

עומר אדם יצא לחפש את עצמו והבין שהוא לא ימצא
עומר אדם, צילום: גל איסייב

אחרי צאתו של השיר "אני" תהיתי מעל במה זו כיצד עומר אדם מתכנן למצוא את הנשמה שלו בדובאי. באלבומו החדש "סוף העולם" - שכולל לא פחות משמונה עשר שירים - הוא מסכם את החיפוש, שארך כחצי שנה וכלל ביקורים גם בארצות הברית ואירופה. נדמה שהוא חזר יותר שלם ובטוח בעצמו, כולל התחייבות בנוגע ליעל שלביה.

משלים, לא מאשים: עומר אדם החדש

האלבום נפתח בשיר "אני" שיצא לפני כחצי שנה ובישר על העזיבה של אדם את הארץ. בשיר הוא קונן על היחס כלפיו - וכבר בשיר השני באלבום הוא מתייחס לסערה שליוותה את עזיבתו. "ואמרו איך תמצא ת'נשמה בחולות, וואלה גם אני שאלתי את עצמי", הוא מזמר בשיר "קומה 58". הפתיחות בנוגע לעזיבה משדרת את הרוח הפתוחה ששורה על האלבום. זו בחירה מצוינת של אדם שיכולה לחבר אליו מחדש קהל שנרתע מהתדמית שנוצרה לו, אולי שלא בטובתו.


(האזינו לשיר "קומה 58")

הוא לא מסתיר את תחושותיו בנוגע לחיים אליהם התגלגל, חיים שהוא לא תכנן. "אם הייתי יודע לפני 3 שנים שנהיה בדובאי ונקליט פה שירים הייתי אומר לכם אתם משוגעים, אבל תראו מה זה החיים". נדמה שעומר אדם מבקש להשיל מעליו את התכנונים והדיוקים, לתת לחיים והזמן לעשות את שלהם. הוא לא מנסה להאשים אף אחד אלא משלים עם המציאות ועם עצמו.

רוקד וחרד - אבל מתחיל להבין

בשיר החשוף "רחוב החרדות" הוא מצביע על הקושי שבתהליך. "באמצע תל אביב רחוב החרדות, רוקד את החיים נרדם על החולות. כמה שניסיתי מעצמי להסתתר, מה שלא עשיתי לא עובר". לעומת "אני", שם יסוד האשמה בולט, באלבום החדש אדם מסתכל רק על עצמו. התהליך נסגר בסוף האלבום בשיר "בן 30".


(האזינו לשיר "בן 30")

"באוקטובר כמעט 11 אלף יום על הכדור הזה ועוד כותב את הסיפור הלא ברור הזה, שאין לו התחלה ואין לו סוף", נפתח השיר וממשיך עם השורה המיוחלת: "ואני כבר מתחיל להבין מי אני". בסוף השיר הוא סוגר את התהליך: "לא רוצה מתנות או בגדים חדשים, מתחיל פרק חדש עם פחות להרשים, לא אכפת מה אומרים אנשים". לסיפור אין התחלה וסוף, אפשר להתחיל להבין אבל אף פעם אין סוף לחיפוש.

הרמיזות העבות ליעל

את הקרדיט הוא מעניק לבת זוגו, יעל שלביה, שעזרה לו לגלות את עצמו מחדש. שמו של האלבום נלקח מהרצועה העשירית, שבפזמון שלה שר אדם: "גם אם יגיע סוף העולם, אני אוהב אותך יותר מכל דבר. את כמו שיר שלא נגמר, את מצילה אותי". הרמזים לשלביה די עבים ומפוזרים לאורך כל האלבום וכוללים את ההתחייבות "עם איך שזה נראה, אני מציע לך עוד השנה". רשמנו לפנינו.

יעל שלביה, ויתרה על התפקיד

יעל שלביה. תקבל טבעת? | שי תמיר

למרות בניית תדמית המסע, מהשמות הרבים שעבדו על האלבום עולה שעומר אדם היה קשור לארץ - לפחות בכל הקשור לעבודה על האלבום. מבחינה מוזיקלית האלבום כולל סגנונות רבים ועבדו עליו לא פחות מעשרה מפיקים, כולל שיתופי פעולה עם איזי ודיויד ברוזה. בכל זאת יש קו קוהרנטי לאלבום ויש בכוחו להחזיר את אדם לקדמת הבמה של התעשייה בישראל, מקום שהוא מכיר היטב.