מה אשיב לך והכל שלך - על הנשים של מפלגת הציונות הדתית

כאשר פוליטיקאי אומר שאשתו היא מקור הכח ומקור העצה והתבונה ולא רק מודה לה "שנשארה בבית לשמור על הילדים ולטפל בכביסה" כאשר הוא מתרוצץ בשווקים - כנראה משהו חדש מתחיל

חדשות כיפה ד"ר יעל אראלי 24/03/21 11:46 יא בניסן התשפא

מה אשיב לך והכל שלך - על הנשים של מפלגת הציונות הדתית
סמוטריץ', הערב, צילום: Sraya Diamant/Flash90

אירוע הסיום של יום הבחירות במפלגת הציונות הדתית בהובלת בצלאל סמוטריץ היה מלא באנרגיות טובות, ריקודים ותחושת הודיה לפעילים ולכל מי שלקח חלק במהלך המורכב שנשא פירות. בתוך כל המחשבות שעלו בי למראה הרוקדים והדוברים התנוצצה עוד מחשבה מטלטלת למדי

בכל אירוע סיום כזה הדוברים מודים לבנות זוגם (ברוב המקרים לא עומדת אישה בראש מפלגה אז לא מצויה אמירה הפוכה. רק אציין שכם מס 2 מיכל וולדיגר עלתה לדבר והודתה לבעלה על התמיכה והשותפות והנקיונות לפסח)

לא בדקתי אם מירב מיכאלי הודתה לליאור שליין אבל הזדעזעתי מאמירתו הצינית והמחפיצה "תדליקי דוד" כאשר היא פנתה אליו בהתרגשות גדולה מבעד המצלמות באולפנים השונים בהם ישבו השניים. ועוד נשוב לזה בהמשך. 

רק באירוע הסיום של מפלגת הציונות הדתית,  סמוטריץ ובן גביר הקדישו דקות לא מעטות לדבר על חלקן של נשותיהם ולהודות להם. כאשר להודות זו לא המילה המדוייקת. הם הגדירו אותן כשותפות מלאות, כאשת ברית ואלו ששותפות בעצה ובתבונה בקבלת ההחלטות האישיות לאורך כל הדרך.  הגדילו לעשות התומכים של בן גביר ששרו לרעייתו אילה במשך דקות ארוכות ואילו בצלאל ביקש מאשתו לעלות לבמה עם כל הילדים ואלו עמדו שם עד תום הערב עם המועמדים והרבנים "החרדליים"(שונאת את ההגדרה הזו).

הגברים האלה נשאו אותן על כפיים לעיני כל ישראל אתמול בהערכה, אהבה ותחושת שותפות אמיתית.  לא היו שם הדרה ולא הסתרה וזאת בנוסף לכך שברשימה עצמה שובצו 3 נשים בשביעיה הראשונה ללא שריונים , פשוט משום שבצלאל כראש המפלגה חושב שכך נכון לעשות.

את ביטויי ההערכה העצומה, השותפות והאהבה בליל הבחירות מעולם לא שמעתי מהדוברים והדוברות בגלגולי הבית היהודי ימינה לדורותיהם.

האפיזודה המרגשת הזו היא בעיני ביטוי עמוק לגילוי של ראיה עמוקה חדשה-ישנה של מהי אישה ומהי נשיות וזוגיות באופן טהור ומזוקק.  כאשר פוליטיקאי אומר שאשתו היא מקור הכח ומקור העצה והתבונה ולא רק מודה לה "שנשארה בבית לשמור על הילדים ולטפל בכביסה" כאשר הוא מתרוצץ בשווקים,  הוא רואה את השותפות המעצימה ואת השויוניות אם לא העליונות הנשית בבינה היתרה ובמבט המיוחד של אשתו שנותן לו פרספקטיבה נוספת לכל צעד והחלטה.

לעומת זאת הפמיניזם אותו נושאת בגאון מירב מיכאלי בלשון הרבות המעוותת שלה התנפץ אתמול אל מול האמירה המחפיצה והשובניסטית של "תדליקי דוד". כמה נמוך ומזלזל אפשר לרדת ולפגוע בפריים טיים בבת זוגך אפילו בשם הפאנץ'?

ולהבדיל -

אני חושבת שכאן נקודת העומק המשמעותית- בדורנו, דור של גאולה, הנשים ממשיכות את גאולת מצריים- בנשיותן  הן פועלות באמונה ובאקטיביות כדי לחולל שינוי ולהצמיח ישועה בתוך הבית ומחוצה לו בצניעות אך באומץ, בנשיות לא מתחנפת אך בפעלתנות אידיאולוגית ומעשית. אין סתירה בין כל אלו.

הפמיניסט הראשון שהבין שמקור הכח שלו היא אשתו היה ענק התורה בכל הדורות רבי עקיבא. אנו זוכות בדורנו לאחוז בשולי שמלתה של אשתו רחל כאשר בעלינו אומרים לנו : שלי ושלכם- שלך הוא!!.


ד"ר יעל אראלי, יו"ר פורום המדרשות התורניות

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן