הרב חיים נבון: הלוואי שלא היינו צריכים פסקת התגברות

חברי כנסת אינם כה רעים כפי שעושים מהם, ושופטים אינם כה אלוהיים כפי שמציגים אותם. הרב חיים נבון בפרשנות על פסקת ההתגברות ומאיפה מגיעה המחשבה שדעתם של שופטים, עדיפה על דעת נבחרי ציבור

חדשות כיפה הרב חיים נבון 10/11/22 11:52 טז בחשון התשפג

הרב חיים נבון: הלוואי שלא היינו צריכים פסקת התגברות
הרב חיים נבון, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הרב חיים נבון מגיב לסערת פסקת ההתגברות: הטענה שפסקת התגברות תהרוג את הדמוקרטיה היא מופרכת בבסיסה. כדאי שוב להזכיר שבאנגליה, ערש הדמוקרטיה, אין חוקה ואין פסילת חוקים בידי בית המשפט. אין שם פסקת התגברות רק משום שאין בה צורך, כי בתי המשפט מרוסנים יותר ולא פוסלים חוקים. הלוואי שזה היה המצב אצלנו, ואז לא היה צורך בפסקת התגברות.

"ומה אם בית המשפט יפסוק להרוג את כל הבלונדינים?"

בסופו של דבר, מדובר בשאלה למי יש זכות המילה אחרונה: למחוקקים או לשופטים. תמיד מדהים אותי לקרוא אנשים הטוענים: "ומה אם חברי הכנסת יחוקקו חוק שדורש להרוג את כל הג'ינג'ים?", ולא מעלים בכלל על דעתם את התשובה הפשוטה: "ומה אם בית המשפט יפסוק להרוג את כל הבלונדינים?".

הבעיה היא אותה בעיה, כאן או שם, אלא שחסידי בית המשפט פשוט אוהבים יותר את דעותיהם של השופטים. מבחינה מוסדית עקרונית, אין שום בסיס להנחה ששופטים תמיד יגנו על המוסר, הערכים וזכויות המיעוטים. שופטים בדרך כלל מיישרים קו עם הנורמות הרווחות בחוג החברתי שלהם. משפטנים דגולים בגרמניה לא בלמו את הנאצים, מהסיבה הפשוטה שהם תמכו בנאצים בהתלהבות (דוגמה בולטת הוא גדול המשפטנים בגרמניה, ואולי בעולם - קרל שמיט).

המילה האחרונה של המחשבה הפרוגרסיבית בימים ההם

השופט האמריקני הפרוגרסיבי אוליבר וונדל הולמס תמך בהתלהבות במיזם האאוגני לעיקור אנשים הסובלים מפיגור, וכתב בפסיקתו: "די לנו בשלושה דורות של אימבצילים". זו הייתה המילה האחרונה של המחשבה הפרוגרסיבית בימים ההם, והוא יישר קו. ואצלנו, בקנה מידה הרבה פחות מחריד כמובן, שופטי בית המשפט העליון השליכו למעצר של חודשים נערות בנות 14 שהפגינו נגד ההתנתקות, בתקופה שהקונצנזוס הנאור דגל ברמיסת מתנגדי ההתנתקות.

שופטים מועדים לכשלים מוסריים, בדיוק כמו כל אחד אחר. אני מכיר חברי כנסת ואני מכיר שופטים. הראשונים אינם כה רעים כפי שעושים מהם, והשניים אינם כה אלוהיים כפי שמציגים אותם. אלו ואלו בדרך כלל מעל לממוצע, ואלו ואלו בדרך כלל כפופים לנורמות של החברה שמקיפה אותם. ההבדל הוא שהמעגל שאליו מחויבים השופטים הרבה יותר מצומצם, בעוד חברי הכנסת עומדים כל הזמן למבחן הבוחר, מה שמגביל הרבה יותר את מרחב התמרון שלהם לחולל רעות.

החשדנות כלפי חברי כנסת היא חשדנות כלפי הבוחרים

החשדנות הממאירה כלפי חברי הכנסת היא למעשה חשדנות ממאירה כלפי בוחריהם. האם הבוחרים יתמכו במדיניות שתקרא להרוג את כל הג'ינג'ים, ורק בית המשפט הנאור יחסום החלטה כזו? העובדה היא שהתקיימנו כאן עד לשנות התשעים בלי ששופטים ביטלו חוקים, ובכל זאת - בדרך נס - חוק מעין זה לא עבר. מתברר שהאזרחים הישראלים בכל זאת אינם מפלצות שטניות, ואינם רוצים להתעלל באחרים. הם לא יתמכו בחברי כנסת שינסו להוביל מדיניות כזו.

ואתם יודעים מה, אם תקרה כאן קטסטרופה שתוביל להתמוטטות מוסרית כוללת, כך שרוב אזרחי ישראל ירצו מאוד להרוג ולהתעלל באחרים - במקרים כאלו ההיסטוריה מוכיחה ששום בית משפט לא יוכל לעצור אותם. למעשה, ההיסטוריה מוכיחה שבית המשפט גם לא ירצה לעצור אותם. המחסום היחיד בפני קטסטרופה כזו הוא חינוך ראוי - ובזה באמת כדאי תמיד להשקיע.

מתוך עמוד הפייסבוק של הרב חיים נבון