תתפלאו, גם לחיילים מגיע להביע עמדה פוליטית

על פי חוק לחייל אסור להביע עמדה פוליטית, אך אם קצינים בכירים יכולים להביע את דעתם הפוליטית, למה שלא יהיה מגיע גם לחיילים הפשוטים? | דעה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 30/11/22 22:25 ו בכסלו התשפג

תתפלאו, גם לחיילים מגיע להביע עמדה פוליטית
צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

ביום שישי האחרון, בזמן שכולנו התכוננו לקראת השבת החורפית הראשונה לעונה, בעיר חברון התפתחה תקרית שמסעירה את המדינה גם בימים אלו. פעילי שמאל התעמתו עם לוחמי גדוד "צבר" מחטיבת גבעתי. בתיעוד שפורסם ברשתות החברתיות, אחד מהלוחמים הכה פעיל ולוחם אחר התבטא באמירה פוליטית: "עוד מעט בן גביר יעשה פה סדר". 

אין חולק כי צריך להעניש את החייל הראשון, שהכה ותקף פעיל שמאל. לתקוף בן אדם, לא משנה באיזה דעות הוא מחזיק, זו עבירה חמורה שאין להקל בה ראש. הלוחם השני, זה שאמר שבן גביר יעשה פה סדר, נשפט במהירות ונידון לעשרה ימי מחבוש בכלא צבאי. על שום מה? יש שאמרו כי הוא אמר ביטוי גס שלא כוון כלפי הפעילים, אלא ביטוי ששגור בשפת הרחוב הישראלי. נזיפה, אזהרה או אפילו כמה שעות ביציאה, אבל עשרה ימי מחבוש רק בשל הבעת עמדה פוליטית? 

חברון, אילוסטרציה

חברון, אילוסטרציה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

לא חסרים מקרים בהם מפקדים לא הסתירו את דעתם הפוליטית

"בסוף השבוע האחרון היינו גם עדים לחייל צה״ל שלא רק שלא נהג על פי ערכי צה״ל וניבל את פיו כלפי אזרחים, אלא גם התבטא באופן פוליטי ופגע בערך הממלכתיות. צה״ל הוא צבא ממלכתי שאין בו מקום להבעת עמדה פוליטית או למעשים הנובעים משיקולים פוליטיים". את הדברים הללו, כתב הרמטכ"ל, רב אלוף אביב כוכבי באגרת שהוציא במוצאי שבת.

רב אלוף אביב כוכבי

רב אלוף אביב כוכבי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בפשט הדברים, חייל שמביע את עמדתו הפוליטית פוגע בערך הממלכתיות. כלומר, חיילי צה"ל לא יכולים להביע את דעתם והם צריכים להיות כפופים למרותם ולדעתם של מפקדיהם, שחלקם בעלי דעות שונות מזו של פקודיהם. לא חסרים מקרים שבהם מפקדים לא הסתירו את דעתם הפוליטית, בין אם זה סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר גולן בנאומו ב-2016 בטקס ממלכתי ורגיש ובין מפקד גלי צה"ל שפיטר שדרן ותיק בעל דעות ימניות.

בנוסף, לא חסרים מקרים בהם חיילי צה"ל הוכרחו על ידי הקצינים להקשיב להרצאות או להיות נוכחים באירועים שסותרים את אמונתם, דעתם ומחשבתם הפוליטית והדתית ואם הם היו מתנגדים - היו מוצאים את עצמם במשפט על סירוב פקודה.

כשאין סימטריה – יש זכות לבקר ולזעוק

ערך הממלכתיות נפגע לא מהחיילים הפשוטים אלא על ידי המפקדים הבכירים, כשהאחרונים החלו להביע את דעתם הפוליטית בריש גלי. קציני צה"ל הם לא מומחים לאתיקה אלא לביטחון. הם הוכשרו להגן עלינו ולא להעניש חיילים בדרגות נמוכות רק בגלל שהם אמרו את דעתם הפוליטית במדינה יהודית ודמוקרטית. נכון שעל פי חוק לחייל אסור להביע עמדה פוליטית, אך לדעתי אם קצינים מביעים את דעתם הפוליטית, למה שלא יהיה מגיע גם לחיילים הפשוטים?

אז בשמאל מגנים או לא? הפגנת אנרכיסטים מול חיילי צה"ל

צילום: Najeh Hashlamoun/Flash 90

שלא תבינו לא נכון, אני סומך על צבא הגנה לישראל, בוטח במפקדיו ומשרת מילואים פעיל, אך הבעת עמדה פוליטית של כל אזרח, כולל חיילים, היא זכות בסיסית במדינה הדמוקרטית שלנו, מימין ומשמאל. הסיבה שערך הממלכתיות נפגע כשחייל מביע עמדה פוליטית היא מופרכת ואפילו גובלת בסתירה לערכים החברתיים שהצבנו לעצמנו כעם. אם היה שיווין בין הבעת עמדה ימנית לעמדה שמאלית בצה"ל, בין החיילים למפקדים, הייתי מסכים עם העונש שניתן לחייל, אך כשאנו רואים שאין סימטריה – יש לכל מי שחפץ את הזכות לבקר ולמחות.