הקוד האתי של צה"ל לא נועד לשמור על פלשתינים אלא על הנשמה שלנו

חייל שפוגע בערבי חף מפשע אבל שמר על נהלי הפתיחה באש יוכל, כך אני מקווה, להמשיך את חייו באופן נורמטיבי. סביר מאוד להניח שחייל שלא שומר על הקוד האתי של הצבא, ישלם על כך מחיר אישי כבד בהמשך חייו

חדשות כיפה הרב ירמי סטבסקי 01/12/22 15:48 ז בכסלו התשפג

הקוד האתי של צה"ל לא נועד לשמור על פלשתינים אלא על הנשמה שלנו
פעילות חיילי צה"ל. ארכיון , צילום: Gershon Elinson/Flash90

זכיתי לנהל את בית הספר התיכון הימלפרב במשך 23 שנים. היום אני משמש כמחנך בכיתה י"ב בבית הספר. בית הספר מחנך את תלמידיו לשירות משמעותי, לא בהכרח קרבי, ולתרומה לכלל ישראל. באופן טבעי אנחנו מלווים תלמידים לפני גיוס, תוך כדי שירות ולאחריו.  חלק גדול מבוגרנו מגיעים ליחדות שדה ואחוז הגבוה פי שלושה מהממוצע הארצי משרתים כקצינים בכל שדרות הפיקוד של צה"ל.  השיחות שיש לי עם בוגרים המשרתים ביהודה ושומרון מטרידות אותי מאוד.

"הצבא לא מכין מספיק את חייליו למפגש עם האוכלוסייה האזרחית" 

אקדים ואומר שבאופן אישי אני מתנגד להקמת מדינה פליסטינאית ושברור לי מה היה מתרחש אם אנחנו, היהודים, היינו הצד החלש בסכסוך. עצם מציאות השירות ביו"ש הוא קשה לצבא מכיוון שהוא משלב לחימה בטרור ופעולות שיטור. למרות שיש קשר לוגי בין שני הפעלות האלו ברור ששיטור על שני מיליון פליסטינאים יוצר חיכוך עם פליסטינאים בלתי מעורבים שרוצים לחיות את חייהם בשקט.

עושה רושם שהצבא לא מכין מספיק את חייליו למפגש עם האוכלוסייה האזרחית. בצבא, כמו בתודעה הישראלית הכללית אין פנים לערבי. לא מסבירים שערבי שנבדק במחסום הוא אדם, אדם שרוצה שיכבדו אותו גם בתוך הסיטואציה הביטחונית המורכבת. סביר מאוד שהאדם הנבדק במחסום רוצה פשוט להגיע הביתה ואם יתנהגו אליו בכבוד, בוודאי כשהוא בנוכחות אשתו וילדיו, אז ייטב לכולנו.

"סביר מאוד להניח שחייל שלא שומר על הקוד האתי של הצבא, ישלם על כך מחיר אישי כבד בהמשך חייו"

הקוד האתי של צה"ל, שמושמץ כל כך על ידי גורמים בימין הקיצוני, נועד לא רק להגן על חיי פליסטינאים חפים מפשע, אלא לשמור על הנשמה של החיילים שלנו. חייל שפוגע בערבי חף מפשע אבל שמר על נהלי הפתיחה באש יוכל, כך אני מקווה, להמשיך את חייו באופן נורמטיבי. סביר מאוד להניח שחייל שלא שומר על הקוד האתי של הצבא, ישלם על כך מחיר אישי כבד בהמשך חייו.  הקצינים כל כך עמוסים בריבוי משימות שהם לא מתפנים לשוחח עם החיילים על המציאות המורכבת  שהם נקלעו לתוכה ושיש למעשים שלהם השלכות לא רק משפטיות אלא גם  על הנפש.   

המאבק בטרור הוא מאבק שבוגרי בית הספר גאים להיות שותפים לו אבל המפגש עם הגרעין הקשה של המתיישבים ועם נערי הגבעות מפגיש אותם עם דתיות הזרה לזו שהם התחנכו עליה.  
הקפיצו צוות של יחידת חי"ר לפזר קבוצה של נערי גבעות שהתנכלו לערבים שחרשו את אדמתם. לאחר שסיימו את האירוע והרחיקו את נערי הגבעות, הערבים באו ללחוץ את ידי החיילים ולהודות להם. נערי הגבעות הם אמנם מיעוט שבמיעוט בקרב המתיישבים מבחינה מספרית אולם הנזק שהם עושים הוא גדול. הבעיה היא שנערי הגבעות ניזונים מהשקפת עולם אידיאולוגית-דתית רחבה יותר.  

הקו המנחה בשיחות אלו היה שאנחנו עושים חסד גדול עם הערבים בעצם העובדה שאנחנו לא מגרשים אותם מכאן

באין ספור שיחות עם מתיישבים ה"משיחים לפי תומם" באזורים מסויימים ביו"ש שומעים תלמידנו על סוג אחר של יהדות מזו שהם התחנכו עליו בבית הספר. המסרים שהם שומעים הם על עליונות יהודית היוצרים מדרג ביחס הערך של חיי יהודים לזו של הערבים.  הקו המנחה בשיחות אלו היה שאנחנו עושים חסד גדול עם הערבים בעצם העובדה שאנחנו לא מגרשים אותם מכאן.  

בבית ספרנו לימדו אחרת: אין הבדל בין חיי יהודים לחיי אלו שאינם יהודים ואם יש ערך מוסף ליהודים הוא כרוך ברצון שלהם להיטיב עם החברה הסובבת אותם, בני ברית ושאינם בני ברית.   שאברהם אבינו נבחר לייסד את האומה היהודית מכיוון שהוא התווכח עם אלוהים ורצה להציל את הצדיקים שבסדום ושאדם לא נמדד לפי ההשתייכות הדתית או המשפחתית שלו אלא לפי ההתנהגות הפרטית שלו.

יותר ממורכבות פעולות השיטור של הצבא  כואב לי השפה הדתית החדשה שיצאה מחלק מבתי המדרש של הציונות הדתית

בעקבות עמדתו העקרונית של אברהם אבינו התורה לימדה אותנו ש"איש בחטאו יומת".  גם כן לימדנו שארץ ישראל שייכת לא לעם ישראל אלא לאלוקים ושרק אם נתנהג כראוי אז נזכה לרשת אותה. 
צריך להבדיל בין השאלות הפוליטיות לבין השאלות המוסריות.  דווקא מי שמתנגד להקמת מדינה פליסטינאית צריך לשאול את עצמו מה טבעה של מדינה יהודית?  מדוע המדינה היהודית  לא רואה את עצמה אחראית לספק תשתיות חיוניות  כמו חשמל ומים לערבים שחיים בשטח C.  האם לא הייתה צריכה המדינה היהודית לספק שירותי רפואה לערבים תושבי שטח C?

כואב לי השפה הדתית החדשה שיצאה מחלק מבתי המדרש של הציונות הדתית. שפה זו היא גזענית במהותה

העמדות הקיצוניות לגבי הערבים לא מייצגות את העמדות של הרוב המוחץ של תושביה היהודים של יהודה ושומרון אבל לצערי הקולות האלו נהפכו ללגיטימיות גם בתוך בית המדרש וגם מחוצה לו.  
הצבא יכול להכין את חייליו בצורה טובה יותר למשימות השיטור ביהודה ושומרון אבל צריך לדעת שהעומס על החיילים הוא עצום. יש לי הכרת הטוב אין סופית לצה"ל על כך שהם מאפשרים לנו לחיות כאן בביטחון יחסי.

אבל יותר ממורכבות פעולות השיטור של הצבא  כואב לי השפה הדתית החדשה שיצאה מחלק מבתי המדרש של הציונות הדתית.  שפה זו היא גזענית במהותה, היא מתעלמת מפגיעה של פליסטינאים חפים מפשע ולא רואה שום ערך דתי בשיפור תנאי המחיה שלהם.  מבחינתם, שליטה על שני מיליון פליסטינאים שאין להם זכויות דמוקרטיות לא מהווה בעיה דתית או מוסרית כי לנו נתנה הארץ מורשה. הם השכיחו מאיתנו את הטענה הדתית והמוסרית שבגללה הפך אברהם אבינו למייסד של הדת היהודית ומהווה הבסיס לקוד האתי של צה"ל.