בתור מזרחית ביקשתי מההורים שלי ללמוד בחורב. קל להאשים אולפנה שלמה

חשבתם לעצמכם למה סרטון עושה מפץ כל כך גדול? מפץ ברמה שתוך שעות ספורות קיבל התייחסות אפילו מראש הממשלה? אם יש למישהו מה לומר ואם למישהו באמת היה אכפת - היה ראוי לומר זאת לפני ולא לחכות לסרטון של בנות עשרה כדי לתפוס על זה טרמפ

בת חן וייל בת חן וייל 14/04/23 10:35 כג בניסן התשפג

בתור מזרחית ביקשתי מההורים שלי ללמוד בחורב. קל להאשים אולפנה שלמה
צילום: צילום מסך מהסרטון

איך מתחילים לכתוב טור על הסערה התורנית ונשארים בחיים? מרגישה שמדובר באש בוערת שקשה מאוד להיכנס אליה מבלי להיכוות. אולי אתחיל במטרה שלשמה אני כותבת (בכל פעם, ולא רק הפעם הזו): להרבות בטוב בע"ה. ובתפילה שה' שפתי יפתח ופי יגיד תהילתו. 

שם המשפחה ווייל לא יטעה אתכם

אני בוגרת חורב. לפני קרוב ל-20 שנים נכנסתי לשערי האולפנה והאמת שדווקא מבחירה. אני מגיעה ממוצא מזרחי. ששם המשפחה ווייל לא יטעה אתכם קיבלתי אותו במתנה לאחר הנישואין. אבא שלי פרסי, אמא כורדיה. לא גדלתי על דרכו של הרש"ר הירש, האחים והאחיות הגדולים שלי התחנכו במוסדות אחרים לגמרי. ואצלנו כשאמרו "הרב זצ"ל" בבית התכוונו לבאבא סאלי או רבי יעקב מוצפי עליהם השלום.

ובכל זאת ולמרות כל השוני אני זו שבחרה ללכת ללמוד בחורב וביקשתי מההורים שלי שירשמו אותי למבחנים שם. למה? כי רציתי מקום אחר, חדש, שיתאים לבנות "חננות" כמוני. מקום שבו אוכל לשים את החרם שעברתי ביסודי מאחורי ולפתוח דף חדש. וכזו הייתה אולפנת חורב עבורי. מקום, שקודם כל, בראש ובראשונה היה לי לבית. לבור ששתיתי ממנו ובמידה רבה הפך אותי למי שאני כיום. מקום שזכיתי לגדול לצד דמויות חינוכיות מוערכות, עם חברות טובות (אשכנזיות וספרדיות!), ולפתח את עצמי ואת מי שאני בתורה ובלמידה. 

חשבתם לעצמכם למה סרטון עושה מפץ כל כך גדול?

ואני כותבת את זה, כי זו האמת וכדאי לומר אותה. שלא תבינו לא נכון, זה לא שבמשך השנים שלמדתי בחורב לא הייתה לי ביקורת על המקום (וגם אמרתי אותה, יעיד על כך הרב עודד מייזליש) והאמת שכאבתי מאוד את השינויים שהיא עברה במהלך השנים, אבל קל מאוד כרגע לבוא ולהצטרף לחברות המתלהמים ולהפוך את האולפנה לשעיר לעזאזל. (חרם בריוני, מישהו?).

ולצד זה, ומקווה שאתם הקוראים יכולים לשאת גם רגשות אמביוולנטיים, ברור שהסרטון לא ראוי בכלל. ראיתי אותו והוא הכאיב לי מאוד! זה כל מה שיש לומר על תרבות המזרח המפוארת? זו דמות המזרחי המצוי? לא התקדמנו כמה שנים? או צביעת הפנים, סירייסלי? בפעם האחרונה שבדקתי אני בהירת עור וממש לא היחידה. אבל בעיני הסרטון הזה, כמי שגדלה באולפנה, הוא ממש לא העניין ולא הרוח של האולפנה. העניין אחר לגמרי - חשבתם לעצמכם למה סרטון עושה מפץ כל כך גדול? מפץ ברמה שתוך שעות ספורות קיבל התייחסות אפילו מראש הממשלה?

הסרטון הזה הוא מראה: כולנו לוקים קצת באותה גזענות

בעיניי יש כאן שתי נקודות להתייחסות: א. הגברה של שנאה ופילוג. אך לפני מספר ימים קברנו אם ושתי בנות, דיברנו על כך שצריך אחדות בעם. והנה פתאום עלה לו באוב סרטון מפורים (!!! למען ה' אנחנו אחרי פסח...) מה בעצם הייתה המטרה של מי שהעלה את הסרטון הזה? דו מי א פייבר, בטוחה שזה לא ללחום את מלחמת עדות המזרח "המסכנים". אחרת זה לא היה נעשה דרך הכפשה של מוסד לימודים בן עשרות שנים שהעמיד תלמידות רבות וטובות. אולי הגיע הזמן לנסות דרך קצת אחרת? במקום להגביר שנאת חינם, להרבות באהבת חינם. לא חייב להסכים, אפשר לפרגן ולהרבות במילים טובות.

ב. הסרטון הזה הוא קצת מראה על כולנו. כולנו כחברה לוקים קצת באותה גזענות. ופשוט קשה לנו לראות את התמונה הזו מול העיניים. אפשר למצוא את זה עד היום בבדיחות אשכנזים-ספרדים, בסטיגמות על עדות שונות, בעדתיות בין משפחתית (בואו אלי לקליניקה תראו כמה השד העדתי עדיין חי ובועט). עצם התגובה הקשה רק מראה שהסרטון הזה נגע לכולנו בבטן הרכה. זה לא אומר שאותן בנות לא אחראיות על מעשיהן, הן לגמרי יצטרכו לשאת בתוצאות של מעשיהן. אגב, אם כבר בעיני הצוות החינוכי הוא זה שנטל האחריות על כתפיו יותר מאשר בנות תיכון. היה צריך לומר שם "די ומספיק" מראש. אבל בסוף - ממש כמו בזוגיות - אם משהו מאוד מפריע לנו ומפעיל אותנו למצוא את החלק שלנו בדבר (ואוהו, כמה שזה הפעיל! מדינה שלמה הפעיל!).

עזבו אתכם מסרטונים - בזה תבחנו כל אבירי המקלדת

ומה בדבר הגזענות במוסדות החינוך הדתיים לאומיים? לא מכחישה שהיא לא קיימת. כן, בוודאי שחשתי גם באולפנה שיש יותר מקום ל"אשכנזיות" מאשר ל"ספרדיות". אבל אם יש למישהו מה לומר ואם למישהו באמת היה אכפת - היה ראוי לומר זאת לפני ולא לחכות לסרטון של בנות עשרה כדי לתפוס על זה טרמפ. אם למישהו באמת היה אכפת שלא לומדים את אוצרות עדות המזרח על חכמיה ונוסח התפילה שלה - היינו רואים שינוי כבר בהוראות הממונים מלמעלה.

אז בבקשה, קל לבוא ולהאשים אולפנה שלמה או צוות חינוכי על מעשי התלמידות. אבל אם באמת אתם רוצים להוסיף בטוב - עזבו אתכם מסרטונים, בואו, תכתבו מכתב לראשי האולפנות והישיבות, תקבעו ישיבות מסודרות עם דגשים ודרכי פעולה ותעשו משהו לעתיד טוב יותר. בזה תבחנו כל אבירי המקלדת - בעוד שבועות מספר - האם תמצאו לכם סערה חדשה להיתפס בה או שעדיין הגזענות במוסדות החינוך תפריע לכם באותה מידה?

בת-חן וייל היא מדריכת כלות, יועצת זוגית ומינית, מנחת סדנאות ומנהלת קהילת "להיות אישה" לנשואות טריות. לתגובות batchen10@gmail.com. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ לנשואות צרי קשר במספר 0525445887