דעה הורים, התערבו בבחירת הישיבה של הבן שלכם

האחריות שלנו כהורים בכל הסערה המגזרית | הרב יובל אהלי קורא להורים לקחת אחריות לקראת תקופת השבו"שים המתקרבת: "עשרות אלפי שקלים הורים עומדים לשלם לאותם מוסדות וזו זכותם, ואולי חובתם, לוודא שזו השקעה שמתאימה לתפיסת עולמם"

חדשות כיפה הרב יובל אהלי 20/11/22 13:51 כו בחשון התשפג

הורים, התערבו בבחירת הישיבה של הבן שלכם
ישיבת הסדר, צילום: Gershon Elinson/Flash90

בעוד חודש בערך תתחיל תקופת השבו"שים ואלפי נערים, ונערות, יסתובבו בין מוסדות ברחבי הארץ במטרה למצוא את המוסד בו ילמדו בשנה הבאה. אנחנו יכולים לתת להם להסתובב בארץ, לטייל, לשמוע ובסוף לקבל את הבחירה שלהם ולשלם עליה או שאנחנו יכולים להיות שותפים בתהליך.

להזדעזע מביא לייקים, לשלוח את הבן לאותו בית מדרש זו כבר הסרת אחריות

לאיזה מוסדות מעודדים ללכת בישיבה של הבן שלך? זה דבר שקל נורא לבדוק אותו גם בסטטיסטיקה של בוגרים וגם בבירור פשוט. אלו מוסדות מגיעים להציג את עצמם באולפנה של הבת שלך? גם זה מידע שטוב שיהיה להורים. האם אתם מביעים את דעתכם על הישיבה או המכינה אליה הוא הולך לשבוע שלם או שמבחינתכם 'יהיה בסדר'?

הרב יובל אהלי

הרב יובל אהלי | צילום: נעם פיינר

עשרות אלפי שקלים הורים עומדים לשלם לאותם מוסדות וזו זכותם, ואולי חובתם, לוודא שזו השקעה שמתאימה לתפיסת עולמם: להתנגד לדבריו של רב מסוים זה אירוע חד פעמי, לשלם אחרי זה כסף במשך שנה או שנתיים כדי שהבת שלך תלמד במוסד בו הוא מעביר שיעור שבועי זו כבר טעות אסטרטגית. להביע זעזוע נגד אמירות מסוימות מקבל לייקים, לשלוח את הבן לאותו בית מדרש ממנו הן יצאו זו כבר הסרת אחריות מתפקידנו החינוכי.

זה לא משנה מה תפיסת העולם, הכוח נמצא בידיים שלנו כהורים

וזה לא משנה אם תפיסתך קרובה יותר למצפה רמון או למעלה גלבוע, אם היא מתאימה יותר לקריית שמונה או לקריית ארבע, להר המור או להר עציון. הכוח נמצא בידיים שלנו כהורים ואם מבקשים אנחנו ליצור שינוי הצעד הראשון הוא להצביע ברגליים.

אסור לנו לשכוח שלימוד תורה זו אחת ממצוות הבן שהאחריות לקיומה מוטלת על האב והאֶם ואם ‏חשוב לנו שהם יקבלו תפיסת עולם מסויימת ‏או שיתרחקו מאחת אחרת רק להתפלל זה פשוט לא מספיק. והנוער צריך לשמוע את זה. מההורים, מהמחנכות והמחנכים, מהרבניות והרבנים, ביישובים ובערים, מרכזות ורכזי הנוער, מהמדריכות והמדריכים.

אנחנו לא חייבים לשלם את המחיר, הכלכלי או החינוכי

תשאלו איזה נער או נערה בני 18 בכלל מקשיבים להורים שלהם? זו בהחלט סוגיה ואני מאחל לכל הורה שיהיה לו שיח כן ופתוח עם ילדיו ואפשר כמובן להתייעץ עם אנשי מקצוע ולקבל טיפים איך לעשות את זה ‏טוב יותר. חשוב לומר לנוער במה אנחנו מאמינים, עם אלו אמירות קשה לנו ומה ביקשנו לחנך בבית שלנו כדי שבתוך סל השיקולים שכולל לחץ חברתי, התלהבות ומרחב לטיולים, ככה אני בחרתי, ייכנסו גם הבית והמשפחה.

ואתם יודעים מה? גם אם לא יקשיבו לנו וגם אם יתעלמו מאיתנו זה לא אומר שאנחנו חייבים לשלם את המחיר, הכלכלי או החינוכי. רק לפני כמה שנים העניק הציבור הדתי וחבריו למוסדות הר המור 14 מיליון שקלים כדי להמשיך ולעסוק במה שהם עושים, רק לפני כמה שנים העניק אותו ציבור סכום דומה לארגון רבני צהר. ולאן שהכסף שלנו יילך, לאן שהבנות והבנים שלנו יילכו לשם גם תנשוב הרוח.

 הרב יובל אהלי הוא איש חינוך, מפתח תוכן בעמותת יסודות ובעל הפודקאסט "רב עם שירצור"