הרב אילעאי עופרן מסביר מה הבעיה בתיאוריות הקונספירציה סביב תחקיר האולפנות

אם הבת שלכם תשמע כמה פגיעה מינית היא נושא מורכב ולא חד משמעי, כמה ספקות מתעוררים בכם כשאתם שומעים עדות על פגיעה וכמה קונספירציות מסתתרות לדעתכם מאחורי התלונות והטיפול בהן – היא לא תספר לכם | הרב אילעאי עופרן על תחקיר האולפנות

חדשות כיפה הרב אילעאי עופרן 30/06/22 12:09 א בתמוז התשפב

הרב אילעאי עופרן מסביר מה הבעיה בתיאוריות הקונספירציה סביב תחקיר האולפנות
צילום: shutterstock

עצה לקראת שבת: בשיחות הסלון, בסעודות השבת ואולי אפילו ברחבה ביציאה מבית הכנסת, אתם מן הסתם תמצאו את עצמכם מדברים עם החברים שלכם על סדרת הכתבות על הפגיעות המיניות באולפנות.

כל קשת הסיבות

אני מניח שבמהלך השיחה יהיה מי שיגיד שהרוב המכריע בסדר ועד כמה צריך להיזהר שלא לפגוע במפעל המפואר של החינוך הדתי. יהיה מי שיגיד שחלק מהעדויות לא מתארות ממש פגיעה במובן הפלילי של המונח, יהיה מי שיטיל ספק בתוקפם המשפטי של זיכרונות מודחקים ויהיו ודאי כמה שיגידו שהכל חלק ממזימה להכפיש את החברה הדתית, ראשיה, רבניה ומוסדותיה. את כל זה כבר הספקנו לשמוע השבוע, וייתכן שבכל אמירה כזו יש גם צד של אמת.

ובכל זאת, עצרו לרגע ונסו להתבונן בסיטואציה מהזווית של הבת המתבגרת שלכם, שיושבת בקצה השולחן או בפינת הסלון, היא שומעת את השיחה שלכם ומבינה את המסר. אם היא עצמה חלילה נפגעה והיא מתלבטת האם וכיצד לשתף אתכם, היא תשמע כמה פגיעה מינית היא נושא מורכב ולא חד משמעי בעיניכם, כמה ספקות מתעוררים בכם כשאתם שומעים עדות על פגיעה מינית וכמה קונספירציות מסתתרות לדעתכם מאחורי התלונות והטיפול בהן, והיא תעשה את מה שעשו רוב ככל הנפגעים והנפגעות בהיסטוריה - היא לא תספר לכם.

הפוגעים והנפגעים פותחים אוזניים

בשנים האחרונות אני מייעץ לקהילות, ישובים, מוסדות וועדות מוגנות שמתמודדות עם פגיעה מינית בתוך הקהילה. המשפט הראשון שאני אומר לכולם הוא - זכרו שאתם מתמודדים כעת לא עם הסיפור הזה, אלא בעיקר עם הסיפור הבא. ברגע שמתפוצצת פרשה כלשהי, כל הנפגעים והנפגעות בעבר או בהווה, כמו גם כל הפוגעים, פוקחים אוזניים ומקשיבים רוב קשב לאופן שבו החברה שלהם מתמודדת עם הסיפור הקודם. הנפגעות מבינות איך יתייחסו אליהן אם הן יחליטו לספר, הפוגעים מבינים אם הם צריכים לחדול ממעשיהם או לרדת למחתרת.

כשמדברים על ״השתקה״, לא מתכוונים רק לאלו שידעו, התעלמו או סתמו למישהו בכוח את הפה. אלא לאלו שתרמו את תרומתם הצנועה ליצירת אטמוספירה שבה אין טעם להתלונן, שהסיכוי שיפקפקו בתלונה או במניעים שמאחוריה גדול מהסיכוי שמישהו יעשה בדק בית או יטפל בה ברצינות. אותה אטמוספירה שהופכת את החברה שלנו למקום כל כך בטוח לפוגעים. רוב המעשים הרעים בעולם נעשים ללא כוונת זדון. וכשאומרים ״השתקה״, בדיוק כך היא נראית.


(המפגש של הנשים שנפגעו מינית באולפנות. סדרת כתבות מיוחדת, באדיבות כאן חדשות)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן