בלעדי הרב בנימין קלמנזון: האוקראינים היו גרועים מהנאצים? לא בטוח בכלל

המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, העלה לדיון את השאלה: "מי היה הכי רע ליהודים במהלך ההיסטוריה?", שסיפקה תשובות שונות, ברורות או מורכבות יותר | הרב בני קלמנזון, ראש ישיבת עתניאל, היסטוריון ומדריך מסעות בפולין מסביר

חדשות כיפה הרב בנימין קלמנזון 24/03/22 11:12 כא באדר ב'

הרב בנימין קלמנזון: האוקראינים היו גרועים מהנאצים? לא בטוח בכלל
השוואה בין פוטין להיטלר בהפגה בירושלים נגד המלחמה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בפתח בלוק 4 במחנה אושוויץ, בלוק עם היסטוריה נוראית, "בניין שבזמנים נורמליים" הפך להיות מוזיאון מוזכרת קביעתו של ההיסטוריון-פילוסוף ג'ורג' סנטיאנה: "מי שאיננו לומד מעברו נידון לחיות אותו מחדש". זיכרון היסטורי הוא צורך חיוני. אם לא נאגור את ההיסטוריה שלנו אם לא נדון בה ולא נפיק ממנה לקחים, ניפול ונחזור וניפול.

זיכרון היסטורי הוא גם חלק מהזהות שלנו. כך מנוסחת אמירתו המפורסמת של יגאל אלון: "מי שאין לו עבר, ההווה שלו דל, ועתידו לוט בערפל", בכך הוא מהדהד את דבריו של הרב קוק: "מי שאין לו עבר – גם עתיד אין לו".

למרות זאת אצל חלק מהציבור הזיכרון ההיסטורי סלקטיבי ומעוות, והשימוש בו מוטעה ושגוי. במיוחד בולט החיסרון בהתבטאויותיהם של חלק מהמנהיגים, וחלק ממובילי דעת הקהל. במיוחד נוגע העניין לשרי חוץ שאמורים לפעול בחכמה על פי מידע מדויק. הם לא עושים את זה, ולפעמים מביכים, ולפעמים מזיקים.

בואו ננסה לעשות קצת סדר. אנסה לדייק במידת מה את הזיכרון ההיסטורי מול העובדות (הכותב מחשיב את עצמו כחלק מההיסטוריונים השמרנים שסוברים שיש גם עובדות, לא רק נראטיבים).

"האוקראינים והפולנים הם הכי אנטישמיים"

החל מימי הביניים לא היו פוגרומים ביהודי אנגליה וצרפת. היו גם היו פוגרומים ביהודים שגרו במקומות שהיום פולין ליטא ואוקראינה. היו הרבה. במשפחתי הפולנית נהגו לומר: הפולנים היו יותר גרועים מהגרמנים. אני מבין אותם. המון פולנים עשו מעשים נוראיים. אבל האמירה הזאת פשוט לא נכונה. יהודי ליטא אמרו זאת על הליטאים. גם הם נתמכים בעובדות, אבל ככלל גם הם שוגים. גם יהודי הונגריה, סלובקיה, צרפת, וכמובן גם יהודי אוקראינה.

מה באמת קרה?

החל מימי הביניים לא היו פוגרומים ביהודי אנגליה וצרפת כמו שלא היו פוגרומים ביהודי ספרד. אנגליה הייתה הראשונה שגילתה שיטה למנוע פוגרומים. במחצית המאה השלוש עשרה גורשו יהודי אנגליה. אין יהודים אין פיגועים. צרפת עלתה על הרעיון בראשית המאה הארבע עשרה. הספרדים נזקקו ליהודים בתקופת המלחמות בין הנוצרים למוסלמים (הריקונקוויסטה) בסוף המאה החמש עשרה. נגמרה המלחמה – נגמרה ההיסטוריה היהודית בספרד.

זיכרון קל מהמאה העשרים: בוועידת אוויאן בשנת 1938 חיפשו האומות הנאורות פתרון הומאני לפליטי הנאצים. כל מדינה תרמה את המצווה הגדולה לחברותיה. למרבה הצער חסרה הצעה אחת: נכונות של מדינה לקלוט את היהודים בתחומיה שלה. זכורה הצהרת הנציג האוסטרלי המפרגנת כל כך ליהודים: איננו יכולים לקלוט פליטים. באוסטרליה אין אנטישמיות, ואנחנו לא רוצים להביא את הבעיה הזאת אלינו. אין יהודים – (אולי) אין אנטישמיות.

מי בהיסטוריה היהודית היה הכי רע?

השאלה כמובן גדולה מיכולתי. יש הרבה מאוד מתחרים על התואר. האוקראינים שבצעו בנו רצח עם במרד האוקראיני הידוע גם בשם גזרות ת"ח ת"ט, או הרוסים שלא אפשרו נוכחות יהודית בארצם במשך דורות?

האוקראינים שרצחו עשרות אלפי יהודים ב-1918-1919 בתקופת הממשלה העצמאית "הראדה" בראשותו של האנטישמי חדל האישים סימון פטליורה, או הצבא הרוסי הלבן בפיקודו של אנטון דניקין שנלחם באוקראינים אך עשה ביהודים את אותו הדבר?

מי יותר גרוע? האוקראינים שרצחו בתחום המושב היהודי באודסה ב"סופות בנגב"? או השלטון הרוסי שארגן את הפרעות בשיטה שפול לנדוי קרא לה: אנטישמיות כנשק מדיני? בכלל אלו שרצחו בקישינב ב-1903 היו בזמן מסוים אזרחי רוסיה, רומניה או אוקראינה?

מי יותר גרוע? הפולנים שהיו משועבדים בזמן השואה אך הרבה מאוד מהם הסגירו, סחטו וממש רצחו יהודים? הסלובקים שהיו המדינה היחידה ששילמה כסף להיטלר עבור היהודים שלקח? האוקראינים והליטאים שחלקם ראו בגרמנים משחררים מחיבוק הדוב הרוסי? הצרפתים שרדפו את היהודים ושלחו אותם לאושוויץ, ה'מיליס' הצרפתית שהופעלה על ידי פטן, לאוואל ורנה בוסקה, בפעולות שאותן עשו בהתלהבות גדולה? האנגלים והצרפתים שלא נקפו אצבע גם כשהיו יכולים?

אין תשובה ברורה והרשימה ארוכה

יש עוד גרועים שלא מדברים עליהם? מה עם אוסטריה, ידידתינו העכשווית? פעם אמר לי שותף למחקר, היסטוריון אוסטרי: אנחנו, האוסטרים סוכני השיווק הטובים ביותר – הצלחנו לשכנע את כל העולם שמוצרט היה אוסטרי והיטלר היה גרמני. לא רק היטלר - אייכמן, זייס אינקווירט המושל צמא הדם של הולנד, אודילו גלובוצ'ניק המנהל של השמדת יהודי מרכז פולין, כריסטיאן ווירט מפקד בלז'ץ ואחר כך מפקד כללי גם של טרבלינקה וסוביבור, פרנץ שטאנגל מטרבלינקה ועוד.

הונגריה של צלב החץ, רומניה של אנטונסקו, קרואטיה, סלובקיה של טוקא וטיסו. גם אם אינכם מכירים את כל הדמויות והאירועים שהזכרתי, אל תתאבלו – הם ממש לא נחמדים. חוץ מהכתובת הברורה בברלין, אין תשובה – והרשימה מאוד ארוכה.

האוקראינים בשואה

אכן היו משתפי פעולה רבים עם הנאצים. הארגונים האוקראינים הלאומנים: ה"או. או. בה." וה"או. או. אן". של סטפן בנדרה ואנדריי מלניק שתפו פעולה עם הנאצים: הסגירו, לכדו וגם רצחו יהודים בעצמם. היו גם מורכבים: הקרדינל/מטרופוליט שפטיצקי מלבוב, שהאמין שהיטלר ישחרר את אוקראינה מהרוסים והקומוניסטים, אך פעל בנמרצות מסוימת להצלת יהודים.

"היהודים חייבים לשקול את חשבונותיהם ההיסטוריים"

הרשימה כאמור ארוכה ארוכה והבאתי דוגמיות בלבד. אך כיצד משתמשים בזיכרון בנוגע לסוגיות שעומדות על הפרק? כהיסטוריון אינני יכול לדרג את החשבונות ההיסטוריים שיש לנו כעם. כאזרח פשוט אינני יכול לחוות דעה מעשית, כל עוד אין לי מידע על המגעים והאינטרסים שמנהלים למעננו כוכבי ובנט עם פוטין לפני או אחרי תקיפה בסוריה.

למרות זאת, כהיסטוריון וכיהודי אני חושב שניתן להפיק דברים מהזיכרון ההיסטורי: היהודים חייבים לשקול את חשבונותיהם ההיסטוריים. יש לנו חשבון נוקב עם עמים שפגעו בנו. יש לנו גם את החובה והזכות לגמול לעמים ומדינות שעזרו לנו במשך הדורות כמו צ'כיה וסרביה. 

אין יותר מידי חברויות בפוליטיקה. במיוחד ליהודים. אין להם חברים של ממש  בעולם גם נשיא ידידתנו הגדולה בזמן השואה, פ.ד. רוזוולט הדגול, חשב פחות מדי על היהודים, ויותר מדי על הצלחתו הפוליטית. (מומלץ לקרוא בעניין זה את ספריו הייחודיים של שאול פרידלנדר על השואה). אכן, היהודים יכולים לסמוך על אביהם שבשמים, גם אם שיטתו וציפיותיו מאתנו לא תמיד ברורות. אבל לא על אף אחד אחר.

העם היהודי נרדף בכל דורותיו, על ידי הרבה עמים. אכן צריך להסיק מכך מסקנות הנוגעות לנו, אך לדרג – קשה מאוד. בנוסף לכך, העם היהודי הוא עם מוסרי. לכן ניסיון הדירוג בין האוקראינים לרוסים הוא בלתי אפשרי ובעיקר מיותר. במלחמה הזאת, הרוסים הם הפולשים וברור היכן צריך להיות מונח הלב שלנו. מה לעשות בפועל? זו שאלה אחרת. מבחינתנו, איראן, סוריה ולבנון חשובות יותר, ופוטין יושב שם חזק.

הרב בנימין קלמנזון, ראש ישיבת ההסדר בעתניאל ומרצה בחוג להיסטוריה וללימודי ארץ ישראל במכללת הרצוג.