מלחמה באירופה

ברוכים הבאים למלחמת הסייבר הראשונה

המלחמה הזו היא המלחמה הראשונה שמתשמשת בכלים טכנולוגים חדשים. רשת האינטרנט, תראו כמה כח יש לה. אסף פאסי מסביר

אסף פאסי אסף פאסי 27/02/22 19:43 כו באדר א'

ברוכים הבאים למלחמת הסייבר הראשונה
מתח וחרדה באודסה, המלחמה באוקראינה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

בימים האחרונים נשמעים קולות שונים בעקבות העובדה שרוסיה פלשה לאוקראינה בטנקים וחיילים כהוכחה לכך שהרשתות הן לא מה שחשבנו. "הנה" הם אומרים "מול אלה הטוענים שהסייבר והרשתות מוליכים את העולם, מסתבר, בשעת המבחן, שצריך חיילים וטנקים". צר לי אבל זו אמירה חסרת שחר. ואסביר.

אינני חושב שמישהו מתאר לעצמו מלחמה הנעשית בין רובוטים בלבד. בסוף מלחמה מערבת בתוכה מערכות שונות וחילות שונים ביניהם תמיד יהיו, במינונים שונים- חיל אויר, יבשה, ים, סייבר, ואולי גם חלל. מאחורי הקלעים יהיו גם את תומכי הלחימה השונים הדואגים ללוחמים ולרווחתם, חיל מודיעין המביא נתונים קריטיים בזמן אמת ועוד ועוד. ובמלחמה הזו, מקומן של הרשתות הוא עצום. ראו כמה אנחנו מתעסקים בה ממרחק כה גדול.
דעת הקהל מוטה באמצעות אמצעי המדיה השונים. חברות הענק מחליטות איזה קולות להביא לנו ומה לצנזר ושם מתקיימת מלחמה מטורפת. כי לדעת הקהל הזו יש כח מטורף- הן מול רוסיה- והעובדה שרוסיה סגרה בשטחה את טוויטר והגבילה את פייסבוק היא סימן מובהק להבנת הכח הזה. והן מול העולם. דעת קהל שיכולה לגרום למדינות שהיו מעדיפות להישאר באפילה ולא להתערב לעשות זאת בסופו של דבר, כי המנהיגים שלהם יבינו שאם לא יתערבו יחטפו מבית.  וזה לא נגמר בזה. דעת הקהל מוטה כאן ע"י העובדה שהעולם מעודד את אוקראינה ומבזה את רוסיה, יש לכך כח עצום גם מול הבוחרים הרוסיים בתוך הבית שגורם להם להרים ראש, להתנגד- ולצעירים המגויסים להתבאס וכתוצאה מכך להיות לוחמים פחות טובים. 



בנוסף לכל זה ראשי המתקפה וההגנה של רוסיה ואוקראינה משתמשים בתקשורת. האחד כדי לומר כמה הוא מבריק וחזק, השני כדי לומר כמה הוא פשוט וצודק. וזה לגמרי מופע תקשורתי המשתמש במצלמות ובכוחות העולם כולו. בביגוד שהם בוחרים, בשפה, בפניה החדה למנהיגים מסביב, באיומים מרומזים או בבקשה עזרה מפורשת.

גם מעורבות הסייבר ניכרת במלחמה הזו. התקיפה הראשונה של רוסיה על אוקראינה הייתה מתקפת סייבר שניסתה לשתק מתקנים ממשלתיים. גם העולם שמפחד מרוסיה מגיב לה בהתקפות אנונימיות על מתקני הסייבר שלה וזה מפחיד מאוד גם את רוסיה. ולעובדה הזו אפשר להוסיף את אינספור הטכנולוגיות החדישות המשמשות את שני הצדדים במלחמה זו, שחלק ניכר מהם משתמש ביכולות סייבר.

אז נכון, המלחמה של 2022 לא נראית כמו מלחמה בין ספינות ב"מסע בין כוכבים" אך היא לחלוטין משתמשת בכלים שהעולם הישן לא הכיר ותיאר לעצמו את כוחם. מאחרי הקלעים יש גם שימוש בסחיטות ובאיומים מול החזקים ביותר בכל ממשל (ואולי אולי גם בשלנו) על דברים מביכים שעלולים לסבך אותם. וזו, על שלל כליה, כבר מלחמה אחרת לחלוטין.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן