טור אישי "חייתי בהסתרה מוחלטת" | מיכל וולדיגר על יום בריאות הנפש

חברת הכנסת מטעם הציונות הדתית מכנסת יום דיונים במליאה ומספרת בטור מיוחד לכיפה, על ההתמודדות האישית שלה כאשר דרך קרוב משפחתה נחשפה לעולם של בריאות הנפש. "נפלתי לתהום ענקית. מול מערכת אטומה"

חדשות כיפה ח"כ מיכל וולדיגר 11/10/21 22:04 ה בחשון התשפב

"חייתי בהסתרה מוחלטת" | מיכל וולדיגר על יום בריאות הנפש
מיכל וולדיגר , צילום: Olivier FItoussi/Flash90

בתחילת השבוע צוין יום בריאות הנפש הבינלאומי, ומחר (ג') נציין את יום בריאות הנפש בכנסת, כיום מיוחד לבקשתי. יהיו דיונים בוועדות, במליאה, כנס מיוחד עם חברי כנסת, החברה האזרחית, אנשי מקצוע, בני משפחה ומתמודדים. לאורך כל היום תוצג במסדרונות הכנסת תערוכה יציר כפיהם של בני משפחה של מתמודדים בעמותת "איכות בשיקום – יה"ל".

רוב ימיי הרגשתי מבורכת. האמת, גדלתי בסוג של חממה. דרך קרוב משפחה שלי נכנסו לחיי המילים "התמכרויות", סמים ומחלת נפש, "מילים" אמרתי? 

טעיתי, זה הרבה מעבר למילים. הגילוי - ההכחשה – האבל והאובדן בלבלו את חיי. כמו רבים, רבים וטובים, מאות ואלפים, חייתי בהסתרה מוחלטת, כלפי חוץ הכל תקין, ובפנים – שבור לרסיסים.

חוסר האונים, מערכת בריאות נפש שלא מתפקדת, אשפוזים, ועדות ועוד ועדות, וכמעט ואין מקומות שיקום. פגשתי חברה סטיגמטית ומלאה בדעות קדומות. דעות שמחלחלות ופוגעות גם במתמודדים עצמם וגם בנו, הקרובים. מצאתי את עצמי במצבים כל כך מורכבים. תנודות בלתי אפשריות בין תקווה לייאוש. 

נפלתי לתהום ענקית. מול מערכת אטומה. אבל אז תוך כדי נפילה, מעומק התהום, הבנתי שיש תכלית, שדברים לא מתרחשים סתם, הבנתי שיש לי רק 2 אפשרויות: או להיות אדם שהגורל שולט בו, או לקחת אחריות על גורלי.

הרב סולבייצ'יק קורא לזה האדם הייעודי או האדם הגורלי. הבנתי שיש לי ייעוד. שיש לי אחריות ושליחות. החלטתי להפסיק להיות קורבן ולהתחיל לפעול.

ביום הזה נדבר המון על בריאות הנפש. אבל ברשותכם, אני רוצה להתעכב על הפרעת נפש שבקרב הציבור מתפרשת כהפרעה אחרת, מפחידה במיוחד. אני מדברת על סכיזופרניה.

לא מדובר בפיצול אישיות כפי שרבים חושבים.

מדובר בהפרעה נפשית אשר משבשת לעתים את הדרך בה אדם חושב, פועל, מביע את רגשותיו ותופס את המציאות שלו. בשל הפרעה זו, נפגעים  גם יחסי הגומלין שלו עם הסביבה. סכיזופרניה מתפתחת לרוב בגיל ההתבגרות, בטווח גילאים של 16-30. שכיחות ההפרעה בקרב האוכלוסייה העולמית הינה כ-1%. הגורם למחלה אינו ברור וככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. אנשים המתמודדים עם סכיזופרניה, מתמודדים עם סטיגמה קשה, מהחברה, מאנשי מקצוע, גם כאלו המטפלים בהם ואף כזו המחלחלת לתוך עצמם – וזו פוגעת בהם. פוגעת ממש. איך אמר לי פעם איש מקצוע – הסטיגמה הורגת. כפשוטו.

האנשים הללו זכאים כמו כולנו ליחס של כבוד, לזכות לחיות בכבוד ולא היא. הם נדחקים לקרן זווית ונמצאים בסוף שרשרת המזון. הגיעה עת שינוי.

הצטרפו אלי היום ליום בריאות הנפש שיצוין בכנסת, תוכלו לצפות בו בערוץ הכנסת ובאמצעים דיגיטליים נוספים. נקיים כאמור דיונים מיוחדים שמטרתם הורדת הסטיגמה, העלאת המודעות וקידום הנושא, הכל למען מתמודדי הנפש בישראל, למען משפחותיהם, למען כולנו.

ח"כ מיכל וולדיגר היא יו"ר השדולה לבריאות הנפש.