צלם בהיכל: במושב נחלים אסרו על הרב עופרן לקיים אירוע במבנה ציבורי

ועדת המוגנות של המושב נחלים הזמינה את הרב עופרן שירצה לתושבים בנושא, אך רב המושב התנגד נחרצות להזמנתו, ועד המושב ביטל את שריון מבנה הציבור והעביר את ההרצאה ל'אוויר הפתוח', בתגובה ביטל הרב עופרן את הגעתו | בתנועת הקיבוץ הדתי יצאו להגנתו

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 03/06/21 13:40 כג בסיון התשפא

צלם בהיכל: במושב נחלים אסרו על הרב עופרן לקיים אירוע במבנה ציבורי
צילום: אביטל ליסקר

אלו ואלו דברי אלוהים חיים? טלטלה ארעה השבוע במושב נחלים סביב ויכוח השקפתי והכרה ברב אילעאי עופרן. אל המושב הוזמן הרב עופרן לשיחה בפני הציבור בנושא מוגנות בקהילה, שיחה שהייתה אמורה להיערך בבית הכנסת המרכזי. השיחה הייתה אמורה להיערך ביום שני האחרון, אך התקבלה התנגדות נחרצת לקיום השיחה דווקא מצד רב היישוב - הרב דוד חיים גרינוולד.

השתלשלות האירועים

בשיחת הרב בערב שבת "בהעלותך" בבית הכנסת המרכזי, נשא הרב דרשה בה דיבר נגד הרב עופרן, תושבי המושב מעידים כי הרב גרינוולד קרא לרב עופרן לא פחות משלוש פעמים "צלם בהיכל" ומשוקץ. בסיום הדברים דרש הרב כי השיחה המתכוננת במושב לא תתקיים באף מבנה ציבורי, ובשל כך החליטו להעביר את השיחה למקום במרחב הפתוח. כתוצאה מהקריאה של הרב וההסכמה של וועד נחלים לאסור לקיים את האירוע במבנה ציבור, הרב עופרן החליט לא לבוא כששמע שיוכל לדבר רק ברחוב.

המודעה המקורית לשיעור של הרב עופרן

המודעה המקורית לשיעור של הרב עופרןצילום: ועדת מוגנות

עוד קודם להחלטת הוועד בנחלים, החלה מחאה נגד קיום שיעורו של הרב עופרן בקבוצות הוואטסאפ של המושב. בנוסח הודעת המחאה נכתב: "בשם משתתפי השיעור אנו מוחים כנגד ההרצאה שתתקיים היום ברחוב סער בנושא מוגנות. אכן הנושא מאוד חשוב, אך המרצה הינו לא ראוי בשום צורה עבור מושב נחלים והדבר הובהר ע"י כבוד הרב ח.ד גרינוולד בצורה מפורשת כי אין לאפשר את קיום המפגש כיוון שלהכניס את המרצה לנחלים כמוהו כצלם בהיכל. על כן אני קורא לכולם למחות בכל דרך לוועד המקומי ולמנוע הביזיון שנעשה דבר מכספי המיסים שלנו בשם 'ועדת...' מושב נחלים". 

כאמור, על רקע דברי הרב והמחאה בעקבותיו החליט הוועד להיעתר לקריאה של הרב ואסר לקיים את האירוע במבנה ציבורי אלא ברחוב. לאחר שהרב עופרן הודיע כי לא יגיע לשיחה העוברת ברחוב נכתב בהודעת ועד היישווב: "הרייני להביא לידיעתכם כי כידוע הרב גרינוולד רב המושב והוא הסמכות ההלכתית הבלעדית במושב. ופסיקותיו מחייבות אותנו כמושב. ואין באפשרותינו לשנות את פסיקתו. גם אם זה לא נראה לנו. מצאנו פתרון ביחד עם ועדת מוגנות להעביר את ההרצאה למקום אחר במושב. בסופו של דבר הרב עופרן החליט לא להגיע. אני מתנצל בפני כל מי שנפגע מהתהליך".  

ועדת מוגנות במושב, שהזמינה את הרב עופרן לשיחה, פרסמה במקביל הודעה משלה על השתלשלות האירועים והודיעה על הפסקת פעילותה. מצד התושבים שתמכו בקיום השיחה, נאספו עשרות חתימות על עצומה שקוראת לרב הקהילה לא להתערב וחשוב מכך להתנצל פומבית על דבריו כנגד הרב עופרן. חלקם אף קוראים שלא לחזור להתפלל בבית הכנסת המרכזי על להתנצלות הרב.

 הרב גרינוולד: "אמרתי שאם תתקיים השיחה לא אכעס, אך אתבייש"

כדי להשלים את צדדי הסיפור, חדשות כיפה ערכה ראיון טלפוני עם רב המושב, הרב גרינוולד, כדי לשמוע את גרסתו לאירוע. "אני הודעתי בערב שבת במושב כי אין דעתי נוחה עם הופעתו של אילעאי עופרן במושב נחלים, לאחר מכן נשאלתי במוצאי שבת אם אכעס אם השיחה תתקיים בכל זאת, השבתי שלא אכעס, אך אתבייש ואני ארגיש כאדם טיפש היושב בין מטומטמים", השיב הרב גירנוולד.

הרב הכחיש בכל תוקף כי השתמש בביטוי "משוקץ" כנגד הרב עופרן, אבל לא מכחיש כי הוא מתנגד לרב עופרן עצמו. "רוצה לשאול אותי למה? תבדוק במי מדובר, ותבין לבד" אמר הרב גרינוולד בתקיפות. הרב גם טוען כי האנשים המעידים על דברים שמר בדרשה, כלל לא היו שם, "אנחנו עוד בתנאי הקורונה, והמניין היה מצוצמם מאוד, כך שמי שטוען את הדברים זה משמועות וכלל לא נכח שם". הרב חוזר ומדגיש כי לא נתן הוראה לאסור את השיחה , "נחלים הוא מושב דתי, ודעת הרב חשובה לאנשים אז כשאני אומר משהו אנשים לוקחים זאת ברצינות". 

על מבקריו מתוך המושב ענה הרב: "אתם לא מכירים את האנשים שצועקים, אבל כל מי שמכיר יודע שאלה הם מהתחתית של התחתית. מדובר באנשים שהגיעו לנחלים בשנים האחרונות, רובם ככולם אין להם מושג על מה נבנה מושב נחלים".  עוד הוסיף: "אין להם גם מושג על הקפדת מצוות. אם הייתי מדבר עם אותם אנשים על דברים שעופרן אמר, הם בכלל לא היו מבינים על מה אני מדבר. כמו שאמרתי מדובר בחבורת צעקנים שלא אוהבים שהרב מדבר איתם על שמירת שבת וצניעות, עופרן זו רק דוגמה".

הרב עופרן: "עימותים בין רבנים רק מגדילים חילול השם" 

פנינו גם לרב עופרן כדי לקבל את תגובתו, הרב אישר את מהלך האירועים של אי הגעתו למושב לאחר שהוחלט להעביר את השיעור שלו לרחוב. אך כשנשאל לפרטים השיב באופן חד משמעי: "באופן כללי, בעימותים בין רבנים יוצא בעיקר חילול השם, אני מעדיף שיעשה מאמץ לא לעשות חילול השם". 

בתנועת הקיבוץ הדתי שהרב עופרן הוא אחד מעמודי התווך שלה יצאו להגנת הרב ומפרסמים את הדברים הבאים: "תנועת הקיבוץ הדתי מחזקת את ידיו של הרב אילעאי , בעקבות דברים קשים שהשמיע רב יישוב נחלים, כנגד הגעתו  למושב כדי לשוחח על מוגנות בקהילה. אנו מגנים בכל פה את הקביעה של הרב כי הגעתו של הרב עופרן היא "צלם בהיכל", ותומכים בכל לב בעשייתו המבורכת בתחומים רבים ובפרט בנושא הכל-כך חשוב ורגיש מוגנות הורים וילדים בתחום המיניות".

עוד הוסיפו: "הרב אילעאי הוא מטובי הרבנים והמחנכים שידעו קהילות הקיבוץ הדתי, ומוסדות החינוך שלנו בית הספר ביבנה, ומכינות הקד"צ רוח השדה וצהלי. דרכו הייחודית, חוכמתו ועומק מחשבתו, החיבור של תורה לחיים, והעוז לחדש ולדרוש במגוון תחומי הלכה הם אבן שואבת לרבים וטובים בישראל ואף בעולם. אנו מוחים בכל תוקף על מילים לא ראויות שיצאו מפיו של רב בישראל. חרמות, הוקעה, וכינויים בשמות גנאי הן עבירות קשות שבין אדם לחברו, וסגנון השיח הזה ראוי לעבור מן העולם".

תנועת נאמני תורה ועבודה בתגובה: "מזה זמן מה שתפיסה זו של פסילות וחרמות, מקבלת  ביטוי הולך ומתרחב באי זימונם של רבנים ורבניות, בהוצאת ספרים מבתי מדרש, ואנו יכולים להעיד על תופעה זו המתרחשת חדשות לבקרים. האתגר הגדול של עולם התורה הציוני דתי הינו לקיים מחלוקות לשם שמים: לבטא עמדות ומחלוקות בצורה עניינית, תוך כיבוד בר הפלוגתא, עם ההבנה שבבית המדרש נמצאים תלמידי חכמים בעלי דעות שונות, כדברי רבי אלעזר בן עזריה בגמרא במסכת חגיגה: '... כולם ניתנו מרועה אחד ... וקנה לך לב מבין לשמוע את דברי מטמאים ואת דברי מטהרים, את דברי אוסרין ואת דברי מתירין, את דברי פוסלין ואת דברי מכשירין'. הכלת ריבוי הדעות ובירורן הענייני, תביא ברכה לבית המדרש הציוני דתי, בבחינת 'יגדיל תורה ויאדיר'".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן