הממשלה קמה - אבל המבחן רק התחיל

כמות הסעיפים בהסכמים הקואליציונים לא הגיונית, אבל לפחות למפלגות יהיה במה לנופף ואת מי להאשים | גנץ מציג לציבור: הרק לא ביבי מת, תחי האלטרנטיבה החדשה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 06/01/23 10:51 יג בטבת התשפג

הממשלה קמה - אבל המבחן רק התחיל
נתניהו. עוד בתחילת הדרך, צילום: onatan Sindel/Flash90

לאחרונה ערכתי סקר קצר בטוויטר, ביקשתי מהגולשים להעריך כמה יישובים תקים הממשלה החדשה, ימין על מלא. הדעות היו חלוקות ונעו בין אפס ישובים לשמונה, חבר כנסת מאחת מהסיעות היותר ימניות בממשלה אמר לי יום אחרי בכנסת שדי ברור לו שלא יוקמו יישובים חדשים. תוכניות הבחירות מתחילות לפגוש את קרקע המציאות של הממשלה, כך גם בפינויים שהיו השבוע בגבעות השומרון, ולא צפויים להיעצר. 

"סעיפים לנופף בהם ביום שאחרי"

עברתי השבוע על ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת נתניהו, יותר ממאה עמודים של הבטחות שעליהם הוקמה הממשלה, אבל רובן, תרשו לי לאכזב אתכם אם הצבעתם לממשלה או לשמח אתכם אם התנגדתם לה, כמות הסעיפים וההבטחות של השותפים לא הגיונית, לא תקציבית ובטח שלא עומדת במבחן הזמן המוגבל של הממשלה, כן, גם אלו שהובטח שימומשו בתוך 60 יום. מה כן? יש שם שורה של נקודות יציאה עבור שותפות מסוימות בהמשך הדרך, סעיפים לנופף בהם ביום שאחרי ולומר התחייבנו להסדרת ההתיישבות אבל השותפים לא נתנו, וגם לא מעט סעיפים עם היגיון פנימי נמוך במיוחד.

הממשלה ה-37

הממשלה ה-37 צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהסכמים ניתן למצוא בין השורות את הסעיפים שהכי יקרים לליבם של השותפות ובסבירות גבוהה יקרו, החל מתיקון מערכת המשפט עליו החתימו בליכוד את כל ראשי הקואליציה, דרך חוק יסוד לימוד תורה של יהדות התורה ועד שורה של הטבות לרשת החינוך של ש"ס, אצל הציונות הדתית בולטות הדרישות למען ההתיישבות, אבל כאן גם מתחיל המבחן, עד כמה יתעקשו עליהן, והאם יהיה שינוי משמעותי. בדרך יצטרכו בקואליציה לקוות שהממורמרים בליכוד לא יהיו ממורמרים מדי, ושהשותפים החרדים יסכימו לכל יוזמות יהודה ושומרון בקלות. גורמים בקואליציה כבר מעריכים, מריבות חרדים דתיים ילוו את הממשלה הזאת לא מעט.

הקרב בין לפיד לגנץ

בתחילת השבוע אמר שר הביטחון היוצא בני גנץ, "אני רוצה להציג אלטרנטיבה", ובאמת, בינו לבין ראש האופוזיציה לפיד מתנהל קרב מי אלטרנטיבה טובה יותר לנתניהו ומתוך כך גם מתאים יותר להוביל את הגוש, הקרב מלפני הבחירות עוד נמשך והפעם הוא מריר יותר. זה התחיל עם חלוקת הוועדות בכנסת, שם המחנה הממלכתי עשו יד אחת נגד לפיד וחילקו את ועדות הכנסת, מה שגרם לזעם של ממש ביש עתיד ונמשך עם ההתבטאויות האחרונות של גנץ שקרא לנתניהו לשתף אתו פעולה בבניית השינויים במערכת המשפט. 

גנץ ולפיד.

גנץ ולפיד. צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לפיד פספס את ההודעה המעניינת של גנץ על המוכנות לעבודה משותפת כי הוא היה על טיסה לחופשה קצרה בפריז, באותו היום ממש שמודיעים בו על שינויים במערכת המשפט, כך שלפחות בשבוע זה גנץ מוביל בקרב על אלטרנטיבה להנהגת הגוש, מנגד יטענו ביש עתיד, הנה גנץ שוב משתף פעולה עם נתניהו, אולי בסוף זה גם ייגמר בכניסה לממשלתו במקום בן גביר.