תנועת ש"ס מחוללת עוול לעולם התורה הספרדי

לא סתם הסיכויים של תלמידי חכמים ספרדים מהציבור הדתי לאומי להתמנות לתפקידים רבניים בכירים נמוכים כל-כך: הקשר ההדוק בין תנועת ש"ס לעוול שנעשה לעולם התורני הספרדי

חדשות כיפה הרב ד"ר עידו פכטר 29/05/23 11:32 ט בסיון התשפג

תנועת ש"ס מחוללת עוול לעולם התורה הספרדי
מועצת חכמי התורה במהלך הדיונים, צילום: דוברות ש"ס

המרוץ לרבנות הראשית חושף בעיה עגומה שנוצרה בתוך הציונות הדתית. אם אתה תלמיד חכם אשכנזי, יש לך איכשהו סיכוי להתמנות מתישהו לתפקיד רבני בכיר. אבל אם אתה ספרדי, הסיכויים שלך שואפים להיות אפסיים.

זה לא באשמת הציונות הדתית אלא דווקא בגלל התנועה שבאה לתקן את מעמדם המקופח של הספרדים בעולם התורה, ש"ס. לתנועה הזו קרה מה שקורה להרבה תנועות מהפכניות - משעה שהן הצליחו לחולל את המהפכה קיומן איננו עוד מחולל את התיקון אלא דווקא משמר את הבעיה.

הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטר צילום: באדיבות נאמני תורה ועבודה

קחו לדוגמה את הוועדה למינוי דיינים. ההסכמות הפוליטיות מחלקות את המינויים לשלושה: ספרדים, חרדים וציונות דתית. אם לחלוקה המגזרית בין חרדים לציונות דתית יש עוד היגיון, ההכנסה של הגורם העדתי לסיפור אינה קשורה. לא רק כי היא מעניקה יתרון מובנה לחרדיות אלא כי היא הופכת את הספרדיות לעניין מגזרי. ומי שמשלם את המחיר זו הציונות הדתית שכמעט בעל כורחה הופכת ברגע הזה לאשכנזייה.

זו הטרגדיה הגדולה שיוצרת היום ש"ס בעולם התורה

האבסורד הגדול ביותר של המציאות הזו מגיע בבחירות לרבנות הראשית. ההסכמות עם מפלגת ש"ס כופה על הציונות הדתית להתמודד רק למשרת הרב הראשי האשכנזי, מה שמסכל מראש את סיכוייהם של תלמידי חכמים ספרדים מהציונות הדתית לחלום על התמודדות לתפקיד הבכיר.

קל להאשים את הציונות הדתית בכך שוויתרה על המשרה, אבל מי שאשם בכך היא דווקא תנועת ש"ס, שכופה על הציונות הדתית להסתפק במינוי האשכנזי. שמעו את דברי הרב אריה שטרן שהתבטא בעניין בראיון שנערך עמו  לחדשות "כיפה": "תלמידי החכמים הספרדים הם היום הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות מפני שהם נמצאים במסגרת של 'מרכז הרב' ולא עם ש"ס, ולכן כשבוחרים רב שצריך להיות ספרדי - תמיד ברור שזה יהיה ספרדי מש"ס".

הרב אריה שטרן, מסביר את אי הזמנת בנט למרכז הרב

הרב אריה שטרן, צילום: Noam Revkin Fenton/Flash 90

זו הטרגדיה הגדולה שיוצרת היום ש"ס בעולם התורה. זכויות רבות לה בהשבת עטרה ליושנה, אבל כיום, כשהמהפכה במקומות רבים הצליחה, קיומה דווקא מחולל עוול לעולם התורה הספרדי. הגיעה העת לשחרר את העדתיות. הספרדיות היא לא רק ש"ס ולא רק פסקי הרב עובדיה יוסף. היא גדולה ורחבה מכך, ושייכת לכולם.

הרב ד''ר עידו פכטר הוא ראש מיזם רבנים וקהילות בתנועת נאמני תורה ועבודה ומייסד תנועת תכלת לשיח יהודי עכשווי.