החטא של סמוטריץ' גרוע יותר מגזענות

שר האוצר התקוטט בטוויטר עם עיתונאית כלכלית ובאמצעות שימוש במילים אסורות סיפק תחמושת מופלאה לפסטיבל מתבכיין של היעלבויות רדודות. הטעות החמורה שלו לא הייתה סביב הגזענות, אלא בעיקר טיפשות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 13/06/23 15:34 כד בסיון התשפג

החטא של סמוטריץ' גרוע יותר מגזענות
סמוטריץ', צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

יש רגעים בחיים בהם אני מרגישה מטומטמת. זה קורה לי כשאני עוצרת במיוחד בדרך הביתה כדי לקנות דפי אורז, ומגלה חבילה חדשה בארון, או כשאני מתעוררת משנ"צ ארוך בשבת בצהריים ונזכרת בהודעה החשובה שהייתי צריכה לשלוח ביום שישי. לא טמטום של טיפשות, אלא טמטום של חוסר תשומת לב או חפיפניקיות מיותרת. לאחרונה הרגעים האלה מתמעטים נוכח המציאות, כאשר אנשים שהיו אמורים להיות חכמים בוחרים למתג את עצמם כלא פחות מאידיוטים מושלמים. 

מילא התקוטטות בטוויטר, אבל ככה ליפול בפח? 

שר האוצר שלנו הוא כזה. בצלאל סמוטריץ' הוא איש חכם, שלא פעם בוחר להציג את עצמו בצורה מטופשת להפליא. הייתם מצפים מהאיש שלמד בישיבות המובחרות של הציונות הדתית וסיים בהצטיינות את לימודי המשפטים שלו שיהיה עם קצת שכל בקודקוד, אבל אופס, נראה שפחות. יו"ר הציונות הדתית הגיב הבוקר (ג') לדיווח של העורכת הכלכלית של חדשות 12, קרן מרציאנו, ובחשבון הטוויטר שלו ביקש לתקן את דבריה. עד כאן סביר. מרציאנו הגיבה לסמוטריץ', ובציוץ משלה כתבה בלעג: "היי בצלאל, אנסח מחדש את הידיעה". 

ואז הגענו לשיא, ובצלאל, בצלאל סמוטריץ' שלנו, האיש החכם והמוכשר הזה, בחר להקריב את מעט הקלאס שעוד נותר לו עבור עוד קצת משחקי אגו. "משתפר", הוא כתב לעיתונאית בציוץ נוסף בחשבון הטוויטר שלו, "רק חסר לי עוד משפט במרוקאית שיגרוף לייקים, יטשטש את האג'נדה ואת אפס המקצועיות שלך ויתן תחושה שאת מחוברת אל העם", כך כתב. מילא ששר האוצר מתקוטט עם עיתונאית ברשת החברתית, אבל הטעות שלו הייתה הפעם הרבה יותר חמורה. סמוטריץ' נפל בפח של עצמו, ובעצם השימוש במילה מרוקאים עיקר את דבריו מתוכן והסית את הדיון לכיוון רדוד ומשעמם. 

קרן מרציאנו

קרן מרציאנו צילום: Hadas Parush/Flash90

הרים להנחתה וסיפק עוד רעל נגדו

מספיק רק לעשות חיפוש קצר בגוגל ניוז כדי לראות את הכותרות והמסגורים. רוב רובם של המדווחים על העניין בחרו לקחת את הסיפור לכיוון הגזעני, המתמסכן, האומלל, איך שוב איש אשכנזי יהיר מתנשא על אישה מזרחית. וזאת הייתה הטעות הגדולה של סמוטריץ', שהוא אפשר להם לעשות את זה. הוא הרים להנחתה לתקשורת מורעבת וצמאת דם, שרק סופרת בהנאה את הטעויות שלו מאז תחילת הקדנציה, וסיפק להם את התחמושת היעילה מכל: חשד לגזענות. 

סמוטריץ' שמר טינה מאז 

נדמה שזה הטיעון החזק ביותר שמתרוצץ פה לאחרונה, והמילה גזענות מוציאה מכולנו את קצת יותר מדי אמוציות מהמקובל. יתכן גם שסמוטריץ' זוכר את הנאום הרהוט והלהוט של קרן מרציאנו לאחר שנחשף סרטון ההכתרה של בנות אולפנת חורב. הסיפור התפוצץ ביום חמישי אחר הצהריים, ומרציאנו, בפתח תוכניתה הכלכלית, גנבה את דעת הצופים שביקשו לצרוך חדשות ובחרה לחלוק איתם את דעתה בעניין. היא דיברה מדם לבה, והייתה אמת מסוימת בדבריה, אולם היא גם לא שכחה על הדרך לחבוט בפוליטיקאים של הציונות הדתית, והסבירה כי לא הבנות הן הבעיה אלא בית הגידול שלהן. נראה שסמוטריץ', ובצדק, שמר לה טינה מאז אותו אירוע, והציוץ היום הוא ההוכחה לכך. 

חשוב לומר שמותר לדבר על מרוקאים ולא מרוקאים. בעולם המופלא שלנו מותר הכל, ואם זו לא השמצה, מה רע? ההיעלבות הקולקטיבית בעקבות האמירה של סמוטריץ' משעשעת וצבועה. עכשיו נזכרתם להיפגע? לשיטתי, שר האוצר לא פגע בעיתונאית וגם לא הביע גזענות. הטעות שלו הייתה חמורה יותר הפעם. כמו ילד קטן, הוא הוציא לשון ועשה ננה בננה ובחר להשתמש במילים שיתנו את הנשק האיכותי ביותר לשונאים שלו. אני אשתדל לזכור את זה בפעם הבאה שאפספס משהו וארגיש מטומטמת.