מכתב פתוח לרב מושב נחלים: מקרה נוסף של חרמות ללא דיון ענייני

ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה כותב מכתב פתוח לרב גרינוולד: "אשמח להיפגש איתך ולדון כיצד אנו, הרבנים, צריכים לנהל מחלוקות. מוטל על כולנו לבחון איפה מתנהל דיון ענייני, ואיפה מתנהגים בצורה לא מכבדת"

חדשות כיפה הרב צבי קורן 03/06/21 15:43 כג בסיון התשפא

מכתב פתוח לרב מושב נחלים: מקרה נוסף של חרמות ללא דיון ענייני
הרב צבי קורן, ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה, צילום: שיבולת שחר

הרב גרינוולד, רבו של מושב נחלים, דרש בתוקף לא להזמין את הרב אילעאי עופרן להרצאה במושב. כשנשאל על כך בתקשורת, הרב גרינוולד לא פירט, ואף לא הזכיר טיעון אחד ענייני במה הוא מתנגד בצורה כל כך תקיפה לעמדותיו של הרב עופרן, אלא רק צוטט באמירה: "תבדוק במי מדובר, ותבין לבד", וקורא לו "עופרן", ללא תואר הרב. הרב גרינוולד, האם שוחחת עם הרב עופרן? האם ניסית להגיד לרב עופרן בצורה עניינית במה אתה חולק עליו, ולשמוע את עמדתו? לנהל דיון ציבורי ענייני ומכבד על הדברים עליהם אתה חולק בתוקף? 

לצערנו מקרה זה הינו ביטוי נוסף לאימוץ הגישה של תארי גנאי, חרמות ופסילות, ללא דיון ענייני, שלצערנו פושה כעת גם בציונות הדתית. גישה זו מתבטאת מזה זמן בהוצאת ספרים מבתי מדרש, ובשימוש בשפה מבזה ביחס לבעלי דעות הפסולות בעיני המשתמשים בביטויים אלה. 

אחד האתגרים המרכזיים של עולם התורה הציוני דתי הינו לקיים מחלוקות לשם שמים: לבטא עמדות ומחלוקות בצורה עניינית, תוך כיבוד בר הפלוגתא, עם ההבנה שבבית המדרש נמצאים תלמידי חכמים בעלי דעות שונות, כדברי ר"א בן עזריה בגמרא במסכת חגיגה: "... כולם 'ניתנו מרועה אחד' (קהלת יב), א-ל אחד נתנן, פרנס אחד אמרן, מפי אדון כל המעשים ברוך הוא... אף אתה עשה אזניך כאפרכסת וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין". מה רב המרחק בין דרשה זו לבין האווירה שבה מתנהלות מחלוקות רבות בימינו, גם בתוככי הציבור הציוני דתי.

במחלוקת בין רבנים בעלי תפיסה המכוּנה היום "שמרנית" (אנסה לאפיין אותה כתפיסה הרואה לנכון להתנגד לרוב מה שנושאיה רואים כתרבות מערבית), לבין רבנים בעלי תפיסה המכוּנה "ליברלית" (אותה אנסה לאפיין כתפיסה הרואה באופן יחסי יותר חלקים חיוביים בתרבות זו), הראשונים מעלים לא פעם את השיקול של "המדרון החלקלק". המדרון החלקלק הזה עלול להטות אותנו מדרך האמת לכמה כיוונים, ועלינו לשקול היטב כיצד להימנע מהידרדרות זו, לכל הכיוונים. בין היתר, במדרון החלקלק מידרדרים בקלות רבה מפסילות וחרמות לביזיונות וביטויים שעדיף היה שלא ייאמרו. מותר, כמובן, לחלוק על הרב עופרן; מותר גם לא להזמינו להרצות בקהילה כלשהי; אבל להשתמש כלפיו בביטוי "צלם בהיכל" זו דרכה של תורה?! המתנגדים לרב עופרן יכולים להסביר במה לדעתם הרב עופרן טועה, או איפה טמונה סכנה בעמדותיו; אבל להשוות אותו לעבודה זרה, שרצונה ומטרתה לחלל כבוד שמים - זה רצוי בעיני השם יתברך?  

הרב גרינוולד, אשמח להיפגש איתך ולדון כיצד אנו, הרבנים, צריכים לנהל מחלוקות בין בעלי דעות שונות, וכיצד זה ייעשה בצורה שתקדש שם שמים ותקרב את הבריות לתורה. מוטל על כולנו לבחון איפה מתנהל דיון ענייני, ואיפה מתנהגים בצורה פסולה ולא מכבדת. אני קורא לציבור לעשות לו לרב את מי שיודע לקיים מחלוקת לשם שמים.
 

הרב צבי קורן, ראש תחום חינוך בתנועת נאמני תורה ועבודה