טור "הקואליציה יכולה להתפרק בתוך ימים": הבעיה הגדולה של בנט ולפיד

על פי תמונת הפרופיל שלה עידית סילמן היא עדיין יו"ר הקואליציה, טרם נמצא קברן שיחליף אותה. לסילמן יש כוח רב ושרי הממשלה יצטרכו להתחנן שתעביר להם את חוקי הדגל, רגע לפני שילכו לבחירות | על האתגרים של הקואליציה בכנס הקיץ והחוקים התקועים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 06/05/22 10:58 ה באייר התשפב

"הקואליציה יכולה להתפרק בתוך ימים": הבעיה הגדולה של בנט ולפיד
שרי מממשלה במליאת הכנסת, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לפעמים החגיגה נגמרת וחברי הכנסת והשרים ישובו בתחילת השבוע (ב') אל שגרת הכנסת עם סיומה של הפגרה. חברי הקואליציה שעזבו את הכנסת עם קואליציה מקרטעת לפני חודשיים, יפגשו אותה מורדמת ומונשמת. בכירים בקואליציה מספרים שהכל יכול להתפרק תוך ימים ספורים, או חודשים, כולם תלויים באוויר, ואיתם גם כל החלומות והחוקים שהם רצו לקדם.

השרים הבכירים תלויים בעידית סילמן 

בתמונת הפרופיל של חברת הכנסת עידית סילמן בוואטסאפ עדיין נמצאות המילים יו"ר הקואליציה, למרות שפרשה. בנט שצריך לבחור את המחליף לח"כית הסוררת עדיין לא מצא מועמד ראוי ומעוניין בימינה. מעניין אם יוציא מודעה: דרוש קברן. כי מי ירצה להיות חתום על סופה של ממשלת השינוי ולהיכשל בגיוס רוב פעם אחר פעם?

בינתיים מסתמן שדווקא מ"מ יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי יהיה המבוגר האחראי. אבל אולי סילמן היא עדיין יו"ר הקואליציה הלא רשמית, כשהמליאה חוזרת ושאלת "איך תצביע סילמן" עדיין פתוחה, נראה את כל החפצים בקידום חוקים דופקים על דלתות הלשכה שלה. לא סתם שר הביטחון גנץ נפגש איתה שעה וחצי במהלך החג, היא יכולה לאשר סכום כסף עצום שיעבור לחברים שלו, הוא בתמורה יכול ללחוץ על ימינה שלא להכריז עליה כפורשת.

התכנית של בנט ולפיד, להאריך את כהונת הממשלה כמה שניתן מתעלמת מהנעשה בבית המחוקקים, שם חוקים יסבלו מהיעדר רוב כבר ביום הראשון. כל חוק שיפול יעצים את התסכול והמתח. מה גם שחברי הכנסת שאינם דרים זקוקים להישגים כמו אוויר לנשימה, ובזמן שגם לנורווגים יש כוח עצום, אי אפשר לדעת מהיכן תיפתח הרעה. אלו חוקי הדגל שמחכים למושב הקיץ:

גנץ והפנסיות

שר הביטחון בני גנץ התבזה בכנס החורף כשנלחם להעביר את הגדלת הפנסיות עבור חבריו מהצבא. אחרי שהשביתו את הכנסת לשבוע הצליחו בכחול לבן להביא אפילו את אביר קארה להצביע בעד, אבל נראה שגנץ חזר לנקודת ההתחלה עם פרישת סילמן, וכולנו יודעים כמה בנט רוצה אותו מרוצה. בגזרת החוקים הביטחוניים נמצא גם חוק הגיוס, אבל סיכוייו גבוהים יותר. נזכיר כי ח"כ עמיחי שיקלי נמנע בהצבעה עליו לקריאה ראשונה. 

כהנא ומלינובסקי יפרדו מחוק הגיור

חוק הגיור היה החוק שזכה להכי הרבה רעש מצד המפלגות החרדיות בכנסת שרואות בו קו אדום, כפי שפורסם בכיפה, השר כהנא התמהמה בקידום החוק למורת רוחם של חברי ישראל ביתנו. אבל נראה שההזדמנות נגמרה, סילמן הודיעה שהחוק הוא רע והסיכוי שתיתן את ידה לחוק נמוך,=. התסכול מנפילת החוק יהיה עצום. גם החוק לשינוי המערך הבוחר של הרבנים הראשיים בדרך לגניזה, אחרי שנפל ברשלנות קואליציונית רגע לפני היציאה לפגרה.

סילמן צועקת על כהנא:


 

גדעון סער וחוקי נתניהו

אחד הדגלים של שר המשפטים גדעון סער היו חוקי נתניהו. הגבלת כהונה ל-8 שנים ואיסור על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה. ראש הממשלה בנט הפיל במו ידיו את חוק הגבלת כהונה כשנסע לפגישה ברגע האחרון ומנע את הרוב בכנסת (מדובר בחוק יסוד שזקוק ל-61 אצבעות), סער ויריבי נתניהו לא בוחלים בהישענות על המשותפת בחוקים האלה, אבל באופוזיציה צפויים להכריז על ההצבעות כאי אמון ולמנוע מסער לחגוג.