טור זאת הסיבה שבנט יעשה הכל כדי לא לעצבן את ווליד טאהא

בקואליציה מפחדים להתעסק עם וליד טאהא וחצו כל קו אדום בשביל להעביר את חוק החשמל, רגע השיא: התפרצות בנט במליאה | וגם, ההצלחה הקטנה של ההתיישבות הצעירה ולמה עוד לפני שראינו את מתווה הגיור מפרסם שר הדתות את הספר 'מכתבים למתן'

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 07/01/22 08:46 ה בשבט התשפב

זאת הסיבה שבנט יעשה הכל כדי לא לעצבן את ווליד טאהא
חתן השמחה, חבר הכנסת וליד טאהא, צילום: נועם מוסקוביץ' דוברות הכנסת

חברי הקואליציה אוהבים את המילה ממלכתיות, כמה שהם דיברו אתנו על ממלכתיות לפני הקמת הממשלה ואחריה. אבל נראה שבשבועות האחרונים מרוב אהבה לממלכתיות, בקואליציה עטפו את הממלכתיות בצמר גפן ואחסנו אותה במרתפי הכנסת, שלא תפריע להם להעביר את חוק החשמל.

חוק החשמל עבר השבוע בקריאה שניה ושלישית הביא את חברי הקואליציה אל הסף, בין היתר כי הם יודעים בצדק שיוזם החוק, וליד טאהא הוא לא אדם שהם יכולים להתעסק איתו, ואם האירועים לא יתנהלו לפי רצונו, הוא פשוט ייקח את המפתחות וייסע הביתה.

לדוגמא, ביום שני בבוקר, אחרי שהודיע אורבך שהוא דורש הישג להתיישבות הצעירה בתמורה לחוק החשמל, איים טאהא שהוא ייעדר מההצבעות בכירים בקואליציה התפוצצו מכעס על אורבך, שחלילה לא יסתבכו עם הבוס של חוק החשמל.

מי יתעסק עם וליד טאהא?

בדרך אל העברת החוק חצתה הקואליציה את כל הקווים האדומים, שבוע לפני העברת החוק, סגרו חברי הקואליציה את המליאה לשעתיים, עובדי הכנסת הוותיקים היו בהלם, אבל מדובר היה רק בשלב הראשון, בהמשך הפרו בקואליציה קיזוז מול אתי עטיה שאביה נפטר, והשיא התעלמות בוטה מחוות הדעת של היועצת המשפטית בכנסת בנוגע לחוק החשמל.

חבר קואליציה ששוחחתי איתו השבוע הצליח לומר לי באותו המשפט כמה נוראית ההתנהלות של נתניהו מול הייעוץ המשפטי ולמה זה בסדר שהפעם הם התעלמו מהייעוץ המשפטי, "לא נפגע בייעוץ כל שני וחמישי, אנחנו יכולים אבל לא רוצים, בחוק הזה זה היה לנו חשוב", אני לעומתו, לא הצלחתי להבין. מה גם שחשוב לזכור, קבלת הייעוץ המשפטי רק הייתה דוחה את ההצבעה על חוק החשמל, לא מפילה אותו, אבל מי יתעסק עם וליד טאהא?


(בנט מתעמת עם חברי הליכוד).

ולסיום הקונצרט, ההתפרצות של ראש הממשלה נפתלי בנט, שלא לומר איבוד העשתונות. נכון, חברי הליכוד הגזימו עם הקריאות, בכיר במפלגה העביר ביקורת על חובבי הצעקות ואמר לי אחרי ההצבעות, "הסגנון הזה לא יוביל לכלום, ככה חברי קואליציה לא יבואו, אנחנו רק מאחדים אותם". אבל ראש ממשלת ישראל לא צריך לרוץ אל ספסלי האופוזיציה בנפנוף ידיים, חברים אחרים בימינה השכילו להוריד את הראש, והקריאות לעברם נפסקו מהר. לקואליציה יש רק מה להפסיד מחוסר ממלכתיות.

צל"ש - איך אומרים ההתיישבות הצעירה בערבית

ביום שלישי בערב במליאת הכנסת נותרו רק חברי הכנסת מהרשימה המשותפת ורע"מ, בכדי להקל על המשתתפים דוברי הערבית ובשביל לייצר שואו בתקשורת המגזרית ניהלו חברי הכנסת את המליאה בערבית, לנאומו המשמים של ח"כ אוסמה סעדי מהמשותפת השתרבבו שתי מילים בעברית, שהפכו לשיחת היום בכנסת "ההתיישבות הצעירה". תושבי המאחזים הוותיקים ביהודה ושומרון שכבר הפכו לישובים מפוארים הובילו קמפיין חד ומדוייק סביב חוק החשמל בדרישה הצודקת לשוויון זכויות, נכון שעדיין אין הישג, והמגעים של ימינה להשגת תקציבים וצו אלוף משר הביטחון טרם הסתיימו אבל ההתיישבות הצעירה לגמרי על המפה, עכשיו רק שיחברו להם חשמל. 

טר"ש - מכתבים למתן

שר הדתות מתן כהנא עושה עבודת קודש עם הרפורמות שלו במשרדו החלוד, אבל אחרי שסיימנו להחמיא הגיע הזמן להתקדם תכנית הגיור, חשובה מאוד, אם כי אני מפקפק ביכולתה לשנות את המצב. התכנית עדיין לא פורסמה לציבור, אך מי שכן קורא את הרפורמה הם שלל רבני הציוניות הדתית, שלא כל בכיריה ממהרים לאשר אותה. בינתיים מלשכת השר מופצים פעמיים בשבוע מכתבי תמיכה מרבנים שונים, חלקם ידועים בתמיכתם המובהקת בימינה וברפורמות של כהנא. גם נסיעתו הלילית של השר אל הרב דרוקמן רק כי הרב חתם על מכתב שמתנגד לרפורמה לא הוסיפה כבוד לסיטואציה.

עם כל זה חשוב לזכור, רפורמת הגיור היא לא המצאה של שר הדתות והיא נעוצה עמוק בהסכמים הקואליציוניים של ישראל ביתנו, שם יש מי שמותח השבוע ביקורת חריפה על כהנא, ביקורת שאולי תצוף ביום רביעי הקרוב, כשהצעת החוק של ישראל ביתנו תגיע למליאת הכנסת.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן