אף הורה לא ירצה שילדיו יתנהגו כפי שמתנהגים נציגי ימינה

אין מנוס מלהסיק שהצמד בנט ושקד, בטוחים ומאמינים בסתר ליבם שהציבור שבחר בהם הוא או טיפש או נטול ערכים כמוהם. מבחינתם אם הם יצליחו להביא את התוצאות המקוות, השקרים שלהם יישכחו ייעלמו ויתמרקו

חדשות כיפה גלעד כץ 03/01/22 18:28 א בשבט התשפב

אף הורה לא ירצה שילדיו יתנהגו כפי שמתנהגים נציגי ימינה
גלעד כץ, צילום: גלעד כץ

רבים רואים בפוליטיקה הישראלית מגרש משחקים נטול חוקים וכללים. השנתיים האחרונות רק חיזקו תחושה זו. הרשו לי לחלוק על כך. פוליטיקאים אומנם לא עברו קורס אצל חנה בבלי, אבל הדרך מכאן ועד להפקרות מוחלטת ארוכה ורבה. הרשו לי לדבר על 'מפלגת השלטון' – 'ימינה'. למען האמת קצת קשה לכנות מפלגה עם שישה מנדטים מפלגת שלטון, וזאת אולי עוד הוכחה לסטייה הקשה שהמערכת הפוליטית נתונה בה בגלל בנט-שקד-סילמן-אורבך-פינטו-קארה.

הייתה זו איילת שקד, שרת הפנים, שבראיון שהעניקה לעיתון 'בשבע' בחודש אוגוסט האחרון קבעה בגאווה בלתי מוסברת -  "תשפטו אותנו לפי מעשים". בתחילה לא האמנתי למה שקראתי. עברתי שוב על השאלה כדי לבדוק אולי הדברים יצאו מהקשרם. הנה לשיפוטכם השאלה ששקד נשאלה: "אחרי הפרת ההבטחות הנרחבת שלכם בהרכבת הממשלה, בעיני רוב הציבור אין יותר מדי משמעות להבטחות שלכם.

"הצמד חמד בנט ושקד, בטוחים ומאמינים בסתר ליבם שהציבור שבחר בהם הוא או טיפש או נטול ערכים כמוה"

אילו ערובות יש למילה שלכם היום?" וכאמור, על כך השיבה שקד: "אל תשפטו אותנו לפי המילים. תשפטו אותנו לפי המעשים". הייתי בטוח ששקד תנצל את ההזדמנות שניתנה לה כדי להתנצל, להביע חרטה אולי אפילו לבקש סליחה. הצחקתם אותה. לא מיניה ולא מקצתיה. תשע מילים שמקפלות בתוכן את כל מה שמייצגת מפלגת 'ימינה' והפוליטיקה 'החדשה' שמפלגה זו הביאה לעולמנו.

כי מה בעצם אומרת לנו שקד. ולהזכירכם היה זה נפתלי בנט שאמר בראיון לעמית סגל ביום שהקים את ממשלתו כי מה שחשוב מבחינתו זה לקיים את "ההבטחות הליבתיות". כך, בציניות מקיאבלית בנט הכשיר את כל השקרים והפרות ההבטחות שלו ושל מפלגתו. מבחינתו ישנן הבטחות  (שכמובן הוא הקובע מהן לפי נוחיותו) שחשוב לקיים, ולעומתן כל יתר ההבטחות הפחות חשובות אין בעיה להפר ולרמוס. במילים אחרות - עזבו אותנו מערכים. תניחו לנו מהדרך והתהליך. תפסיקו לבלבל את המוח על יושרה, מוסר, צדק. מה שחשוב בעינינו, כך בנט ושקד, זה רק מבחן התוצאה.

אין מנוס מלהסיק שהצמד חמד בנט ושקד, בטוחים ומאמינים בסתר ליבם שהציבור שבחר בהם הוא או טיפש או נטול ערכים כמוהם. מבחינתם אם הם יצליחו להביא את התוצאות המקוות, הם בטוחים שכל השקרים שהאביסו אותנו יישכחו ייעלמו ויתמרקו.

משל למה הדבר דומה: לתלמיד שמגיע למבחן ובמקום ללמוד הוא בוחר בדרך הקלה של העתקה, שקר ומרמה. כשתופסים אותו הוא מסנגר על התנהגותו בטענה שחשוב רק הציון הסופי. או כפרפראזה לדברי שקד "תבחנו אותי במעשים". הוא בטוח שאם יקבל ציון מעולה, הדרך הפסולה והנפסדת שפעל על-פיה תישכח ותימחק.

"בנט, שקד, סילמן, אורבך, פינטו וקארה נכשלתם לחלוטין במבחן הבסיסי ביותר של כל מנהיג – דוגמא אישית"

חשוב לומר כאן ועכשיו  – התוצאה חשובה, על כך אין ספק, אבל גם לדרך ולתהליך יש חשיבות ומשקל. חכמנו אמרו "יגעת ומצאת, תאמין!". ליגיעה, למאמץ, ולדרך יש חשיבות מוסרית וערכית. לצערי הרב, מפלגת 'ימינה' על ששת חברי הכנסת שלה (פרט לעמיחי שיקלי שנותר נאמן להבטחת המפלגה ולדרכה המקורית) התנערה מכל ערך. בעזות מצח הפכו את ההתנערות מהאמת לסימן ההיכר שלהם. התרבות הקלוקלת ש'ימינה' הביאה לפוליטיקה הישראלית לא קשורה לימין שמאל. בעד או נגד. היא קשורה להבנה הבסיסית של מהי מטרת הפוליטיקה.

בניגוד ל'ימינה' שחושבים שהפוליטיקה מקדשת את כל האמצעים כשהכיבודים והג'ובים הם חזות הכל, רצוי וראוי לחזור ליסוד היסודות – הפוליטיקה נועדה לקדם ערכים, דרך, אידיאולוגיה והשקפת עולם. באותה מידה שלא נקבל מציאות של רב שמטיף לחיי פשטות וצניעות, אך בחייו האישיים הוא חי חיים פזרניים ונהנתנים, כך לא עולה על הדעת לקבל מציאות של 'מפלגת שלטון' שמכריזה בריש גלי על ממלכתיות, אחריות, נאמנות ואמינות ומנגד במעשיהם הם מכריזים עזבו אותנו ממילים. תפסיקו להתייחס להבטחות. די עם הקטנוניות הזאת של האמת. תבחנו אותנו לפי המעשים.

אז דעו לכם חברי מפלגת 'ימינה' - בנט - שקד - סילמן - אורבך - פינטו - קארה נכשלתם לחלוטין במבחן הבסיסי ביותר של כל מנהיג – דוגמא אישית. אף הורה לא ירצה שילדיו יתנהגו כפי שאתם מתנהגים. מבחן התוצאה הוא לא חזות הכל. מה שבסוף מגדיר את האדם אלה דווקא התהליכים והערכים שמביאים לתוצאה – היושרה, האידיאולוגיה והשקפת העולם. מילים, שאבוי לנו, הפכו לזרות ולא מוכרות עבור בנט ושקד.   

גלעד כץ הוא קונסול כללי של ישראל לשעבר ביוסטון, ארה"ב. לשעבר יועץ ראש הממשלה ועיתונאי