בין לימוד תורה ליציאה לעבודה - צריך לחתור להסכמה

ההחלטה של שר האוצר ליברמן להפסיק את סבסוד המעונות לילדי אברכים, עוררה זעם רב בקרב החרדים שחשים כי זאת פגיעה מכוונת בלומדי התורה. הרב יובל שרלו מסביר כי לא חייב לבחור צד אחד והאינטרס שלנו הוא לאחוז בשני העולמות

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 08/07/21 10:08 כח בתמוז התשפא

בין לימוד תורה ליציאה לעבודה - צריך לחתור להסכמה
צילום: פלאש 90. מרים אלסטר

"רַבָּן גַּמְלִיאֵל בְּנוֹ שֶׁל רַבִּי יְהוּדָה הַנָּשִׂיא אוֹמֵר: יָפֶה תַּלְמוּד תּוֹרָה עִם דֶּרֶךְ אֶרֶץ, שֶׁיְּגִיעַת שְׁנֵיהֶם מְשַׁכַּחַת עָוֹון". (אבות ב': ב) 

בפוליטיקה של הסכמות יש אפשרות להגביר הן את לימוד התורה והן את היציאה לעבודה. שכן מדובר בסוגיה שיש אמת בכל הצדדים:

בחשיבות הגדולה והעצומה של תלמוד תורה בישראל; בזכותה של מדינת ישראל להעמיד את תקופת תלמוד התורה המורחבת בהיסטוריה היהודית; בדאגה לילדים במשפחות ברוכות ילדים, ועוד; ויש אמת גם בדברים שכבר חז״ל הורו עליהם: באיסור ליפול על הציבור; במעלה הגדולה של ההתפרנסות העצמית; בצורך של מדינת ישראל להרחיב את מעגל העובדים; בתועלת שיש למשפחות רבות מישראל ליציאה ממעגל העוני מבחירה; וכן - היגיעה המשכחת עוון, ועוד. 

כשמנסים לחתור להסכמה פועלים בכיוונים רבים, שכל אחד מהם מתון, וביחד יוצרים מציאות טובה יותר: הורדת גיל ״תורתו אומנותו״ כדי שלא לעשות שני דברים סותרים  - עידוד יציאה לעבודה וחסימתו; צמצום מתון יותר של הקיצוצים; עידוד של השכלה, הכשרה מקצועית וכדומה, ובעיקר - שפה משותפת, כי האתגר אמיתי.

לא רק על המערכת הפוליטית, כי אם גם על ההולכים בדרכה של משנת תורה ועבודה מוטלת משימה הגדולה: ככל שהיא תהיה יותר נאמנה לשני מרכיביה - לימוד תורה עוצמתי ונאמנות לברית המצוות מחד גיסא, וחיי עבודה במובן הרחב של המילה - כן היא תהפוך לדרך בה יבחרו יותר ויותר אנשים המבקשים את דרכה של תורה, ומשם יצמח עוד פתרון ראוי לסוגיית יסוד זו.

הרב יובל שרלו מפעיל רשת של קבוצות ווטסאפ, ערוץ טלגרם ועמוד פייסבוק, הקרויים 'זיקים', בהם הוא שולח מדי יום התייחסות קצרה במבט תורני על שלל נושאים. כאן ניתן להצטרף לקבוצות הווטסאפ.