הפרסומת החדשה מרחיקה לכת ועדיין מציגה נשים כפי שהן בזמן המחזור

כמו שלא נעלה על הדעת להציג חיתול מלא של תינוק כך אפשר היה לחסוך את הלבנים המתכבסים בכיור. את הכתמים על הסדין. הפרסומות האלה משרתות מנגנון של דיכוי והשתקה של הנרטיב הנשי שמשתנה כמו פני הירח

חדשות כיפה עינת ברזילי 29/06/22 18:09 ל בסיון התשפב

הפרסומת החדשה מרחיקה לכת ועדיין מציגה נשים כפי שהן בזמן המחזור
צילום: shutterstock

אי אפשר היה לפספס השבוע את הפרסומת החדשה והמהפכנית למוצר היגיינה נשי חדש, שנמנע מלנקוב בשמו, שכן אלה חוקי הפורמט. היא עוררה סערת רוחות גבה גלית מצד המצדדים והמגנים כאחד, וככזו היא מחייבת דיון מכיוון שהיא מציבה על ציר הזמן נקודת מפנה: הפעם הראשונה בטלוויזיה שבה אומרים את האמת על המחזור הנשי.

בפרסומת נראות נשים וצעירות כפי שנראות נשים אמיתיות שאינן דוגמניות, וכפי שנשים נראות בזמן המחזור החודשי: לפעמים סובלות מכאבים, חלשות יותר מהרגיל, ופעמים רבות גם מדוכדכות. הווסת הנשית היא ביטוי גופני יקר ערך, בכל חודש כשהיא פוקדת את חיינו היא מביאה איתה חוסר נוחות והאטה של הקצב הרגיל, אבל גם תחושה של נשיות בריאה וטבעית ואישור שהגוף פועל את פעולתו ושומר על נעוריו.

שיקוף של הציפייה הגברית מנשים להתכחש לעצמן ולגופן

הפרסומות המגוחכות בעבר שהציגו נשים רוקדות על חוף הים, רוכבות על סוסים ולובשות חליפות לבנות הן פשוט פנטזיה והטעיה, וגורמות תחושת אשמה למי שימי המחזור שלה לא נראים ככה כלל וכלל. הן משקפות את הציפייה הגברית מנשים להתכחש לעצמן ולגופן ולהמשיך לתפקד כרגיל בכל תנאי.

נשים בפרסומות האלה התבקשו בעצם להסתיר מעיני הציבור את המשמעות האמיתית של חייהן ולא להכביד על החברה עם העניינים הפרטיים שלהן. הפרסומות האלה משרתות מנגנון של דיכוי והשתקה של הנרטיב הנשי שמשתנה כמו פני הירח, באנרגיה שצונחת לקראת הימים האלה ומתחדשת אחריהם כלבנה במילואה.

פעם שמעתי הרצאה של עינת לב, מטפלת הוליסטית דתית שאמרה: "בימים האלה כשמצב הרוח צונח את מרגישה פתאום שאת לא אוהבת את העבודה, אולי לא אוהבת מספיק את חייך, את הזוגיות שלך, ואחר כך, במרוצת היום יום את שוכחת. תקשיבי לזה. דווקא אז כשההמולה דועכת ואת פחות מתרוצצת, את קרובה למה שאת מרגישה באמת". והיא צודקת. אלה ימים של התכנסות ולא של מסיבות על החוף.

ועדיין, יכול להיות שהפרסומת הזו הרחיקה לכת במובן הוויזואלי. כן, טוב לדבר אמת. וצריך להכין נערות צעירות גם לסרבול ולהפרעה בקצב, אלא שלטעמי, הפלסטיקה המוגזמת שבה נוקטת הפרסומת מרתיעה במובן הכי ראשוני ויוצרת אצל חלק מהצופים דחייה שתגרום להם להגיף את התריס ופשוט לא להקשיב למסר החשוב של הקמפיין: מחזור זה לא פשוט.

מחנכים ובוסים צריכים לדעת שלעיתים הקושי בתפקוד הוא עצום 

כמו שלא נעלה על הדעת להציג חיתול מלא של תינוק כך אפשר היה לחסוך את הלבנים המתכבסים בכיור. את הכתמים על הסדין. יש סיבה לכך שכלבלבים מסמלים נייר טואלט רך, את הפער אנחנו משלימים לבד. לו אני הבמאית הייתי חוסכת את זה מהצופים.

ובכל זאת הפרסומת הזה היא משב רוח מרענן וחי של אמת. היא חשובה מעין כמותה עבורנו הנשים, אבל גם עבור הגברים. שידעו מחנכים ובוסים ומנהלים שכן, יש ימים שלעיתים כמעט בלתי אפשרי לתפקד בהם באותה חיוניות. עבור חלק מהנשים אלה כמעט ימי מחלה. וטוב שאימהות ובנות יגידו את האמת זו לזו על הצפוי להן, ושגם פרסומות יהיו כנות ולא יזלזלו באנטיליגנציה של הצופות והצופים. הדם שלנו אולי אצילי אך איננו כחול.