היסטוריה: רבנית נבחרה לעמוד בראש קהילה אורתודוכסית בישראל

הרבנית שירה מרילי מירוויס, נבחרה ברוב מוחץ של 83 אחוזים לשמש כ"מנהיגה הלכתית ורוחנית" בקהילת "שירת תמר" באפרת. הרבנית מירוויס תסיים בקרוב ואחרי 5 שנים את התוכנית להוראת הלכה ומנהיגות קהילתית של המכון למנהיגות הלכתית

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 27/04/21 22:00 טו באייר התשפא

היסטוריה: רבנית נבחרה לעמוד בראש קהילה אורתודוכסית בישראל
הרבנית שירה מרילי מירוויס. עשתה היסטוריה, צילום: חנה לאה חסון

קהילת "שירת תמר" ביישוב אפרת מגוש עציון עשתה היסטוריה כשלראשונה אי פעם בקהילה אורתודוכסית בישראל, נבחרה אישה לעמוד בראש קהילה ללא רב גבר לצדה. בהצבעה שנערכה אמש (ב') בין חברי הקהילה, נבחרה הרבנית שירה מרילי מירוויס ברוב של 83 אחוזים לשמש "מנהיגה הלכתית ורוחנית", וכבר בשבועות הקרובים צפוי להתקיים טקס ההכתרה הרשמי. 

ב-5 השנים האחרונות השתתפה שירה (40) בתוכנית להוראת הלכה ומנהיגות קהילתית של המכון למנהיגות הלכתית מבית רשת אור תורה סטון. מדובר במסלול המקיף ביותר ללימודים תורניים לנשים - המקביל ללימודי ההסמכה לרבנות לגברים. בחודש הבא היא צפויה לקבל את התואר, לאחר שהשלימה בהצלחה את כלל המבחנים בתוכנית.

ההודעה על הבחירה ברבנית מירוויס

ההודעה על הבחירה ברבנית מירוויסצילום: קהילת "שירת תמר"

בשנים האחרונות, כשהיא עדיין "אברכית", שימשה מירוויס כ"מורת הוראה", וענתה לשאלות הלכתיות במסגרת פרויקט "משיבת נפש" של ארגון רבני ורבניות בית הלל. בעבר כיהנה כראש בית המדרש ייעוד. בנוסף, היא מתנדבת בקהילתה כבלנית ואף בחברה קדישא, ומנהלת בשותפות עם החברותא שלה, חמוטל שובל את הבלוג "דף משלהן" עבור ארגון 'הדרן' ואת הפודקאסט "פרשה משלהן", המשודר על ידי ישיבת ההסדר אור תורה מחניים.

לאחר הבחירה בה להנהיג את הקהילה באפרת, אמרה הרבנית מרילי-מירוויס: "אני מודה לחבריי ב'שירת התמר' על ההזדמנות שנתנו לי להמשיך ולהוביל את הקהילה הנפלאה הזו. המינוי הרשמי מהווה המשך טבעי של הפעילות הקהילתית שלי. אני מתפללת שבעזרת ה' הקב"ה יאיר את דרכנו ושנמשיך לצמוח יחד להגדלת תורה".

בהנהלת הקהילה בירכו את מירוויס, ומסרו כי "המינוי מהווה הכרה רשמית בפועלה הנרחב עד כה - להגדלת תורה ולתרומה לקהילה". עוד הוסיפו: "אנו סמוכים ובטוחים ששירה תמשיך בפעילותה המבורכת בקהילה ותהווה דוגמא למנהיגות הקשובה לכל אדם", והודו גם לרב ריסקין על תמיכתו במהלך.

ראש מועצת אפרת עודד רביבי אמר כי הוא רואה בבחירת שירה מירוויס ל'מנהיגה הלכתית' בישוב אפרת מהלך טבעי ומתבקש. "המבחן היחיד הוא איכות תורנית והיכולת להנהיג קהילה. אני שמח על בחירתה ומקווה שאחרות יבואו בעקבותיה". בהמשך הודו גם לרב ריסקין על תמיכתו במהלך.

הרבנית דבורה עברון, מנהלת המכון למנהיגות הלכתית מבית רשת אור תורה סטון אמרה לאחר הבחירה: "אני מברכת את הרבנית שירה ואת קהילת 'שירת התמר'. אני יודעת שהרבנית שירה תדע לשרת את הקהילה בחכמה ובהארת פנים. מידותיה הטובות, סבלנותה, נדיבותה, תבונתה וחוכמתה יתרמו רבות לקהילה. זהו צעד משמעותי עבור הרבנית שירה בפרט ועבור המנהיגות התורנית של נשים בארץ בכלל".

הרב ד"ר כתריאל ברנדר, נשיא וראש רשת מוסדות אור תורה סטון בירך: "האפשרות לחזות ברבנית שירה מירוויס בתפקיד זה, מהווה רגע מכריע ליהדות בו אנו מכירים בכך שהנהגה נשית רוחנית והלכתית יכולה ללכת יד ביד ובאופן מלא ומוחלט עם ההלכה והמסורת שלנו. אין ספק שהרבנית שירה בעלת ידע תורני עמוק, התחייבות למסורה וחמלה בלתי מתפשרת, והיא תהווה נכס אדיר הן לקהילה המקומית והן לעולם היהודי כולו. אני סבור ובטוח, שבחלוף הימים, נביט אחורה על רגע זה כפורץ דרך הלכתית חדשה למקומן הראוי של נשים כמנהיגות רוחניות בקהילה האורתודוכסית".