טור הערבים נוהרים: כשיאיר לפיד ניצח את נתניהו

בקרב על קולות הערבים שקובעים איזה חוק לחיים ואיזה חוק למוות, נתניהו הפסיד ללפיד ובנט. המשותפת מסייעת לקואליציה בהצבעות רבות ונותנת לה את האוויר לנשימה | סער נתן עוד הזדמנות לנתניהו ושוב הראה שיש רוב ימני בכנסת

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/06/22 10:28 ד בסיון התשפב

הערבים נוהרים: כשיאיר לפיד ניצח את נתניהו
לפיד ונתניהו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ביום שני האחרון יו"ר הליכוד בנימין נתניהו כינס מסיבת עיתונאים רבת רושם יחד עם ראשי גוש הימין בניסיון לשדר עוצמה ויציבות מול הקואליציה המתקשה, אבל זה היה מעט מדי ומאוחר מדי. במקום לכנס את הישיבה ביומו הראשון של כנס הקיץ, בו הפכה הכנסת למצב של 60-60 קואליציה אופוזיציה, הליכוד התמהמה, הקואליציה ניצחה לא מעט, ובקרב החשוב באמת, נתניהו הפסיד. 

 אם נחזור אל מסיבת העיתונאים מיום שני, חשוב להתמקד במי שלא היה בחדר, נציגי הרשימה המשותפת, שנכון שלא היו מוזמנים בשום מצב, אבל הקשר עימם אבד, ובקרב על קולות הערבים שקובעים איזה חוק לחיים ואיזה חוק למוות, נתניהו הפסיד ללפיד ובנט. המשותפת מסייעת לקואליציה בהצבעות רבות ונותנת לה את האוויר לנשימה. ולמרות ההכחשות באגפים הימניים, בשיחות סגורות הודו באזני נציגי קואליציה כי הם אכן נשענים על הרשימה המשותפת, משלמים ומקבלים. וככה לפיד חיזק את הקואליציה, והאופוזיציה בהצבעות עומדת על אזור ה-52. 

גורמים בליכוד מספרים כי האשם במצב הוא בצלאל סמוטריץ' שלא מוכן לשמוע על "דילים" ולהצביע יחד איתם על חוקים לחברה הערבית שמקדמים במשותפת, כפי שהיה בכנס החורף. כך, אנחנו נכנסים אל עומק הכנס מבלי ניצחונות לאופוזיציה. בליכוד מצביעים על גורם נוסף, העזיבה של דרעי שידע לחבר בין הצדדים, ברגע שהוא לא בתוך המליאה, הכל יותר קשה. 

בכנסת יש רוב ימני, אבל אין ממשלת ימין

במקום אחד ניצחה האופוזיציה השבוע, חוק הדגל של חבר הכנסת אלי כהן מהליכוד עבר בתמיכת ימינה על הראש של מרצ ורע"מ. וכשהגיעו תוצאות ההצבעה (62 בעד) לרגע שוב צצה האמת הכואבת: בכנסת יש רוב ימני, אבל אין ממשלת ימין. החוק אגב, כך הבטיח יאיר לפיד למרצ, ייקבר ולא יקודם, אבל לפחות ייקבר כשהוא עטוף בדגל ישראל. 

הפתרון הוא לא להעביר פעם בחצי שנה חוק ימני על הראש של מפלגות השמאל כפי שהיה בחוק האזרחות ובחוק ממדים ללימודים. בפוליטיקה אין מתנות חינם ובמיוחד כשהמאזן עומד על 60-60 אין סיבה שבאופוזיציה יתנו יד לחוסר היכולת של הקואליציה להעביר חוקים ביטחוניים, יסכימו להתקזז עם חברי כנסת מתוסכלים או יעבירו להם הצעות חוק פרטיות. ככה לא נראית מלחמה. בליכוד צריכים להבהיר לגדעון סער, שנראה שנהנה מאוד לטפס על העץ החדש - תקנות החוק הישראלי על יהודה ושומרון, אם כאבי הבטן שלך אמיתיים, תגיע. בינתיים אני מוכן להמר פה שיימצא פתרון ולא באמת נגיע למצב בו החוקים לא חלים ביהודה ושומרון, אפילו לא ליום אחד. אחרת חלילה מתנחלים יוכלו לנסוע עם למעלה מ-6 ליטר דבש ברכב ואיש לא יעצור אותם.