הרב שמואל אליהו מצא פתרון: "כואב אבל אין ברירה אחרת"

הרב שמואל אליהו, הרב הראשי של צפת, מתייחס למחלוקת אודות הרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה, ומוצא פתרון לסירוב הטייסים להגיע למילואים: "נצטרך לוותר על הכישרון שלהם"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 11:11 טז באדר התשפג

הרב שמואל אליהו מצא פתרון: "כואב אבל אין ברירה אחרת"
הרב שמואל אליהו, צילום: אלישע גרוסברג

איך פותרים את המחלוקת עם ההייטקיסטים? איך פותרים את המחלוקת בעם? 
הרבה זמן אני חושב על השאלה הזאת. אתמול שמעתי מנהיגה של מפלגה שבקושי עברה את אחוז החסימה, מפלגה שמיעוט קטן של העם בחר בה, עומדת על במת הכנסת ומספרת בפירוט רב על אישה מסכנה שהבן שלה נמצא בטיפול נמרץ והיא מגיעה לבקרו בפסח ומאבטחי בית החולים לא מאפשרים לה להיכנס, כי יש לה אפונה בתיק. אותה חברת כנסת ממשיכה לתאר איך בשל האפונה שהביאה בתיקה, מאפשרים לאותה מסכנה להיכנס רק בדלת האחורית, המשפילה, כי אין לה כיסוי ראש וכולי, ושאר מיני תיאורים שאני מעדיף לא לחזור עליהם.

קורח העשיר המופלג נתפס כמגן על האלמנות המסכנות 

דבריה הזכירו לי את הסיפור של קורח. קורח, מסית את עם ישראל כנגד משה רבינו ומספר להם על האלמנה הענייה, שהתגוררה בשכונה שלו ובאיזה אופן משה ואהרון עושקים אותה בתרומות ובמעשרות (התורה מביאה שם תיאור ארוך שכולנו מכירים). 

כך הוא מושך את לב העם. למרות שהעם יודע שבמדבר אין תרומות ואין מעשרות, וכל מה שהוא מתאר אלו דימיונות, אבל קורח, העשיר המופלג הזה, נתפס כ"מגן על האלמנות המסכנות", ובאמצעות זה שהוא מדבר על האלמנות המסכנות, הוא מבקש למשוך את לב העם. זאת אומרת, לשלוט בעם.

הטקטיקה הזו ממש דומה לשיטה שבה משתמש השמאל הקיצוני. האם יש במדינת ישראל מישהו מיוחס ופריבילג יותר מאשר מפלגות השמאל? אנחנו כולנו יודעים כמה הם פריבילגים. זה לא רע להיות מיוחס ופריבילג, השאלה היא מה אתה עושה עם הכוח הזה. אנשי השמאל הם אנשים שהשתלטו על מוקדי הכוח במדינה: מערכת המשפט, התקשורת והאקדמיה, ותמיד הם מספרים לנו איך שהם מגינים על החלשים. הם, הם המגינים על החלשים. ממש דומה.

דווקא הבנים של קורח הבינו את הטעות של אביהם

איך משה פותר את הבעיה? בתחילה משה רבינו מבקש מקורח לבוא אליו. כשקורח לא בא, משה רבינו הולך אליו בעצמו, נופל על פניו, משפיל את עצמו. משה רבינו, מנהיג עם ישראל לדורותיו, המנהיג שהשפיע יותר מכל אדם על האנושות, הוא משפיל את עצמו מול קורח. ומי זה קורח? עשיר, מיוחס, פריבילג. אבל זה לא הולך. מה משה רבינו עושה? הוא אומר: "ריבונו של עולם לא ניתן לאדם הזה לקרוע את העם. בשום אופן לא ניתן לו". ומשה רבינו פונה לקב"ה ומבקש: "ריבונו של עולם וְאִם בְּרִיאָה יִבְרָא ה'".

את התוצאה הכואבת כולנו מכירים, אבל יש נחמה אחת בסיפור הזה: כשמסתיימת המחלוקת ובניו של קורח לא מתו. דווקא הבנים של קורח, הבינו את הטעות של אביהם. ובדרך ארוכה ומפותלת, הם שבים לעם ישראל ותורמים את הכישרון המופלא שלהם למען עם ישראל - את המזמורים שבספר התהילים שכולנו מכירים. 

כמה מזמורים של בני קורח יש בספר תהילים, מזמורים מופלאים שנשארו לדורי דורות. מזמורי בני קרח הם המזמורים שמלמדים על כשרון מדהים להשפיע על עם ישראל ולהשפיע על כל העולם לטובה: "כׇּֽל־הָ֭עַמִּים תִּקְעוּ־כָ֑ף, הָרִ֥יעוּ לֵ֝אלֹ-הִ֗ים בְּק֣וֹל רִנָּֽה".

אנחנו היום משתחווים, אבל אם הטייסים יתמידו בסירוב שלהם, נצטרך לוותר על הכישרון שלהם. הם אולי ירדו מהארץ ויתבוללו, ואולי יבוא יום והילדים שלהם יחזרו לארץ ויתרמו מכשרונם לטובת השליחות של עם ישראל. כנראה שזה הפיתרון. כואב, אבל אין ברירה אחרת.