הניצחון וההימור של בצלאל סמוטריץ׳

לצד ההצלחה הגדולה של סמוטריץ' במשא ומתן עם נתניהו מסתתרים גם המוקשים שנשארו. מה יעלה בגורל הרוטציה באוצר והעימות הראשון מול עוצמה יהודית בנושא הסדרת ההתיישבות הצעירה

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 02/12/22 10:25 ח בכסלו התשפג

הניצחון וההימור של בצלאל סמוטריץ׳
נתניהו וסמוטריץ', צילום: דוברות הליכוד

שימו לב לסמוטריץ׳: רצה אוצר - קיבל, מנהל אזרחי - קיבל, וועדה לשירותי דת - קיבל, כאשר על שניים מהמוקשים (אוצר ומנהל אזרחי) בליכוד לא הסכימו לוותר אבל בסוף הלחץ עבד ונתניהו היה זה שהתקפל, סמוטריץ' נכנס למשרד האוצר למרות גודל הסיעה שלו, ועם המון כח בידיים. עוד מתחילת המשא ומתן התעקש סמוטריץ' שבלי כוח משמעותי במשרד הביטחון אין על מה לדבר ושינויים בהתיישבות לא יקרו.

נכון שעל נייר ההסכם רשומה רוטציה עם אריה דרעי על המשרד הנחשק אבל גורמים פוליטיים בכירים מעריכים כי הרוטציה לא תתקיים וסמוטריץ' יישאר באוצר עד סופה של הממשלה הזאת, הרוטציה הסבירו לי אותם גורמים, הייתה למעשה הדרך של נתניהו להוריד את דרעי מהעץ, עץ שנתניהו עצמו שלח אותו אליו, כבר אמרנו, המשא ומתן לא מתנהל טוב, וזאת רק דוגמא אחת. 

הניצחון והמבחן של בצלאל סמוטריץ'

לסמוטריץ' כוח רב בידיים עם האוצר ותפקיד השר במשרד הביטחון, אבל כגודל ההבטחה גודל הסיכוי לכישלון וההימור פה גדול כי נגמרו התירוצים. משיחות עם מקוריו עולה כי הם משוכנעים שיש פה יכולת לשינויים משמעותיים ומרחיקי לכת בהתיישבות, מנגד אמר לי גורם בציונות הדתית, "אם אנחנו לא נצליח לשנות ולהזיז כאן דברים, לא יהיה לנו מה לומר לממשלות הבאות", אשת ההתיישבות דניאלה וייס אמרה השבוע: ״סיכוי גדול שבעוד שנתיים יהיו פה עוד 22 התנחלויות חדשות, אנחנו לא נוותר״. לכן הממשלה הזאת היא גם מבחן בשביל גופי הימין וגם לפוליטיקאים, האם עמותות הימין ילחמו עם הפוליטיקאים שגדלו איתם בהתנחלויות, או שהכל יישאר כשהיה. 

הריב הראשון של עוצמה יהודית והציונות הדתית

השבוע לצד נתק מסויים בין סמוטריץ' לבן גביר החלו לפתע מתקפות הדדיות כשלתדהמת העיתונאים בן גביר תקף את מפלגת הציונות הדתית, במקביל בעקבות ראיון ברדיו נרשמה התקוטטות קלה על קרדיטים בנוגע להסדרת ההתיישבות, סימן השאלה העתידי הוא בשאלת שיתוף הפעולה בין סמוטריץ' לבן גביר בנושאי התיישבות, גורמים בהתיישבות מודאגים מאיך שזה נראה כרגע ומאופי ההסכמים הקואליציוניים, כי ככה לא בונים חומה, בטח לא חומה ומגדל. 

בן גביר

בן גביר. סוף האידיליה עם הציונונת הדתית? צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בליכוד לוקחים את הזמן

אחרי כמעט עשרים ימים כבר אפשר לומר זאת בפה מלא, המשא ומתן הקואליציוני מתנהל בצורה לא טובה, יותר מדי זמן בשביל לסגור מעט מדי נושאים, כמו למשל הוועדה לשירותי דת שעיכבה את החתימה של סמוטריץ' כמעט בשלושה ימים, נותרו רק 8 ימים לפני שנתניהו יצטרך לבקש הארכה מהנשיא ובסביבתו שוקלים זאת ברצינות. עוד שבוע נגמר ועדיין לא הוגשו החתימות להחלפת יו״ר הכנסת כדי לחוקק שלושה חוקים  כדי להשביע ממשלה. האירוע מנוהל?