פרשנות בני גנץ הוא שוב הנס של נתניהו

סערת ממדים ללימודים חשפה את מאחרי הקלעים של הפוליטיקה, החל מהיריבות בין גנץ לצמד בנט-לפיד, דרך העובדה שחברי קואליציה בישראל נגד תגמול לחיילי צה"ל ועד לתקוות הקואליציה שגוש הימין מפולג כמוהם, והתנפצה | פרשנות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/05/22 11:12 כג באייר התשפב

בני גנץ הוא שוב הנס של נתניהו
גנץ ונתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כל משבר פוליטי גדול נגמר ברגעים ספורים, אחרי שעות של אולפנים ועשרות כתבות על חוק ממדים ללימודים, שר הביטחון בני גנץ סיים את הסאגה ב-2 דקות של נאום במליאת הכנסת בהם הציע לנתניהו פשרה, דבר שעשה בעבר לא מעט. 

בימים האחרונים לפיד ובנט תקפו את חברי הליכוד על היעדר התמיכה בחוק ממדים ללימודים ללא הפסקה, אבל לא פנו אל האופוזיציה בניסיון להגיע לפשרה, חבר הכנסת אופיר סופר שניסח פשרה למשבר תקף אותם אמש בראיון לכיפה ואמר: בנט ולפיד רוצים שחוק ממדים ללימודים ייפול. מי שכן נפגש עם סופר עם חזרתו מחו"ל הוא גנץ. לאורך כל הדרך היה ניכר שגנץ נזהר ומאוד רוצה שהחוק יעבור, לפיד ובנט פחות. גם בנאומו בכנסת, גנץ מתח ביקורת על שני הצדדים בהפיכת חיילי צה"ל למשחק פוליטי, "יש שאומרים שכדאי לי להמשיך זה פוגע בליכוד". ואם כל זה לא מספיק, בקואליציה לא ברכו אתמול על הצעת הפשרה של גנץ לממן 75 אחוז מדמי הלימוד. לא חושב שבנט לפיד שמחו לראות אותו שוב משתף פעולה עם הליכוד.

חברי קואליציה בישראל נגד תגמול לחיילי צה"ל


 

עוד נקודה חשובה שחמקה הבוקר בין שלל החגיגות בשני הצדדים, היא מי לא השתתף בהצבעות על החוק. ובכן, חמישה חברי קואליציה, 4 מרע"מ וחברת הכנסת זועבי ממר"צ סרבו להצביע בעד תגמול לחיילי צה"ל. בקואליציה יכולים לכעוס או לקבל למרות הכל, אבל אי אפשר להתעלם מעמדתם של חברי קואליציה בישראל - לא לתגמל את חיילי צה"ל. וכשאתמול שאלתי את מיכאלי למה היא תוקפת את הליכוד על ההחלטה להצביע נגד ממדים ללימודים אבל לא את עבאס, היא הפנתה שוב את החצים לנתניהו: "אני לא משווה את נתניהו למנסור עבאס. זאת קואליציה מאוד מורכבת, ידענו את זה כבר קודם".

שוב מספידים מוקדם מדי את גוש הימין

משבר ממדים ללימודים הפיח תקווה בחברי הקואליציה, הנה, גוש הימין מפולג בדיוק כמונו הם אמרו לעצמם, אבל שוב היה מוקדם להספיד. הליכוד מצא (בעזרת גנץ) חבל הצלה ונתניהו השתיק מהר את הקולות הסוררים בליכוד. גם הדינמיקה מול שאר המפלגות הבהירה מי שולט ונותן את הטון. בציונות הדתית לא חשבו אפילו להמרות את פיו של נתניהו, ובמפלגות החרדיות שכעסו מאוד על הליכוד ואף איימו לשבור את המשמעת של הגוש בעקבות ההצבעה, התייצבו ברגע האמת מאחורי נתניהו.