סגור

מינוי הרבנית מרילי | "מסופק עד כמה זה באמת יוביל לשינוי בהנהגה"

הרב עידו פכטר מסופק אם מנויה של הרבנית מרילי יוביל לשינוי בהנהגה הקהילתית בבתי הכנסת. "מתקשה להסתנוור ממינויה של הרבנית לתפקידה ולחגוג שוויון מגדרי במרחב הדתי. המינוי מנכיח עוד יותר את הפערים המוטמעים בהלכה בין המינים" | דעה

הרב עידו פכטר
טז באייר התשפא
,
28 באפריל, 2021 8:59
הרב עידו פכטר

הרב עידו פכטרצילום: באדיבות המצולם

מינוייה של הרבנית שירה מירוויס מרילי למנהיגת קהילת שירת התמר באפרת היא בשורה מרעננת לעולם האורתודוקסי. כל כך הרבה תקרות זכוכית נפרצו כאן (לימוד תורה לנשים, מינוי לתפקיד "שררה" לכאורה, פסיקת הלכה וכד'), ועל כך מגיע לרבנית את כל הכבוד.

היסטוריה: רבנית נבחרה לעמוד בראש קהילה אורתודוכסית בישראל

אבל אני מסופק עד כמה מינוי זה באמת יוביל לשינוי בהנהגה הקהילתית בבתי הכנסת. שכן גם המינוי פורץ הדרך הזה לא משנה את עובדת היסוד שקיימת היום בעולם האורתודוקסי, והיא שמרחב התפילה הוא מרחב גברי בעיקרו. נשים לא נספרות למניין; הן לא יכולות לשמש שליחות ציבור בקטעים המרכזיים של התפילה; הן לא חייבות במצוות עשה שהזמן גרמן; לא קוראות בתורה; ובמקומות רבים גם לא עולות לתורה וכד'.

כמי שהוביל קהילה בתשע שנים האחרונות אני יודע היטב עד כמה השותפות הזו של הרב בניהול התפילה הנה משמעותית. כיבוד הרב בעלייה לתורה בקריאות מרכזיות, הובלת התפילה על ידו במועדים ושבתות, קיום המצוות המשותף, ואפילו הנוכחות שלו באותו מרחב מרכזי שבבית הכנסת, הם חלק מרכזי בבניית המעמד שלו בקהילה, יותר מן הדרשות שלו או מפסקי ההלכה שלו.

כשרבנית הקהילה לא נספרת אפילו למניין תפילה, שהוא הפעילות הבסיסית ביותר שבבית הכנסת, יש כאן סתירה פנימית עמוקה. כשמבחינה הלכתית רבנית הקהילה לא מחויבת ברבות מן המצוות שחבר ממוצע בקהילה מחויב בו, יש כאן ניכור - גם אם הרבנית מקפידה על קיום מצוות, שלוש תפילות ביום ולימוד תורה סדיר. המרחב הרוחני שלה שונה מזה של צאן מרעיתה. הם לא חיים באותה תודעה דתית, גם אם הם מקיימים את אותם ריטואלים.

לכן אני מתקשה להסתנוור ממינויה של הרבנית המוערכת לתפקידה ולחגוג שוויון מגדרי במרחב הדתי. אדרבה, מינוי של רבנית רק מנכיח עוד יותר את הפערים המוטמעים בהלכה בין המינים במרחב בית הכנסת בפרט ובעולם הדתי בכלל. מי שרוצה שוויון אמיתי, צריך שיהיה בעל אומץ ותעוזה להתמודד עם האקסיומות ההלכתיות לגבי מניין, קריאה בתורה, מצוות עשה ולימוד תורה. אך במציאות של ימינו, אינני רואה סיכוי שמישהו מהעולם האורתודוקסי יעשה זאת.

מינויה של רבנית כמנהיגת קהילה מהווה לפיכך סוג של רתימת העגלה לפני הסוסים. אילו היה שוויון מגדרי בבית הכנסת, כל אישה היתה יכולה להתמנות לרבנית קהילה בקלות רבה. הדבר היה יותר ממתבקש. אך כששוויון זה רחוק מלהתקיים, מינויה של רבנית נראה כמהלך מאולץ ולא טבעי, שגם אם יצליח במקומו, ספק אם באמת יחולל מהפכה בתחום.

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
28.04.2021

1. משעשע (אריק)

במילים אחרות כותב המאמר מבקש לעשות רפורמה להלכה אבל אין לו מספיק גב בשביל זה.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

2. יש לי הצעה בשבילך (שלמנ)

יש כבר קהילות כפי שאתה אומר. קוראים להם רפורמים. אתה מוזמן להצטרף אליהם ולעזוב את היהדות האמיתית לנפשה.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

3. בלי פרופורציה (משה)

מה תעשה תחייב נשים במניין במצוות עשה שהזמן גרמן, או שמא תסיר את המחיצה, מה בדיוק רצית שיקרה לו היה לך את הכוח...
האי קדמוננו אסרו ומניין המחשבה הזאת?
את אשר אסרת התרתי, ואת אשר התרת אסרתי

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

4. רחמיי על הליברל (מקו'חניק)

מי שערכיו הם ערכי המערב יקשה עליו להשלים עם הסתירה בין מעמד האשה ומבנה הקהילה ובית הכנסת וההלכה.
אבל מי שהשיח שלו רוחני יותר,והאתגר של הדור בעיניו הוא לא קריאת תורה לנשים אלא שימור קשר חי לעבודת ה' בעולם שטוף תרבות מערב וחול וטומאה- אצלו כל השאלות שאתה מעלה קיימות, אבל הן דבר שולי. הדגש והעיקר בכלל לא שם.

בכנות, מה באמת ישמור על נכדיך יהודים מאמינים? מניין שיתופי ושיוויומי למהדרין? מסופקני.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

5. בדיחה של קבוצת ליצנים שילדיהם יתחרטו על כך (רוני)

מצידי אפשר למנות גם איש שמאל רדיקלי לרבנית במקום רק מסכנים התושבים...

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

6. רק הוא תבנית נוף קהילתו (יואב)

יש קהילות בהם מינוי מנהיגה מתאים ויש קהילות שלא. אין צורך להפיק ממקרה מסויים כלל עבור כולם
בהצלחה לרבנית ולקהילה.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

7. יש שתי אופציות להשגת שוויון (יוצמעך)

או שנשים יתחייבו בכל המצוות כמו גברים, או שגם גברים יקבלו פטור ממצוות עשה שהזמן גרמן.
היות שאפשרות א לא תקרה - אין רצון לזה לא אצל חכמים ולא בציבור הנשים.
נשארה אפשרות ב - קוראים לה רפורמה.
אז מה, יש מגמה רפורמית בציונות הדתית?

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

8. בדבר אחד הוא צודק (יאיר)

השפעתו העיקרית של הרב היא באווירה שהוא יוצר ע"י דוגמה אישית. זה לא רלוונטי בשלט רחוק מעזרת נשים. מתאים לקהילה שלא באמת רוצה רב.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

9. כבוד הרב (לולה)

כבוד הרב, אני אשה. מורה. מלמדת הלכות. מופיעה בבית דין. עד כאן מי אני. ואני מבקשת ממך ומהרבניות שחכמות ממני וצדיקות ממני לא להנכיח אותי בבית הכנסת, לא על הבמה ולא בעזרה, לא בחלון ולא בהיכל. תניחו לי עם תפילת היחיד שלי או תפילת הליד והוילון שלי. אל תתנו לי הרגשה שאני מודרת או לא מספיק מסורה כי, בעוונותי, אין לי לא יצר ולא חשק להניח תפילין. גם לא להניח ציצית צמר. גם לא להחייב למניין שלוש פעמים ביום. גם לא לתקוע בשופר ולא לעלות לתורה - לא בבר ולא בבת. איזו מין יהודיה אני, ריבונו של עולם?

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

10. מנשים באהל תבורך (אסף)

כל כבודה בת מלך פנימה
אין מעמידין אישה פרנס על הציבור

לא מובן לי מדוע הכותב מחפש ללכת נגד רוח היהדות שהאשה מקומה ותפקידה לא להיות גבר.
הרי אישה יכולה להניח תפילין (מיכל בת שאול) וכו׳ - אבל בשביל מה? כל הניסיון הזה בכוח לחדש לגוון לנסות לפרוץ דרך....
מציע לא לעודד דברים שכבר נאמר בעבר - ״פורץ גדר ישכנו נחש״.

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

11. עוד צעד ועוד צעד (ציוני דתי )

המונופול של אנשי הר המור והרב אבינר נשבר
אז ייקח עוד 5 שנים
אבל מעמד האישה לא יחזור למקום בו רוצים לראות אותה החרד"לים
הרכבת נוסעת על הפסים ואתם ליד הפסים צועקים ואין מקשיב

דווח על תגובה לא ראויה
28.04.2021

12. רפורמה או רפורמים (חרד לדבר ה' )

עד לאן הרופרמה/ים תחלחל בציבור הדתי
למי שרוצה שיוויון יש מספיק קהילות שיוויוניות בארץ

דווח על תגובה לא ראויה
29.04.2021

13. מתפלל מקהילת שירת התמר באפרת (אברהם)

אני חלק מהקהילה של שירה ואני יהודי ירא שמיים, מקפיד על קלה כבחמורה, שולחן ערוך כי אני ספרדי אבל הרבה מהקהילה הולכים לאורו של הרמ"א

אני תלמידו של רב זלמן (למדתי מעל 7 שנים בישיבה הגבוהה - בית אל), ואני חלק מהקהילה שמינתה את הרבנית שירה למנהיגתה

המהפכה הפמיניסטית כאן כבר המון שנים, בכל החוגים והכלכלה הישראלית כבר הבינו שאין ענין אמיתי לדכא/להחליש/לשים בפינה את האישה היהודית, רק אנחנו הדתיים זועקים "כל כבודה בת מלך פנימה" ולא מעמיקים לרגע מעבר

כשאישה לומדת פיזיקה קוונטית זה בסדר אבל אם היא תסתכל בפירוש רש"י (רש"י = תורה שבעל פה) על התורה אז היא לומדת תיפלות ?

זה מה שאנחנו רוצים ? שנשותינו / בנותינו יהיו בורות ? ואם חס וחלילה מישהי תלמד תורה נזעק לעברה געוואלד ?

החידוש אצלנו הוא שאנחנו שומרים על ההלכה כמו כל שאר בתי הכנסת בארץ, וכשיש שאלה הלכתית אנחנו מקשיבים לקול התורה כי "שמע את האמת ממי שאמרה" (רמב"ם) ולא בודקים מה המגדר של מי שאמר את ההלכה


מי שמשתדל ביומיום להוריד את עיניו כאשר אישה עוברת, לא מסתכל באצבע קטנה כאשר היא מעבירה לו כסף וברור שאין לו מסך בבית - ברור שלא יתפלל בבית כנסת בו יש גבאית או רבנית, אבל 99% אחוז מהציבור שלנו הוא לא כזה, אלא כמוני למשל
אני משתדל ללמוד דף יומי ואפילו יותר כשאני מצליח אבל אני מתכנת בהייטק ואני מדבר עם נשים ברמה היומיומית שלא נדבר על זה שיש לי מסך בבית ואני רואה נטפליקס - אז אני אראה נשים כל היום אבל ברגע שזו אישה בבית הכנסת אני אזעק געוואלד זו סתם צביעות!

רבותינו ביצעו המון שינויים כשהיה צורך כזה לעם ישראל (רפורמה למי שמעדיף בלע"ז) ולכן הילל הזקן תיקן פרוזבול לשנת השמיטה, ולכן אנחנו לוקחים הלוואות בריבית דאורייתא מהבנק כמו גם מוכרים חמץ בפסח - אז רבותי, מעמד הנשים השתנה בעולם ואנחנו צריכים שינוי, בואו נעיין בראשונים ואחרונים ונעשה זאת כמו שצריך, אליבא דהלכתא
ומיניה ומיניה יתקלס עילאיה

דווח על תגובה לא ראויה
06.05.2021

14. למספר 9 - התרשמתי (רונית לוי)

תודה.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

מפגינים נואשים בלוד צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

המשנה לראש עיריית לוד: "מעדיפים אותנו מתים בתוך שקית ניילון"

קרא עוד