בלי עתיד, בלי תקווה ובלי חלום: ימינה טובעת וכולם בורחים

פרישתה של חברת הכנסת עידית סילמן היא רק הסנונית הראשונה, כשהבאים בתור אחריה צפויים להיות ניר אורבך ואיילת שקד. אפרים דוד עם ארבע הערות ומילה טובה לאדריכל - בצלאל סמוטריץ'

חדשות כיפה אפרים דוד 06/04/22 14:20 ה בניסן התשפב

בלי עתיד, בלי תקווה ובלי חלום: ימינה טובעת וכולם בורחים
סיעת ימינה, הספינה טובעת, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

הפרישה הלא צפויה של חברת הכנסת עידית סילמן מהקואליציה שעל התנהלותה היא מופקדת, הותירה בתדהמה את שקד ואורבך מאחור. השניים, שקיוו כל אחד בנפרד להיות הראשונים שפורשים ובכך לזכות בתהילה ובחיבוק מימין, נותרו המומים. הראשון מהם שיתפכח ויכריז אף הוא על פרישה, יזכה לחיבוק גם הוא. השלישי, או השלישית, כבר לא ישנו כלום ויפסידו הכול. ויש גם אפשרות נוספת.

א. הכול מתחיל לפני קצת פחות משנה, ראש הממשלה נפתלי בנט, אז יו"ר של מפלגה בת שבעה מנדטים, מחליט לחצות את הקווים ולהקים ממשלת שמאל בתמורה למינויו לראשות הממשלה. הוא יודע מה חושבים חברי מפלגתו ודואג להחזיק אותם קרוב, אבל יש מספר אנשים שהוא מחזיק ממש קרוב. עידית סילמן היא אחת מהם.

חברת הכנסת סילמן ידועה ביכולת הפרישה שלה. היא ידעה ברגע האחרון לעבור לימין החדש, שעות לאחר שקראה להצביע לבית היהודי וזו לא הפרישה היחידה שלה. ידע ראש הממשלה בנט שאת סילמן צריך להפקיד על תפקיד אסטרטגי ולו בשל הרצון לשתף אותה בניהול הקואליציה כדי למנוע פרישות מן הסוג ששמענו הבוקר.

זה עבד לו כמעט שנה. סילמן הגנה על הקואליציה בחירוף נפש וניסתה לנהל אותה, בפועל עם הרבה מאד כישלונות פוליטיים, אבל כשהרגישה שבנט מפנה לה עורף היא לא בזבזה זמן.

ב. בשביל להכריז על סילמן ושיקלי כפורשים צריכים להוכיח שהם קיבלו משהו מהאופוזיציה, בנוסף להצבעת אי אמון בממשלה. הצבעה על אי אמון לא צפויה לפני סוף הפגרה, מה שמותיר חלון זמנים לא קטן לאופוזיציה להאיץ את פרישת אורבך או שקד.

השניים ניצבים בפני דילמה פשוטה למדי, העתיד של ימינה איננו "לוט בערפל", אלא פשוט לא קיים. אין שטח, אין פעילים ובקושי מועמדים שמסכימים לשמש כחברי כנסת מטעם הסיעה המפוצלת הזו.

אם אחד מהם יפרוש ויצטרף לסילמן ושיקלי, הם יוכלו להקים סיעה בכנסת, מהלך שימנע הכרזה על סילמן ושיקלי כפורשים ויוכל לסייע לממשלה הבאה בראשות נתניהו לתפקד טוב יותר. אין תסריט בו שקד ואורבך נותרים באופוזיציה עם השמאל.

יתכן והשניים יכריזו יחד על פרישה, אבל בשביל זה צריך שמישהו מהם ירצה לסייע לשני, וזה כבר עניין אחר.

ג. ועוד מילה לאדם שעומד, על פי הדיווחים, מאחורי המהלך הזה - יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ'. האיש שמנע ברגע האחרון הקמת ממשלת ימין עם רע"מ, מהלך שהיה גורם להשלכות קשות מאד על הימין בטווח הרחוק. האיש שהוכיח שמספיקות רק שנים בודדות בכנסת כדי להבין כיצד היא פועלת ואיך נכון לבצע מהלכים פוליטיים הרי גורל, הוא האיש שמנהיג היום מפלגה של שבעה מנדטים עם עתיד מבטיח.

נהגו להטיח בו האשמות על שמנע את הקמת ממשלת הימין עם רע"מ, הוא חטף על כך מימין ומימין, אבל בדרכו הוא, סלל סמוטריץ' מהלכים ארוכי טווח שהוכחו כנכונים וצודקים.

ד. "לא צריך מכתבים ולא צריך אולטימטומים", אמר אתמול בנט במסיבת עיתונאים, וכמו שכח לרגע שהוא צריך להחזיק את סילמן חזק יותר מאת הורביץ. עכשיו מאוחר מדי להיזכר.

 

אפרים דוד הוא יועץ אסטרטגי ומנהל בית הספר לדוברות speak it.