המחאה של הרבנית מלכה פוגעת בנשים - לא פחות מהגברים

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי קראה למרד נשי וביקשה לא לטבול במקווה כמחאה על אלימות כלפי נשים וסרבנות גט. לא רק שהמחאה שלה לא תורמת לנשים, היא גם פוגעת בהן לא פחות, ומעבירה מסר סמוי מסוכן

חדשות כיפה רננה ברנשטיין 08/05/23 12:47 יז באייר התשפג

המחאה של הרבנית מלכה פוגעת בנשים - לא פחות מהגברים
צילום: Oren Nahshon / FLASH90

בימים האחרונים הרשת גועשת ורועשת מהקריאה של הרבנית מלכה למרד נשי, במסגרתו היא קוראת לנשים לא לטבול במקווה כמחאה על אלימות נגד נשים. הדעות חלוקות לכאן ולכאן, יש תומכים למרד ויש מתנגדים, וגם אני נחשפתי לתגובות משני הצדדים.

אלימות נגד נשים מזעזעת - אך האם זו הדרך?

אין ספק שהאלימות נגד נשים מזעזעת גם אותי. סרבנות גט היא כלא לנשים וזו אלימות מזעזעת ברמה שאי אפשר לתפוס. אין לי ספק שהמטרה של הרבנית מלכה בקריאה שלה לחרם הייתה לזעזע את הציבור - עובדה, כל הפייסבוק שלי עוסק בנושא של אלימות נגד נשים וסרבנות גט - ולכן לזעזע היא הצליחה. אך האם זו הדרך? 

בתור מדריכה למיניות בריאה אני שמה רגע בצד את הנושא ההלכתי, את הבעייתיות בשימוש במצווה כה חשובה לצורך מחאה, את העובדה שאישה שמחזיקה בדעת תורה אומרת דברים שיכולים להיות מסוכנים הלכתית ולשמש לנשים שלא מקפידות בטבילה במקווה לראות את המצווה כחשובה פחות, אם מותר לוותר עליה לצורך מחאה.

מה שמטריד אותי הוא המסר הסמוי - אישה לא טובלת בשביל בעלה

אבל מה שהכי מטריד אותי אלו לא הנושאים האלו, אלא המסר הסמוי שנאמר כאן, והוא המסר המסוכן בעיני. הרבנית מגדירה את המחאה כ"מרד נשי", ומה שיוצא ממנו הוא: עד שהגברים לא יפעלו שלא יהיו מסורבות גט, אני לא אקיים איתם יחסים. המסר כאן הוא שקיום יחסים הוא בשביל הגבר, זה יפריע לו כל כך שאין קיום יחסים שהוא ילך ויפעל בנושא. ומה איתי? לי זה לא מפריע? מה המסר כאן? כל מטרת הטבילה במקווה היא בשביל הגבר?

אם אישה מרגישה שהיא טובלת בשביל בעלה, זו תפיסה שצריך לשנות. אני לא טובלת בשביל בעלי, אני טובלת קודם כל בשביל שנינו, בשביל הבית, בשביל הזוגיות, בשביל האהבה, בשבילי. כי גם אני רוצה מגע, כי גם אני רוצה יחסים, כי אני רוצה קשר. אישה שטובלת בשביל בעלה חוזרת לנושא הריצוי והשליטה - אני טובלת בשבילו, אני לא צריכה את זה. 

הרבנית ניסתה לזעזע, אך המסר מהמחאה פוגע בנשים לא פחות

אז לא. טבילה היא לא בשביל הגבר, היא בשביל שנינו, והיא לגמרי בשביל האישה. יועצת זוגית אחת כתבה פעם שיש נשים שמשתמשות בטבילה כ"נשק", אם אתה מעצבן אותי אני לא הולכת לטבול, וזה הנשק הכי מסוכן. ואם כבר אלימות, אז מה המטרה? שהאלימות תהיה הדדית? שפתאום הגבר תלוי באישה? כל מה שהמרד הזה עושה הוא להפוך את הקערה על פיה. הרי הטהרה של הבית תלויה באישה, אז אם היא לך תלך לטבול היא בעצם "מחליטה" על הגבר. האם משנים אלימות באלימות? אני חושבת שהרבנית רצתה לזעזע ולהעלות את הנושא על סדר היום, ואין ספק שבזה היא הצליחה. אך כדאי להיזהר ממסרים סמויים אחרים, שעלולים לפגוע בנשים לא פחות.