מינוי הרבנית מרילי | "מסופק עד כמה זה באמת יוביל לשינוי בהנהגה"

הרב עידו פכטר מסופק אם מנויה של הרבנית מרילי יוביל לשינוי בהנהגה הקהילתית בבתי הכנסת. "מתקשה להסתנוור ממינויה של הרבנית לתפקידה ולחגוג שוויון מגדרי במרחב הדתי. המינוי מנכיח עוד יותר את הפערים המוטמעים בהלכה בין המינים" | דעה

חדשות כיפה הרב עידו פכטר 28/04/21 08:59 טז באייר התשפא

מינוי הרבנית מרילי | "מסופק עד כמה זה באמת יוביל לשינוי בהנהגה"
הרב עידו פכטר, צילום: באדיבות המצולם

מינוייה של הרבנית שירה מירוויס מרילי למנהיגת קהילת שירת התמר באפרת היא בשורה מרעננת לעולם האורתודוקסי. כל כך הרבה תקרות זכוכית נפרצו כאן (לימוד תורה לנשים, מינוי לתפקיד "שררה" לכאורה, פסיקת הלכה וכד'), ועל כך מגיע לרבנית את כל הכבוד.

היסטוריה: רבנית נבחרה לעמוד בראש קהילה אורתודוכסית בישראל

אבל אני מסופק עד כמה מינוי זה באמת יוביל לשינוי בהנהגה הקהילתית בבתי הכנסת. שכן גם המינוי פורץ הדרך הזה לא משנה את עובדת היסוד שקיימת היום בעולם האורתודוקסי, והיא שמרחב התפילה הוא מרחב גברי בעיקרו. נשים לא נספרות למניין; הן לא יכולות לשמש שליחות ציבור בקטעים המרכזיים של התפילה; הן לא חייבות במצוות עשה שהזמן גרמן; לא קוראות בתורה; ובמקומות רבים גם לא עולות לתורה וכד'.

כמי שהוביל קהילה בתשע שנים האחרונות אני יודע היטב עד כמה השותפות הזו של הרב בניהול התפילה הנה משמעותית. כיבוד הרב בעלייה לתורה בקריאות מרכזיות, הובלת התפילה על ידו במועדים ושבתות, קיום המצוות המשותף, ואפילו הנוכחות שלו באותו מרחב מרכזי שבבית הכנסת, הם חלק מרכזי בבניית המעמד שלו בקהילה, יותר מן הדרשות שלו או מפסקי ההלכה שלו.

כשרבנית הקהילה לא נספרת אפילו למניין תפילה, שהוא הפעילות הבסיסית ביותר שבבית הכנסת, יש כאן סתירה פנימית עמוקה. כשמבחינה הלכתית רבנית הקהילה לא מחויבת ברבות מן המצוות שחבר ממוצע בקהילה מחויב בו, יש כאן ניכור - גם אם הרבנית מקפידה על קיום מצוות, שלוש תפילות ביום ולימוד תורה סדיר. המרחב הרוחני שלה שונה מזה של צאן מרעיתה. הם לא חיים באותה תודעה דתית, גם אם הם מקיימים את אותם ריטואלים.

לכן אני מתקשה להסתנוור ממינויה של הרבנית המוערכת לתפקידה ולחגוג שוויון מגדרי במרחב הדתי. אדרבה, מינוי של רבנית רק מנכיח עוד יותר את הפערים המוטמעים בהלכה בין המינים במרחב בית הכנסת בפרט ובעולם הדתי בכלל. מי שרוצה שוויון אמיתי, צריך שיהיה בעל אומץ ותעוזה להתמודד עם האקסיומות ההלכתיות לגבי מניין, קריאה בתורה, מצוות עשה ולימוד תורה. אך במציאות של ימינו, אינני רואה סיכוי שמישהו מהעולם האורתודוקסי יעשה זאת.

מינויה של רבנית כמנהיגת קהילה מהווה לפיכך סוג של רתימת העגלה לפני הסוסים. אילו היה שוויון מגדרי בבית הכנסת, כל אישה היתה יכולה להתמנות לרבנית קהילה בקלות רבה. הדבר היה יותר ממתבקש. אך כששוויון זה רחוק מלהתקיים, מינויה של רבנית נראה כמהלך מאולץ ולא טבעי, שגם אם יצליח במקומו, ספק אם באמת יחולל מהפכה בתחום.