האם משהו חדש מתחיל?

זוכרים את הסיסמא של נפתלי בנט "משהו חדש מתחיל"? האם גם היום הוא מאמין באותם דברים שאמר בזמנו? האם נזכה למשהו חדש או משהו מסוכן ?

חדשות כיפה רפי קפלן 01/06/21 12:20 כא בסיון התשפא

האם משהו חדש מתחיל?
בנט ולפיד , צילום: Gershon Elinson/Flash90

"משהו חדש מתחיל"- זוכרים את הסיסמה הזו?  זו היתה הסיסמה של נפתלי בנט בכניסתו לפוליטיקה כשסחף את הציבור הסורג באמונה שמשהו חדש ושונה עומד לקרות בפוליטיקה הציונית דתית. משהו צעיר יותר, רענן יותר.

אכן אם יצליח להקים את הממשלה כפי שכרגע הוא מכריז יהיו כאן הרבה דברים חדשים.

ראשית- ראש ממשלה שמגיע לקואליציה שלו עם 6 מנדטים בלבד.
דבר שני- המפלגה הגדולה ביותר בפער גדול ומשמעותי (לא מנדט או מנדט וחצי יותר...) נשארת באופוזיציה.
דבר שלישי- ראש ממשלה ממפלגה "ימנית" (אפילו השם של המפלגה) מקים קואליציה המורכבת ברובה  מח"כים ממפלגות ממחנה המרכז – שמאל.
דבר רביעי- קואליציה ראשונה אשר שותפה בה מפלגה ערבית.
דבר חמישי- אם אני לא טועה זו פעם ראשונה שמוקמת ממשלה ללא שום מפלגה דתית מוצהרת ("ימינה" לא הוכרזה כמפלגה דתית) ללא המפד"ל, ש"ס או מימד או "רשימה דתית מאוחדת"...דבר שישי- ראש ממשלה הראשון חובש כיפה.

הכל חדש ומורכב. האם אני חושש מפני הדבר החדש הזה?
אני התנגדתי (ומתנגד גם כיום) מאד לתקדים של ממשלה הנשענת על מפלגה ערבית. כבר כתבתי כאן בעניין שילוב ערבים שאינם עוינים בממשלה, שבמידה והקואליציה אינה נשענת עליהם, אני דווקא מעונין. אבל כיצד נוכל לסמוך על ממשלה הנשענת על קולות ערבים לפעול כנגד תושבי ישראל ערבים המתקוממים עלינו כפי שראינו בתקופה האחרונה? כיצד תתפקד ממשלה הנשענת על קולות ערבים בזמני עימות עם אויבים מבפנים ובחוץ כפי שהתמודדנו בשבועות האחרונים?

אינני חושש לגורל ההתיישבות. אני דווקא סומך על נפתלי, אילת, גדעון סער, האוזר והנדל שלא יתנו יד לגירושים ופינויים.

אני דואג מאד מהממשלה ההולכת ומוקמת דווקא בנושא הצביון היהודי של המדינה. לפיד ידוע ביחסו לקדושי ישראל. על סרטון מגעיל שהפיקו יש עתיד בזמנו נגד החרדים אפילו שותפו בוגי יעלון התקומם. את יחסו של ליברמן לחרדים לא צריך להזכיר כאן. שרים מיועדים נוספים כניצן ומיכאלי ידועים כבעלי תפיסה קיצונית כנגד היהדות ומורשת ישראל.

האמת שהשמאל מפסיד שוב ושוב בבחירות. חלק ממיליוני מצביעי שמאל במדינת ישראל "נמצאים באופזיציה" כבר עשרות שנים, ומרגישים שהמדינה בורחת להם. הם מרגישים פחות ופחות קשורים למדינה, ואפילו מתייאשים ממנה.  השמאל לא ניצח גם הפעם. אבל הימין בראשות נתניהו לא ניצח.

נתניהו הביא על עצמו את המצב הזה ששוב ושוב הוא לא יכול להקים ממשלה ימנית על אף שרוב מדינת ישראל מצביעים לכיוון ימין. הוא זלזל ודרך על ראשם של כל כך הרבה שותפים פוטנציאליים, סער, ויעלון, ועוד (איך אנשים כבגין ולבנות וליברמן שהיו בממשלותיו הם היום מגדולי מתנגדיו?) וכמובן בראש רשימת המוחרמים על ידו  בנט ושקד. מה הפלא  שהם כבר לא רוצים להיות תלויים בו ומחפשים דרך אחרת להשפיע ולהנהיג?

כשהשמאל מנצח קורים דברים נוראיים ובלתי הפיכים, אך הם לא ניצחו בבחירות גם הפעם. המצב שונה לחלוטין. הם בממשלה בלי לנצח, מחנה השמאל- מרכז הם רוב בממשלה מבלי שזכו בבחירות! זה מצב משונה אבל להערכתי פחות מסוכן.

אני מאמין גדול בערך האחדות. ערך מוביל ומחייב.

הייתי אמש בבריכת הסולטן בהופעה נדירה ומרוממת של אברהם פריד המארח על במתו את אביב גפן.

החיבוק בין שני האנשים הללו עשו לי משהו בלב. בשעה שאביב ביקש סליחה מהציבור קרה משהו בקהל. התחושה היתה שיש כאן משהו אותנטי ואלפים רבים בקהל קמו על רגליהם כהוקרה על בקשת הסליחה.

אברהם ואביב שרו יחד יומן מסע ו"מי האיש החפץ חיים...נצור לשונך מרע"...

לכמה דקות היתה תחושת אחדות והכלה הדדית נדירה.

האם באמת ניתן להתחיל בחברה הישראלית השסועה משהו חדש?

האם הממשלה החדשה היא "ממשלת אחדות" או "ממשלת שינוי" או "ממשלת שמאל"? הייתי רוצה להאמין שתיתכן אחדות ומחילה וחזרת תחושת הסולידריות בעם ישראל.

אבל אינני רואה שניצן הורוביץ או מירב מיכאלי מתכוונים לבקש סליחה או לשנות מדרכם מלאת השנאה לכל  מה שמריח יהדות. 

אני מאמין שנפתלי בנט  רוצה ומוכן לעבוד על אחדות. אני חושש שלמען מטרה זו הוא מוכן לוותר יותר מדי על ערכיו, ערכיי. השחיקה במדינת ישראל כמדינה יהודית מדאיגה אותי, מושגי המשפחה ושאר קדשי ישראל הולכים ומתעמעמים כל הזמן.

לפני כמעט עשור בנאום הניצחון של נפתלי בנט לאחר שכבש את "הבית היהודי החדש" הוא הכריז: "משהו חדש מתחיל עכשיו. אני אוהב את מדינת ישראל, עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל... יש מפלגות ששואלות 'איפה הכסף' אני שואל 'איפה הערכים'. המשימה של הדור שלנו הוא להחזיר את הנשמה היהודית לעם ישראל." 

הלוואי ויהיה נפתלי נאמן להכרזתו זו. שותפו הבכיר הוא זה ששאל בזמנו "איפה הכסף".  ואני מקווה שנפתלי ישמור על הערכים של בית גידולו.

נפתלי שצמח כמוני בבני עקיבא (סניף חיפה) ובישיבת יבנה בחיפה יודע אמנם להכריז "עם ישראל בארץ ישראל על פי תורת ישראל", ואני מתפלל שיתעשת ויפעל רק על פי ערכים אלו.

משהו חדש ומענין וגם מסוכן מתחיל כאן. אין מי שיכול להבטיח שמשהו טוב מתחיל כאן.

יתכן והשבוע תיבחר נשיאה למדינת ישראל. נשיאה השומרת תורה ומצוות.

האם בפעם הראשונה במדינת ישראל גם בבית ראש הממשלה וגם בבית הנשיא ישמרו שבת?

ימים יגידו.