מאחורי הטיעון של השמאל נגד הרפורמה המשפטית עומד בלוף רציני

הטיעון שהרפורמה המשפטית לא הוצגה לציבור לפני הבחירות הוא לא יותר מבדיחה, פוליטיקאים מימין שחתכו שמאלה והעבירו מהלכים בלתי הפיכים נגד הימין אותרגו וזכו לסיוע ארטילרי נגד הימין, למה עכשיו זה פתאום כואב להם?

מאיר כהן מאיר כהן 22/01/23 17:43 כט בטבת התשפג

מאחורי הטיעון של השמאל נגד הרפורמה המשפטית עומד בלוף רציני
צומת מלחה בירושלים בתקופת מחאות ההתנתקות , צילום: Nati Shohat/Flash90

כחלק מהטיעונים נגד הרפורמה במערכת המשפט של לוין, מסבירים הפוליטיקאים בשמאל על מה הזעקה. הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון טען: "זה לא הוצג לפני הבחירות" ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד  אמר: "העם לא איתם, כי זה לא מה שאמרו לו בבחירות האלה, אמרו לו משהו אחר לגמרי".

אני לא יודע אם לקרוא לזה צביעות או עצלות אינטלקטואלית, אבל זה נראה כמו - אין לי טיעון ענייני נגד הרפורמה אז אמציא משהו שישמע דמוקרטי ודרמטי -  סליחה, אבל זה פשוט מביך.  

אי שם ב-2003 הכריז ראש הממשלה דאז אריאל שרון: "דין נצרים כדין תל אביב", ועם סיסמאות דומות דהר כל הדרך ללשכת ראש הממשלה על גבם של 38 מנדטים  - ימניים למהדרין. מה שקרה שנתיים אחר כך, אף אחד לא דמיין או שיער, שרון יצא למהלך שמאל פר אקסלנס שבוצע באכזריות עם אפס דיון ציבורי מעמיק באמת ופינה את אותה נצרים שדינה כתל אביב.

אריק שרון פעל בניגוד לדעת הבוחרים שלו מעל לכל ספק ויאיר לפיד עודד אותו

נזכיר, למהלך הברוטאלי של שרון קדם משאל בוחרים של הליכוד שהצביעו נגד התכנית שלו - כלומר מעל לכל ספק שרון פעל בניגוד לדעת הבוחרים שלו. נראה לכם שזה השפיע על ההחלטה? מישהו בתקשורת או פוליטיקאי שחס על הבחירות של העם צייץ משהו? אל תחיו בסרט - זה עניין להם את הקצה של הזרת. 

מאות אלפי מפגינים נגד ההתנתקות זכו לסיקור לא מפרגן במקרה הטוב או משמיץ במקרה הרע. תקשורת המיינסטרים הייתה עסוקה בהשחרת המתיישבים ואף האשימו את המתיישבים שהם עלולים להשתמש בנשקים שלהם נגד המפנים. אותם מתיישבים שהצביעו לאריק שרון והתהפכה עליהם ההצבעה יצאו אשמים. 

שר הביטחון דאז שאול מופז לא התבלבל ואמר באחד מהדיונים על תכנית ההתנתקות, "אני מקווה שלא נצטרך להפגין כוח כדי לקחת חזרה את הנשק. אני מקווה שהבגרות וההבנה הם שיפעלו באירוע הזה. אולם אם יהיו כאלו שיסרבו למסור את הנשק, אנחנו נדאג לאכוף את החוק" – לא פחות, האזרחים שנעקרים מהבית הם הרוע, הם הבעיה ואותם צריך לנטרל.

כשלפיד סייע לבנט להיות ראש ממשלה ועל הדרך ביטל קולות של בוחרים 

על אף שיש"ע הרימה קמפיין התנגדות מרשים ודמוקרטי, הפרקליטות נקטה בצעדים דורסניים כדי למנוע את המחאה המוצדקת. נערות בנות 12 נעצרו, חוסמי כבישים נאסרו, אוטובוסים של מפגינים נעצרו על ידי המשטרה בדרכם להפגנה חוקית - אגרסיביות דיקטטורית כזאת לא הפריעה לאף אחד מאלה שטוענים היום "אבל זה לא מה שהבטיחו לפני הבחירות". את מי עניין שהקול של הבוחרים נגזל מהם באלימות? אף אחד. 

נמשיך הלאה ליוני 2021. הקמת ממשלת "השינוי" שהוקמה וזכתה להערצה תקשורתית לא פחות, הייתה ההפך הגמור מהבטחת הבחירות של ימינה. בזמן שערבים פרעו בערים המעורבות, משא ומתן התנהל במחשכים עם מפלגת רע"מ, כאשר בסופו של דבר הונו את ציבור המהלכים והמהלך המלוכלך הזה הושיב את נפתלי בנט על כסא ראש הממשלה – כשבאמתחתו רק ששה מנדטים.

מי מינה אתכם לאפוטרופוס של הציבור "הנבער"?

משפחות נפגעי טרור ומצביעים שהאמינו לבנט באמת ובתמים בדבר הקמת ממשלת ימין חטפו אגרוף בטן. אחד מהפוליטיקאים שהיו בין רוקמי המהלך, מרגיש בתקופה האחרונה צורך להתבכיין על כך שהרפורמה המשפטית היא לא מה שאמרו לציבור בבחירות האלה. אוי.   

בשני המקרים פוליטיקאים דרסו את הבוחרים שלהם ועשו בקולותיהם מעשים המנוגדים ב-180 מעלות הפוך ממה שצופה מהם. שום עיתונאי או איש ציבור רם, ככל שיהיה, לא חשב להציף את העובדה ש"זה לא הוצג לציבור לפני הבחירות".

האבסורד מרקיע שחקים כשמדובר ברפורמה המשפטית. אין חולק על כך שהציבור ידע שהולכים להינקט אי אלו צעדים משמעותיים במטרה לקדם רפורמה במערכת המשפט. אין מצביע ימין אחד שלא ידע על הכוונות האלה או חלקן. אבל פוליטיקאים משמאל והמדבררים שלהם בתקשורת מנסים להמציא נרטיב יש מאין, נכנסים לפרטי החוק ומחלצים משם תתי סעיפים שלטענתם הבוחרים לא ידעו שהם מצביעים עליהם – וזה עוד לפני שהחוק בכלל עבר.

אתם אמיתיים? מי מינה אתכם לאפוטרופוס של הציבור "הנבער"? עכשיו נזכרתם לנתח מה הציבור רצה או לא רצה? כשמדובר בלגרש מתנחלים מהבית, לא רק שאתם מעלימים עין מהבחירות של הציבור אלא ממנפים את זה ועסוקים בלהשחיר אותם עוד כדי שידפקו להם את הצורה עוד ועוד, ולקינוח שהציבור גם יוקיע אותם.

כשלפיד הסביר למה היה דחוף לישראל להתפנות מעזה - ואיך זה קשור עכשיו

ב-2006 יאיר לפיד פרסם טור ובו התאוריה שלו "מדוע היה דחוף לישראל להתפנות מעזה", כאשר הסיבה המרכזית לטעמו היא "הפרת האיזון העדין שהיה בין החברה המתנחלית לבין החברה הישראלית". לפיד חידד שם וירד לפרטים, "ב-20 השנים האחרונות עשו הדתיים לאומיים שימוש נרחב בעם החילוני כדי להגשים שורה של מטרות פוליטיות ובעיקר אמוניות". במילים אחרות, המתנחלים הרגישו בנוח בדמוקרטיה וזה לא בא טוב לחילונים אז הם גירשו אותם מהבית באופן דיקטטורי כעונש.

אז הנה התאוריה שלי, "מדוע דחוף לימין לקדם רפורמה במשפט", "מדוע היה דחוף וחשוב כל כך למדינת ישראל לערוך רפורמה במשפט". זה לא היה למרות החילונים, אלא בגללם. זה מעולם לא היה קשור לפלשתינים, לבדואים, לנתניהו, או לשאיפה למשילות ולחולשת מערכת המשפט, או לכל אחד מן ההסברים שניתנו לנו ונסתרו שוב ושוב.

המניע היה אחר לגמרי: הוא נעוץ בהפרת האיזון העדין שהיה בין החברה החילונית לבין החברה הישראלית מסורתית. בשלושים השנים האחרונות עשו החילונים שימוש נרחב במגזר המסורתי-דתי-חרדי-אמוני כדי להגשים מטרות פוליטיות, בעיקר אידאולוגיות ליברליות.

אלא, שהישראלים המסורתיים לא אוהבים להיות חמורים, ולא חשוב מי רוכב עליהם. "עקרון המטוטלת הנודע" הוא מציאות פוליטית פעילה מאוד בארץ, ככל שתדחף את המטוטלת רחוק יותר, היא תחזור בעצמה רבה יותר". עכשיו תורכם לחטוף. תעמדו בזה בכבוד.