הרב חיים נבון: "על אף שלטון הימין, ישראל הרבה פחות דתית"

מאז הימין עלה לשלטון, רשות הרבים הישראלית הרבה פחות דתית ממה שהייתה וגם ניסיונות לבלום את השחיקה בסטטוס קוו נכשלו. אז למה מאיימים עלינו שעליית הימין לשלטון תהפוך את ישראל לאיראן

חדשות כיפה הרב חיים נבון 31/10/22 14:57 ו בחשון התשפג

הרב חיים נבון: "על אף שלטון הימין, ישראל הרבה פחות דתית"
הרב חיים נבון, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

אם יעלו הימין והדתיים לשלטון, האם תהפוך ישראל לאיראן? היה קל יותר להבהיל אותנו באיום הזה אם היינו ב-1977 ולא ב-2022. הרי הימין והדתיים שלטו במדינה ברוב העשורים האחרונים, והתהליך שהתחולל היה הפוך: שחיקה עקבית ומתמשכת של הסטטוס קוו לכיוון החילוני.

בשנות השמונים כמעט לא היו בישראל חנויות שמכרו בשר חזיר, כמעט לא היו חנויות שהיו פתוחות בשבת, וכן בתי קולנוע. כשנפתח קולנוע היכל בפתח תקווה בשבת היו שם במשך שנתיים הפגנות סוערות, שבמהלכן אפילו נעצר רב העיר הזקן. היום אנחנו נמצאים במצב אחר לגמרי, ורשות הרבים הישראלית הרבה פחות דתית ממה שהייתה.

"תהליך מורכב של יצירת מסורתיות ליברלית ישראלית חדשה"

אפשר לדרוש את השינוי הזה לשבח, או גם לטעון שהוא לא מספק; אפשר גם לדרוש אותו לגנאי; ואפשר גם - כפי שאני נוטה לראות כאן, תהליך מורכב של יצירת מסורתיות ליברלית ישראלית חדשה. כך או כך, אי אפשר לדעתי להתכחש למציאות הזו. לפעמים נעשים ניסיונות מבודדים לבלום את שחיקת הסטטוס קוו.

כך היה, למשל, ב"חוק המרכולים" (שלא אהבתי), או בניסיונות (שדווקא אהבתי אך לא צלחו), להחזיר לבתי הדין הרבניים את הסמכות להיות בוררים בדיני ממונות (סמכות שבג"ץ לקח מהם ב-2006). אפשר לתמוך במהלכים הללו או להתנגד להם, אך הם בבירור ניסיונות לבלום את השחיקה בסטטוס קוו, ובמבט כללי אפשר לראות שאפילו בזה הם לא הצליחו. בקיצור, קל היה יותר להבהיל אותנו שעליית הימין והדתיים לשלטון תהפוך אותנו לאיראן, לולא החלפת השלטון הזו כבר קרתה, והביאה לתוצאות שונות לגמרי.

נלקח מתוך עמוד הפייסבוק של הרב חיים נבון