מחאה היא לטווח הקצר אך חינוך פועל לטווח ארוך

משנים את המציאות דווקא על ידי דברים קטנים שמתמידים, ובעיקר על ידי העצמת חינוך מתמיד לתורה ויראת שמים. שינוי מהותי הוא שינוי של תהליך ארוך טווח, שבעיקרו הוא רוחני וחינוכי. זהו תהליך שמתבצע על ידי המון פעולות קטנות של חינוך והוספה של אור התורה

חדשות כיפה הרב אריה רוזנברג 10/12/21 10:38 ו בטבת התשפב

מחאה היא לטווח הקצר אך חינוך פועל לטווח ארוך
הרב אריה רוזנברג, צילום: עמנואל מיימון

בתחילת השבוע התקיימה הפגנה נגד מהלכים של הממשלה בתחומים שונים. המפגינים באו מכל הארץ עם רצון ומוטיבציה להועיל לעם ישראל. רובם היו בני נוער, ובתוכם גם כמה מתלמידי הישיבה שבה אני מלמד.

זה החזיר אותי לתקופת בחרותי, והזכיר לי את ההפגנות בימי שמיר ורבין ובעיקר בימי אוסלו, כשלעיתים תכופות הלכנו להפגנות גדולות וקטנות בסגנונות כאלו ואחרים. מצד אחד כבני נוער זה היה מאד חשוב לנו להפגין, אך מצד שני - דווקא הרצון לשנות את המציאות כאן ועכשיו, גרם לנו כצעירים לתסכול, כי ברוב המקרים ההפגנות לא השיגו את מטרתן.

לעומת זאת, הייתה פעולה אחת שאני זוכר שככל הנראה דווקא כן הועילה, והיא מחאת שלטי "העם עם הגולן" במרפסות בכל ערי ישראל. רבין כבר כמעט הסכים לרדת מרמת הגולן. אולי גם אסאד היה מסכים לכך, הסכמי אוסלו יצאו לאוויר העולם, והתקשורת שטפה את המוח על השלום העומד בפתח. אבל מהלך סיזיפי של תליית שלט אחר שלט, כשתוך כמה חודשים היה נראה שכל ערי ישראל ורחובותיה הראשיים מתנגדים לנסיגה מרמת הגולן, שינו את המצב. את המהלך עשו אותם בני נוער שבאים להפגנות. אך הפעם היה זה על ידי חיבור של המון פעולות קטנות, ולא של פעולה אחת גדולה.

זו רק דוגמא קטנה, וכמובן שאפשר לפרש אותה גם בדרך אחרת. אבל דומני, שנוכל ללמוד מזה את העיקרון, שלטווח ארוך משנים את המציאות דווקא על ידי דברים קטנים שמתמידים, ובעיקר על ידי העצמת חינוך מתמיד לתורה ויראת שמים. ר' עקיבא התפעם כשראה שהמים שוחקות את האבן ומצליחות לחורר אותה.

מובן וברור, שיש למחות כנגד מעשים פסולים גם אם אין ביכולת המחאה לשנותם. התורה מצווה: "הוכח תוכיח", וחז"ל אמרו: "כל מי שאפשר למחות באנשי ביתו ולא מיחה נתפס על אנשי ביתו, באנשי עירו נתפס על אנשי עירו, בכל העולם כולו נתפס על כל העולם כולו" (שבת נד:) אך צריך לדעת שבמקרים רבים המחאה לא מועילה לשינוי מיידי, וגם כשהיא מועילה היא מתקנת על פי רוב רק באופן נקודתי, ולא משנה את המהות. שינוי מהותי הוא שינוי של תהליך ארוך טווח, שבעיקרו הוא רוחני וחינוכי. זהו תהליך שמתבצע על ידי המון פעולות קטנות של חינוך והוספה של אור התורה.

כולם יודעים לצטט את דברי הרב קוק על הצדיקים הטהורים שאינם "קובלים", אלא "מוסיפים". זו לא סיסמא של שפלות ובקשה להתעלם מהרע, אלא הבנה שסוד ההצלחה של השינוי הוא שבנוסף למחאה ששייכת לטיפול בטווח הקצר, הרי שלטווח הארוך נדרשת עבודה חינוכית יום יומית במוסדות התורה, בבתי החינוך בכלל, בשיעורי תורה ובהוספה איטית אך מתמדת של האור הגדול. בע"ה אם נלך בדרך זו, ברבות הימים נראה שהרבה אורות קטנים שהצטרפו זה לזה, הצליחו לשנות מציאות.

הכותב הוא ראש ישיבת 'דרך חיים' בשעלבים, ישיבה קטנה לאומית