טור פוליטי בדרך לפיצוץ בקואליציה? האתגר הבא של נתניהו

ממשלת נתניהו חוגגת בסוף השבוע 30 יום להקמתה, וערימת החוקים שהיא התחייבה להעביר עלולה לגרום למתיחות בקואליציה | וגם: למה חאן אל אחמר הוא לא מה שחשוב | פרשנות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 27/01/23 10:53 ה בשבט התשפג

בדרך לפיצוץ בקואליציה? האתגר הבא של נתניהו
נתניהו ודרעי, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביום ראשון הקרוב יחגגו שרי ממשלת הימין 30 יום להקמתה. עד כה בלי אירועים קואליציוניים חריגים, אולי למעט פסילתו הדרמטית של השר אריה דרעי. אבל הזמן שמתקדם מעמיד בפני הקואליציה אתגר חדש: ההבטחות הרבות רחוקות מלהתקיים, ולא אלו שהובטחו לבוחרים, אלו שנתניהו הבטיח לשרים בממשלתו.

הזמן של הממשלה אולי לא קצר, אבל המלאכה מרובה

בהסכמים הקואליציוניים התחייב נתניהו לחברי הממשלה על חוקים רבים שיעברו בהקדם, חלק מהם עד אישור תקציב המדינה. אבל הזמן מתקדם ואיתו חקיקה איטית, כשגם האופוזיציה מצליחה אמנם לא להפיל חוקים אבל לעכב את העברתם. בנוסף, פסילת דרעי תחייב ככל הנראה חקיקה משמעותית ודחופה, אותה תדרוש ש"ס, שלא לדבר על הרפורמה המשפטית שחקיקתה תיקח זמן רב.


(פודקאסט מיוחד על ההסכמים הקואליוציוניים)

ואם כל זה לא מספיק, בקרוב יפוג תוקפן של שורה של תקנות שדורשות חקיקה כבר בחודש הקרוב. גורמים פוליטיים מסמנים את כל אלא כבעיה לראש הממשלה נתניהו שיצטרך לבחור את ההבטחה של מי להפר, האם לחזור בו מהסיכומים עם סמוטריץ', עם בן גביר או עם החרדים, כל החלטה תלווה במשבר קואליציוני. הזמן של הממשלה אולי לא קצר, אבל המלאכה מרובה. 

סמוטריץ' ונתניהו, אל תפנו את חאן אל אחמר

סערה קואליציונית גדולה התרחשה בערב שבת בעקבות הפינוי של המאחז לזכר הרב דרוקמן, לא שמדובר בפינוי הראשון מאז הקמת הממשלה, אבל השילוב של הרב דרוקמן יחד עם העיכוב בהעברת הסמכויות לסמוטריץ' יצר בערה. סמוטריץ' וגלנט מבינים שחלוקת העבודה במשרד הביטחון תהיה קשה, במיוחד לאור העובדה שפינויים יימשכו והשתלטות פלשתינית כמו חאן אל אחמר תישאר. 

אבל חאן אל אחמר הוא לא הסיפור וגם לא המאחז לזכר הרב דרוקמן, ממשלת הימין על מלא צריכה להחליט אם היא בשורה להתיישבות או פיהוק. סמוטריץ' ובן גביר צריכים להציג תכנית אמיתית שתשנה את פני ההתיישבות, גם אם ריבונות לא נכללת בה, ולהבטיח לתושבים מהלכים משמעותיים כמו פינוי מאסיבי של ההשתלטות הפלשתינית ובניה של יישובים חדשים ביהודה ושומרון, אם אחרי 20 שנה לא תקים ממשלת הימין על מלא יישובים חדשים ביו"ש, בשביל מה היה כל המאמץ?