העיתונאית הסרוגה תוקפת: בן ברק משתמש בשיטה ידועה - הפחדה מדתיים

אחרי הדברים הקשים של חבר הכנסת רם בן ברק נגד נשים עם כיסוי ראש, העיתונאית הסרוגה שירית אביטן כהן עונה: "קמפיין הפחדה ממוחזר נעדר עובדות וחוטא לאמת"

חדשות כיפה שירית אביטן כהן 20/09/22 12:26 כד באלול התשפב

העיתונאית הסרוגה תוקפת: בן ברק משתמש בשיטה ידועה - הפחדה מדתיים
שירית אביטן כהן, צילום: שריה דיאמנט

בשלהי הכנסת ה-20 נלחמה התקשורת בחזית אחת עם פוליטיקאים משמאל נגד ה"הדתה במערכת החינוך". הימים היו ימי נפתלי בנט כשר חינוך עם כיפה ולא עלינו ממפלגה דתית וכל שיעור בזהות יהודית שצורף למערכת השעות זכה לכותרות מהדהדות שחלחלו עמוק פנימה לשיח הפנים ישראלי ותרמו תרומה עמוקה לקיטוב ולפחד מדתיים ככלל ומאורחות חייהם, בפרט אם הגיעו לעמדות השפעה בכירות. מאז כמובן בנט עשה תשובה, הקים ממשלת מרכז-שמאל ונסלח לו. 

הספקנו לשכוח גם את קמפיין ישראל ביתנו שנשען על כך שתורי הענק בקופות החולים (אם בכלל ישנם) הם תוצאה של נשים דתיות שהולכות למקווה ומבקשות מענה מבודקות טהרה. ככלל מאז 2019 ישראל ביתנו מבססת את המנדטים שלה על החשש מעושק תקציבי על ידי פוליטיקאים חרדים עם כיפה. רם בן ברק שאמר אתמול: "עוד מעט הקרייניות בטלוויזיה יהיו עם כיסוי ראש ונשים לא יוכלו לשרת בצבא. לשם אנחנו הולכים" בסך הכול השתמש בשיטה ידועה ובדוקה להנעת בוחרים לקלפי: הפחדה. או ליתר דיוק: הפחדה מדתיים.

הבוקר כשיכול היה לחזור בו מהדברים בראיון אצל שרון גל הוא דווקא דבק במסר ואף הביע חשש מכך שיאלצו את העיתונאית איילה חסון לעטות כיסוי ראש אם הימין בגיבוי הציונות הדתית יעלה לשלטון. מאחר שאני בטוחה שמדובר באדם רציני אין לי אלא להאמין שלא מדובר רק בקמפיין, אלא שבן ברק מבטא סנטימנט אמיתי בקרב ציבור מצביעי יש עתיד שחושש מכל עמדת השפעה וכוח שנתפסת על ידי אדם או אישה שמקיימים אורח חיים דתי. 

ובכן הינה באדיבותי הרבה צפירת הרגעה מבוססת מציאות: באולפני החדשות בישראל 2022 יזמינו אישה דתית עם כיסוי ראש לפאנל אבל לא להגיש את החדשות. הסטיגמה שיושבת מעל ראשך עטוי כיסוי הראש מהרגע שנכנסת לחדר בדרך כלל כזו (עדות שמיעה): את מתנחלת, פאשיסטית ושביעיית ילדים, בלי עין הרע, מחכים לך בבית. ספירת ראשים עם כיפה/כס"רש מתבצעת תדיר באולפנים כדי לראות שאמנם ניתן ייצוג כלשהו אך חלילה מלמלא את השורות בחובשי כיפות. תזכירו לי מתי ספרו פה ראשים לציבור החילוני בעמדות השפעה?   

אגב, המסר למי שרוצה לפרוץ דרך בעולם הזה נקלט מהר מאוד. כמי שהחלה את דרכה בעולם התקשורת עם כיסוי ראש מלא וחצאיות עוקפות ברך, היום, עשור אחרי כבר "ערכתי התאמות נדרשות". מי שחש על בשרו את הלך הרוח החילוני במוקדי הכוח יוכל להעיד שממשלות נתניהו והחרדים לא שינו את ה-DNA המערכתי בתקשורת. כל מה שנותר מדבריו של בן ברק ערב מערכת הבחירות החמישית הוא קמפיין הפחדה ממוחזר נעדר עובדות וחוטא לאמת.

שירית אביטן-כהן היא הכתבת הפוליטית של גלובס.