ביטול הלימודים בימי שישי - טעות חינוכית

החלטת שרת החינוך על ביטול הלימודים בימי שישי בבתי הספר התיכוניים, התקבלה בשקט יחסי, אך מהשטח עולים קולות רבים שמתנגדים למהלך. צוריאל רובינס, מנהל תיכון בבאר שבע טוען: "מה עם הערך החינוכי של ימי שישי לתלמידים?"

חדשות כיפה צוריאל רובינס 05/08/21 15:27 כז באב התשפא

ביטול הלימודים בימי שישי - טעות חינוכית
ככה התיכונים ייראו בימי שישי?, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

יום שישי בבית הספר גורם לעוד 30 ימי לימוד וחינוך בשנת לימודים, שגם כך יש בה יותר מידי ימי חופש. יום שישי בבית הספר הוא יום לקבלות שבת משמעותיות ולחינוך באווירה קצת אחרת, כן, גם בתיכון.

יום שישי בבית הספר מקטין מאוד את כמות בני הנוער שמשוטטים בלילות חמישי בפארקים עד שעות מאוחרות או מבלים במסיבות, במועדונים, או בכיכר החתולות (לא סתם ימי חמישי בלילה הם הלילות הכי עמוסים של מרכזי הסיוע לנוער במצוקה ושל ה'זולות' למיניהן).

יום שישי בבית הספר מונע נסיעות של בני נוער לסופי שבוע ארוכים באילת (ומי שרוצה לדעת מה קורה שם מוזמן לבדוק בשבועות אלו של החופש).

אם היה מדובר שמעכשיו כל המורים יעבדו בימים ראשון עד חמישי ובשישי כולם בחופש אז אני יכול להבין את ההיגיון הפדגוגי. אבל השינוי הזה יגרום למורים לעבוד רק 4 ימים בשבוע, לסבך עוד יותר את בניית מערכת השעות, ולהוריד לטימיון את כל הישגי 'עוז לתמורה' ו'אופק חדש'.

אם היה מדובר שתמורת ימי שישי יהיו פחות ימי חופש אחרים ותהיה פריסת ימי חופש הגיונית יותר להורים, אז הייתי יכול להבין את ההיגיון הארגוני. אבל גם זה לא יקרה. סתם מוסיפים 30 ימי חופש בשנה.

והכי אני לא מבין את הציבור הדתי ששמח על הרעיון (אגב, כבר שנים רבים מהתיכונים של החמ"ד לא לומדים בימי שישי). האם הורדת 30 ימי לימוד בשנה לא נחשבת לביטול תורה? האם הערך החינוכי של הכנה לשבת לא שווה מפגש עם התלמידים בימי שישי? האם אתם לא שמים לב מה קורה בכיכר החתולות ובכל רחבי הארץ, בחמישי בלילה?

נכון. ימי שישי פחות נוחים למורים. צריך לטגן חצילים לשבת. אבל האם, אליבא דמשרד החינוך וארגון המורים, ערך טיגון החצילים גובר על הערך החינוכי של ימי שישי עם התלמידים?

רבים המורים שמבינים את הערך החינוכי של ימי שישי. תנו להם לעשות זאת .

 

צוריאל רובינס הוא מנהל מקיף אמי"ת באר שבע.