פרשנות הבכירים הממורמרים בליכוד - והפתרון של נתניהו

נתניהו מגיע לקרב חדש: בכירים בליכוד שממורמרים ולא יקבלו את התפקידים שהם רוצים, הניסיון שלו בפירוק בריתות בליכוד ישמש אותו שוב | וגם, השותפים הקואליציוניים שמרגישים שנתניהו עבד עליהם

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 09/12/22 09:01 טו בכסלו התשפג

הבכירים הממורמרים בליכוד - והפתרון של נתניהו
נתניהו עם אמסלם, צילום: iriam Alster/Flash90

אחרי שחילק לשותפים הקואליציוניים כל מה שרצו עם מפתח שרים של שר על כל שני ח"כים ונתן להם כמה מהמשרדים הבכירים ביותר, נתניהו החל בסוף השבוע במשימה החדשה, חלוקת התיקים לחברי הליכוד, אחד אחד הם יכנסו ללשכתו, כשלא מעט צפויים לצאת משם מאוכזבים. 

"זה פוגע במעמד שלי"

"לביבי יש 19 תיקים אבל רובם הם ממש כלום", אמר השבוע גורם בליכוד שצפוי גם הוא לא לקבל את התפקיד שהוא רוצה, לדבריו, הבעיה של נתניהו היא שאף אחד לא רוצה את התיקים האלה, מי שלא היה שר מעולם כן יסכים לקחת כל תפקיד, אבל מי שהיה שר רציני לא רוצה להיות שר זוטר. "זה פוגע במעמד שלי, ממש ללכת אחורה", אמר השבוע אחד מהם. 

נתניהו נאלץ להתמודד עם כמה ממורמרים, המשותף להם הוא שהם היו בכירי הליכוד, אבל התדרדרו לאחור בפריימריז, כך שהם בטוחים שהם עדיין בכירים, ולא מעניין אותם הדם החדש שעקף אותם בבחירות לרשימה. בין השמות הבולטים שעלולים להתאגד יחד נגד נתניהו אפשר למצוא את יולי אדלשטיין, דני דנון, דודי אמסלם דוד ביטן וישראל כ"ץ. נתניהו שעשה לו שם של אומן בפירוק יריבים בליכוד ממוקד בפירוק הסכנה.

למרות שלא מדובר בחבורה מתואמת, ביבי כרגע לגמרי באירוע של לפרק אותם ולהשאיר רק שני ממורמרים, בדרך הוא ישחד חלק, וחלק ישאיר מאחור. הפתרון הראשון הוא עם ביטן שמעוניין בוועדת הכלכלה וביבי נאות לתת לו את התפקיד. בהמשך יחליט אם להעניק לאמסלם את תפקיד יו"ר הכנסת ואולי לשחד אדם נוסף בתפקיד שר בכיר. שני ממורמרים כבר לא יוכלו לערער את יציבות הקואליציה, מקסימום יעלמו בחוקים חשובים. במקביל נתניהו העביר מסר כי יחוקק חוק של מאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל אלא רק לשליש סיעה, כרגע לא נראה שהחוק יחוקק קודם השבעת הממשלה, אבל האיום קיים. 

כמה המעמדות בליכוד של בכירים ובכירים לשעבר העמידו את הסיעה במקום בעייתי? נתניהו מתקשה למצוא מועמד מתאים לתפקיד יו"ר הקואליציה, הבכירים החדשים צמאים לתפקיד שר והבכירים לשעבר לא מעוניינים להיכנס לתפקיד אחרי שכיהו בעבר כשרים. השם החם כרגע הוא חבר הכנסת אופיר כ"ץ אבל מספר גורמים בליכוד טוענים כי יש צורך בדמות חזקה יותר במפלגה שיכולה להשפיע על ח"כים. כך שנתניהו מקווה שאחד הבכירים יאות לקחת את התפקיד. 

כך נתניהו לחץ את השותפות הקואליציוניות

ביום רביעי בבוקר ובאופן די חריג יו"ר ועדת הכספים חבר הכנסת משה גפי הזעיק את כתבי הכנסת ללשכתו, הסיבה - להסביר איך קרה שהתקפל בפני נתניהו וחתם על נספח תפקידים למרות שהצהיר שיחתום רק על הסכם מלא. גפני טען שזה רק מכתב תפקידים, העיתונאים לא התרשמו. אחרי הפגישה אמר לי גורם ביהדות התורה כי אין ספק שנתניהו עובד על השותפים הקואליציוניים עם הנספח תפקידים. מושג שלא כל כך היה קיים בעבר. נתניהו ראה את הדרישות הבעייתיות במו"מ והחתים את השותפים רק על תפקידים, אחרי שסינדל אותם, ברגע האחרון הם גם יחתמו על ההסכם הקואליציוני בלי הסעיפים שרצו.