400 שקל ורק לשליש מהמניינים: המספרים מאחורי ההודעה של שקד

אתמול פרסמה השרה שקד הודעה חגיגית כי היא תדאג למנייני החצרות בחגים, אבל חישוב מהיר מראה שהתקציב שפורסם רחוק מלענות על הצורך אותו הוא מתיימר לפתור

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 23/08/21 19:41 טו באלול התשפא

400 שקל ורק לשליש מהמניינים: המספרים מאחורי ההודעה של שקד
שקד. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מספרי התחלואה הגבוהים הביאו את השרה שקד להורות על היערכות לתפילות הימים הנוראים בשטח פתוח ולא בבתי הכנסת. הקורונה תהיה פה גם בעיצומם של החגים ובממשלה חוששים מהדבקה המונית. אתמול יצאה השרה בהודעה חגיגית כי העבירה תקציב מיוחד של 12.5 מיליון שקל לטובת מנייני החצרות, הודעה שקורצת לציבור הדתי אבל הנתונים מאחוריה ריקים במיוחד.

לפי איגוד בתי הכנסת בישראל קיימים כ-10,500 בתי כנסת, כל אחד מהם מתפצל לכמה מניינים, מה שאומר שבמידה והתקציב יחולק באופן שווה יקבל כל בית כנסת באיזור ה-400 שקל לטובת הצטיידות לימים הנוראים, פניתי למשרד הפנים בניסיון להבין מה המשמעות של סכום כל כך נמוך. בכיר במשרד סיפר כי הכסף יחולק לפי מחשבון סוציואקונומי מיוחד ורק חלק מבתי הכנסת יקבלו סיוע שיעמוד על כ-400 שקלים. המחשבון אגב עדיין לא מפורסם, שבועיים לפני ראש השנה.

מתפללים ברחוב, ארכיון

מתפללים ברחוב, ארכיון                                                                                              צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

בהודעה החגיגית כתבה אתמול שקד כי: "יועבר סיוע של 12.5 מיליון שקל לרשויות המקומיות לרכישת ציוד לטובת היערכות לתפילות במתחמים פתוחים. המטרה להצטייד בציוד הנדרש להתאמת מתחמי התפילה בשטחים ציבוריים פתוחים כגון ציליות ומצננים". לא ברור אם השרה לא מודעת, למספר בתי הכנסת בישראל או לעלויות הגבוהות של האביזרים. בדיקת כיפה הראתה כי העלויות גבוהות בהרבה מהסכום הנמוך אותו יקבלו רק שליש מבתי הכנסת. שימו לב לעלויות האבזור עליהם דיברה השרה שקד.

הפערים עצומים, בתי הכנסת המבוססים לא יזדקקו למאות הבודדות ובתי הכנסת שיקבלו את המענק הנמוך לא יוכלו לממן ציוד מעבר לכמה כיסאות. חשוב לי להבהיר, המדינה לא צריכה לממן את מנייני הרחוב והקיגל שלהם, אבל להוציא הודעה על תקצוב שהמספרים מאחוריו כמעט ולא ישרתו איש מלבד היח"צ של המשרד תמוה מאוד. משיחה נוספת עם בכיר במשרד הפנים עולה כי הסכומים שיועברו לרשויות לצורך המניינים לא יהיו מפוקחים במיוחד וייתכן ש-12.5 מיליון השקלים פשוט יעלמו. 

במשרד הפנים מפנים אצבע מאשימה לעבר משרד הדתות שלא העביר תקציב נוסף אבל לא מספקים תשובות על מספר המניינים שזקוקים לסיוע. אתמול אישרה הממשלה את 12 וחצי מיליון השקלים והם יועברו לרשויות. שקד מספרת לקהל הדתי אחריו מחזרים במפלגת ימינה, כי היא דאגה לתקציב החשוב, אך בפועל אין לדעת לאן ילך התקציב ולאלו בתי כנסת הוא יממן כמה כיסאות כתר לצורך התפילה.


(שקד בריאיון לכיפה).