חבל שהש"סניקים לא התייעצו עם המורות שלי שבדקו חצאיות

הצעת החוק שהניחו לאחרונה נציגי מפלגת ש"ס על שולחן הכנסת מטרידה אפילו אותי, את זאת שכנראה, כך אני מקווה, לעולם לא ישלחו הביתה בגלל חוסר צניעות. היהירות של נציגי ש"ס, שמחשיבים עצמם לנציגי האל עלי אדמות, מוכיחה עד כמה הם מנותקים

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 26/01/23 21:38 ד בשבט התשפג

חבל שהש"סניקים לא התייעצו עם המורות שלי שבדקו חצאיות
נשים בכותל, ארכיון. למצולמות אין קשר לידיעה, צילום: shutterstock

בבית הספר שבו למדתי המורות היו עומדות בכניסה ובודקות את החצאיות. מדי בוקר הייתה נציגה מהצוות שעמדה בפתח הבניין, חייכה, אמרה בוקר טוב ושלחה הביתה את מי שצריך. הן ודאי עשו תורנות ביניהן, ואפילו המנהל היה ניצב שם מדי פעם, יחד עם מורה נוספת. לימים, כשרציתי להיות מדריכה באולפנה נבחרת בירושלים, המנהלת בשלב המיונים התפתלה סביב השאלה עד שעניתי ביהירות, "אותי המורות בכניסה אף פעם לא שלחו הביתה". 

וזה נכון. אותי אף פעם לא שלחו הביתה בגלל חצאית קצרה, אף פעם לא הפסיקו לי את מבחן המגן באמצע בגלל שרוול סורר, ואני מקווה מאוד שלעולם לא יעשו זאת לאף אחת שתרצה להגיע לכותל המערבי כדי להתפלל, להצטלם, להתרים או אפילו סתם בשביל הפרובוקציה. הצעת החוק שהניחו לאחרונה נציגי מפלגת ש"ס על שולחן הכנסת מטרידה אפילו אותי, את זאת שכנראה, כך אני מקווה, לעולם לא ישלחו הביתה בגלל חוסר צניעות. על פי אותה הצעה שמבקשת להסדיר בחוק את התנהגות המבקרים בכותל, מי שיעבור על אחד מתוך שורה של סעיפים, עלול לשבת חצי שנת מאסר בכלא או לשלם קנס בגובה כמה אלפי שקלים. הסעיפים כוללים, בין היתר, תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום, ותפילה מעורבת של גברים ונשים. 

ברור שלא יהיה עונש מאסר

יש הרבה מה לומר על הצעות חוק פרובוקטיביות שמבקשת לקדם הממשלה החדשה. המצקצקים יקבעו ששום דבר מזה לא באמת יקרה, ומדובר בעוד ניסיון תפל לספק את הבייס, ובכלל, מה כבר יקרה אם הדודה המציקה בכניסה לכותל, זו שמחלקת צעיפים לכל התיירות, תוחלף בשוטרת אדיבה שתאיים עלייך בקנס כדי שתכסי את המחשוף. הרי ברור שאף אחת לא באמת תלך לכלא כי הגיעה בלבוש לא מתאים. לטיעון הזה אני באמת מאמינה, ודאי שלא יהיה כאן עונש מאסר, אנחנו לא חיים במדינה כזאת, ועדיין, העניין הזה מטריד, למרות שברור שהוא לעולם לא יתכן. 

אי אפשר לחשוד בי שאני מעודדת התערטלות במרחב הציבורי. למעשה, אני מוצאת את התופעה הזו מבחילה במיוחד, ולא פעם טענתי שנשים שלא מכבדות את גופן משפילות לא רק את עצמן, אלא את המין הנשי כולו. אבל, זה מה שאני חושבת, וברור לי שעבור נשים אחרות, שקוראות לעצמן פמיניסטיות, חופש הוא היכולת להסתובב בלבוש המינימלי ביותר. בסדר. כנראה שנמשיך להתווכח על זה, וכנראה שאני תמיד אאמין שפרסומות של נשים חשופות על שלטי חוצות זו ההחפצה החמורה ביותר שאנחנו עוברות כאן בעשורים האחרונים. 

נציגי המפלגות החרדיות לא דואגים לקדושת המקום אלא לעצמם

הטיעון שאני מבקשת לקדם לא עוסק בצניעות או בקוד הלבוש של המקומות הקדושים, שאכן ראוי שיהיה קיים, ממש כמו שקורה עכשיו. ההתנשאות של חברי הכנסת מש"ס היא זו שמוציאה אותי מדעתי. המחשבה שהם, נציגי הזרם החרדי שגם ככה נהנה להחזיק את שירותי הדת במדינה, יוכלו לקבוע מי יכולה או לא יכולה לבקר או להתפלל במקום קדוש מטריפה אותי. הרי יש נהלים, שקיימים גם היום, על קוד לבוש. עד עכשיו, למיטב ידיעתי, מעולם לא היה צורך לאיים על מישהי במאסר כדי שתסכים להתכסות בצעיף המלוכלך שמחלקים לה בכניסה. אז למה זה טוב? פתרתם את הטרור, את התחבורה ואת שביתת הסייעות ועכשיו אתם מתמקדים בנושאים הבוערים באמת?

העניין הוא שקדושת הכותל המערבי לא באמת מזיזה לאף אחד כאן. המציאות הנוכחית טובה וסבירה כמו שהיא. המקום לא מטריד את אותם נציגי מפלגה שביקשו לקדם את החוק, ממש לא. זו אותה תאוות הכוח, אותה אובססיביות מחרידה, שהם, ורק הם, יקבעו את החיים הדתיים כאן בארץ, המשותפים לכולנו. חס וחלילה רפורמה בכשרות, חס וחלילה רב מהציונות הדתית. תמיד בכוח, תמיד בכפייה, תמיד צריך לנסח חוק מטומטם שיחטיא למטרה. עד אותה הצעת חוק, מישהי כאן חשבה ללכת לכותל בלבוש לא צנוע? כנראה שלא. כמה חבל שאותם נבחרי ציבור לא התייעצו קודם לכן עם המורות שלי מהתיכון. אותן נשים שעמדו בכניסה לבית הספר והקפידו על כללי הלבוש הנהוגים במקום, כי באמת ככה צריך במוסד חינוכי, יוכלו לספר להם שאין דבר שמרחיק נשים מהצניעות יותר מהכפייה.