דעה אם רק הייתם עונים על שאלות בתחום דת ומדינה, אולי היה לי למי להצביע

הרבה השתנה מאז שסבא רבא שלי עשה ככל יכולתו להשפיע על צביונה היהודי של המדינה שבדרך, אבל דווקא הפעם יש מקום לחזור ולהעמיד את הנושאים הללו על סדר היום הציבורי | הרבנית טובה גנזל בטור מיוחד

חדשות כיפה טובה גנזל 20/10/22 09:41 כה בתשרי התשפג

אם רק הייתם עונים על שאלות בתחום דת ומדינה, אולי היה לי למי להצביע
צילום: shutterstock

(גם) אני לא יודעת למי אצביע, אבל השאלות הבאות משמעותיות בעיניי, והם נעדרות כעת מהשיח הציבורי. כשלעצמי הייתי מאוד רוצה לשמוע את עמדתם של חברי הכנסת, תוך שהם מדגימים מה הם עשו בעבר, כדי לבסס את הזהות היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל. כך, על אף שאנחנו על פי רב לא מצביעים כששאלות הקשורות ליחסי דת ומדינה מהוות גורם מכריע, אולי דווקא הפעם – יש מקום לחזור ולהעמיד את הנושאים הללו על סדר היום הציבורי. ואולי זה אפילו יסייע לי לקבל החלטה.

רשימת שאלות מנחות: דת ומדינה זה הנושא שיכריע למי אצביע בבחירות

האם יזמת וקידמת יוזמות שהביטוי שלהם הוא שמירת אופייה של השבת במדינת ישראל בהסכמה רחבה ולא בחקיקה? מהי תפישת עולמך באשר לקשר שלנו כאן עם יהדות התפוצות, בכל הזרמים ובכל המדינות? מה עמדתך לגבי המקומות הקדושים? כיצד צריכות להתקבל החלטות הלכתיות הנוגעות למקומות הללו? איזה חינוך יקבלו ילדי ישראל בכנסת שתהיה חבר בה? בצער, אני נזכרת בהתנגדות למינויה של חברתי ד"ר איילת סיידלר למפמ"רית תנ"ך, ותוהה על הבאות.

האם קידמת מינוי של רבני ערים ציוניים-דתיים? רלוונטי למתמודד ברודני, שבמצב הנוכחי הסמכות למינוי רב לגבעת שמואל בידו הבלעדית. מה עשית כדי לקדם מערך כשרות שבו כל מי שנותן הכשר מוכן גם לאכול את האוכל שתחת פיקוחו? מה עשית כדי להסדיר, לראשונה בחקיקה, גיור אורתודוקסי במדינת ישראל? האם קידמת את מקומן של נשים בהנהגה תורנית? האם חשוב בעינך שגם הן ישבו סביב השולחן כשמתקיים דיון עם רבנים?

הרבה השתנה

הרבה השתנה מאז שסבא רבא שלי, ד"ר יצחק ברויאר, עשה ככל יכולתו להשפיע על צביונה היהודי של המדינה שבדרך, וסביר להניח שבנושאים רבים היינו חלוקים. ובכל זאת, אני משתדלת לאמץ מתוך המורשת הענפה שלו את התודעה האידאולוגית, את האחריות והשאיפה להשפיע על החברה היהודית בנושאים הללו כאן בארץ ישראל.

ד"ר טובה גנזל, יועצת הלכה, מרצה בחוג הרב תחומי למדעי היהדות ובמדרשה באוניברסיטת בר-אילן