מאה ימי בנט ח"כ כלפון לחדשות כיפה: "המשק פתוח, חגגנו את החגים כמעט כרגיל וחיים לצד הנגיף"

מיוחד לכיפה: חברי הכנסת מסכמים את מאה הימים הראשונים של ממשלת בנט-לפיד. ח"כ יום טוב כלפון מימינה בטור סיכום: "הייתה חלופה אחרת של ממשלת ימין "על מלא" בתמיכת רע"מ, אך כידוע סמוטריץ' מנע אותה"

חדשות כיפה ח"כ יום טוב כלפון 26/09/21 13:52 כ בתשרי התשפב

ח"כ כלפון לחדשות כיפה: "המשק פתוח, חגגנו את החגים כמעט כרגיל וחיים לצד הנגיף"
קבינט הקורונה, צילום: Emil Salman/POOL

ממשלת בנט הוקמה כפתרון לתוצאות הסותרות ש-4 מערכות בחירות הביאו עלינו: כנסת עם רוב ימני אך עם ראש המפלגה הגדולה בימין, נתניהו, שלא מצליח להקים ממשלה. המדינה נתקעה והפשרה שנמצאה היא ראש ממשלה ימני, שאינו נתניהו, בשותפות עם מפלגות מהימין, המרכז והשמאל, כן כולל מפלגת רע"מ.


(ח"כ יום טוב כלפון נשבע אמונים בכנסת).

אכן עלתה ביקורת על כך שאותו רה"מ בא ממפלגה שקיבלה 7 מנדטים, אך משעה שהליכוד, לא הקימה חלופה לנתניהו, והמפלגה השנייה בגודלה, יש עתיד, לא יכלה להקים לבד ממשלה לאור הרוב הימני בכנסת – ממשלת הרוטציה היא הפשרה שמנעה בחירות חמישיות.

הייתה חלופה אחרת של ממשלת ימין "על מלא" בתמיכת רע"מ, אך כידוע סמוטריץ' מנע אותה. זה לא סוד שאני מאלה שהעדיפו ממשלת ימין "על מלא" או למצער ממשלת ימין-מרכז ללא השותפות מהקצה השמאלי, ולכן גם היו לי לא מעט חששות ביחס אליה. לאחר 100 ימים, אי אפשר לומר שכל החששות התאדו אולם אי אפשר גם לקבל את זעקות השבר של האופוזיציה המדברות על ממשלת "אוסלו", "שרודפת היהודים" וכו', כי יש גם עובדות:

בפן המדיני-ביטחוני, הממשלה פועלת בנחישות בכל הזירות וראינו זאת לאחרונה עם לכידת המחבלים הנמלטים, לא נכנעה לאיומים בקיום צעדת הדגלים או פתיחת הר הבית ליהודים בט' באב – נכון המצב לא מושלם אבל זו ממש לא "ממשלת שמאל שנכנעת לטרור". ראש הממשלה בנט לא הסס להבהיר לפני פגישתו עם נשיא ארה"ב שהוא מתנגד למדינה פלסטינית וממשיך את הבנייה בהתיישבות. קודמו, נתניהו, כשהגיע לשלטון ב-2009 פעל בצורה הפוכה, הצהיר שתומך בהקמת מדינה פלסטינית (נאום בר אילן) והקפיא לחלוטין את ההתיישבות. בנט, ראש הממשלה הדתי הראשון בהיסטוריה, גם הביא הרבה כבוד למדינה כשבחדר הסגלגל עמד על הקשר הנצחי בין עם ישראל לארצו עם ציטוטים מההפטרה.

בפן הכלכלי, הממשלה העבירה תקציב, מדינה לא יכולה לתפקד כראוי בלי תקציב. הוא עוד צריך לעבור בכנסת אבל הכיוון חיובי, הורדת יוקר המחיה עם רפורמת הפירות והירקות והרפורמה ברגולציה, הוספת 2 מיליארד שקלים למערכת הבריאות, רפורמה בדיור ועוד. כנציג העולים בכנסת, אני נלחמתי למען תקציבי העלייה והקליטה, בין היתר למען העולים מצרפת שנזנחו בממשלות הקודמות והתקציב גם כאן כולל בשורות של ממש עם גדילה של כ-150 מיליון ש"ח ותכנית ייעודית לעלייה מצרפת בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

במאבק בנגיף הקורונה, הממשלה היא חלוצת העולם בחיסון השלישי ומספר החולים הקשים התייצב, זאת – מבלי לעשות סגרים. עוד מוקדם לחגוג, ולצערנו יש לא מעט מתים, אבל הדבר גם קשור בקצב ההתחסנות. בינתיים המשק פתוח, חגגנו את החגים כמעט כרגיל וחיים לצד הנגיף.

יש גם הישגים נוספים, כמו חוק הדיינים של השר כהנא ששם קץ לשליטה המוחלטת של העסקנים החרדים בוועדה למינוי דיינים ונותן לראשונה ייצוג הולם לציבור הדתי לאומי. הממשלה שכביכול "פועלת נגד היהדות" לא פגעה בתקציבי הישיבות, כולל החרדיות, עיגנה את תקציב החמ"ד, פתרה את סוגיית גיוס בחורי הישיבות מבלי לפגוע בעולם התורה, הקימה ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון ועוד. חשוב לא פחות, בוועדה למינוי שופטים, יש זכות וטו לימין והדבר כידוע לא מובן מאליו.

אז נכון יש גם משיכות לכיוון השמאלי כמו פגישת גנץ עם אבו מאזן או הניסיון – שבלמתי בגופי בוועדת החוקה – לקדם את חוק יסוד: השוויון. זו לא ממשלת החלומות של הימין, אך יש כאלה שמתאמצים לשכוח שגם ממשלות נתניהו לא היו בדיוק כך (ע"ע ממשלת נתניהו-ברק, ממשלת נתניהו-לבני, ממשלת נתניהו-גנץ-ניסנקורן). ההסכמים הקואליציוניים מונעים את הפרת האיזון – וכפי שהבהירה השרה שקד, כל עוד הם יכובדו והערכים החשובים לימין  לא ייפגעו, הממשלה הזו תתקיים.

אני חייב לציין שתמיד מפליא אותי שאותם אלה שמבקרים את הממשלה הזו בכך שהיא "ממשלת שמאל" מציעים כחלופה ממשלה בראשות בני גנץ. בשורה התחתונה מדינת ישראל מתקדמת, יש קואליציה שמתפקדת ואזרחים שמקבלים את מה את שהם מצפים מנבחרי הציבור שלהם – שיעבדו למענם ולא יגררו אותם לסבבי בחירות אינסופיים. יש לממשלה עוד הרבה עבודה לפניה, וכל עוד יישמר האיזון האידיאולוגי בין מרכיביה, היא תאריך ימים.

יום טוב כלפון הוא חבר כנסת מטעם סיעת ימינה.