הרב שמואל אליהו: עתיד ישראל תלוי בילודה

בעקבות דבריו של שר החקלאות אלון שוסטר, לפיהן יש לצמצם את הילודה בישראל, עונה לו הרב שמואל אליהו וטוען: "שר בממשלה צריך להסתכל לא רק על הרגע, הוא חייב להסתכל גם על העתיד של המדינה"

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/03/21 19:50 כה באדר התשפא

הרב שמואל אליהו: עתיד ישראל תלוי בילודה
הרב אליהו, צילום: אלישמע סנדמן

קראתי את דבריו של השר שוסטר על החובה לצמצם ילודה בישראל. שוסטר באמת נגע באחד הפלאים הגדולים של מדינת ישראל בימינו. מדינה שיש בה גם כלכלה חזקה עם ממוצע של הכנסה מעל 40,000$ לנפש, וגם ממוצע גבוה מעל 3.16 ילדים לאשה. 

לעומת ישראל הילודה באירופה נמוכה מאוד, בגרמניה הילודה היא 1.57 'בזכות' הילודה של המהגרים המוסלמים. אילולי המהגרים המוסלמים שמהווים 10% בגרמניה המספרים היו הרבה יותר נמוכים. עם זאת עדיין הממוצע בגרמניה, כולל ילדי המוסלמים, פחות מחצי מהממוצע במדינת ישראל.

הבעיה היא לא רק בגרמניה אלא בכל העולם המערבי. מי שמסתכל על מפת העולם רואה שהעולם התחלק בעבר לשתי מגמות ברורות, מדינות עשירות עם מעט ילדים ומדינות עניות עם מספר ילדים גבוה. לא היה משהו באמצע. בשני העשורים האחרונים צונחת בהתמדה הילודה גם בכל עולם הערבי (גם העשיר וגם העני), מ-6-9 ילדים בממוצע לאשה עד ל-2-3 ילדים לאשה. 

כשמסתכלים על המפה היום רואים כי מתוך 192 מדינות בעולם, אין אפילו מדינה אחת שיש לה בה גם כלכלה חזקה וגם פריון גבוה חוץ ממדינת ישראל. כך מתקיימת הנבואה שנאמרה לאברהם אבינו "כי ברך אברכך והרבה הרבה את זרעך" ונאמרה גם למשה "והטיבך והרבך מאבותך". הפלא מתעצם כשרואים כי שיעור הפריון בישראל הוא במגמת עליה לעומת העולם הערבי והמערבי שאצלם הפריון הוא במגמת ירידה.

הברכה בפריון גבוה משפיעה על המדינה לאורך שנים. הנזק שיש בירידת ילודה לא כל כך מורגש ברגע ההתרחשות שלו, אבל לאורך שנים הוא עלול למוטט את הכלכלה ואת המדינה כולה. הצעירים הם הכוח העובד והיוצר והמבוגרים הם הציבור שצורך יותר ויוצר פחות. כשהילודה יורדת מספר הצעירים מתמעט וצמיחת הכלכלה נעצרת. מדינת ישראל שיש בה ילודה גבוהה נחשבת בעולם בגלל זה כמדינה של ממציאים. מדינת סטארט אפ. Start-up Nation. בישראל יש יותר חברות סטארט אפ וקרנות הון סיכון לאדם מכל מדינה אחרת בעולם.

יחס תלות. יפן למעלה, ישראל למטה

יחס תלות. יפן למעלה, ישראל למטהצילום: אתר ספר הנבואה

דוגמה לבעייתיות בהזדקנות האוכלוסייה היא יפן שנחשבת למדינה בעלת האוכלוסייה המבוגרת ביותר בעולם. ביפן יש 48 קשישים מעל גיל 65 על כל 100 אנשים. יפן לא מצליחה לייצר צמיחה זה קרוב ל־25 שנה והכלכלה הולכת ושוקעת ביפן כל שנה יותר יותר. 

לפני עשור, 'יחס התלות' ביפן היה 37 קשישים למאה, ולפני שני עשורים הוא היה 27. אין ספק שמדובר בירידה דרמטית. באיטליה מספר הקשישים למאה היום הוא 40, לפני עשור 34. ולפני שני עשורים 27. לעומתם בישראל מספר הקשישים למאה היום הוא 22. לפני עשור 18 ולפני שני עשורים 19. בזכות הילודה הזו קצב הצמיחה הכלכלית בישראל הוא הגבוהים בעולם. 

קצב הצמיחה של ישראל, גבוה ממדינות ה-OECD

קצב הצמיחה של ישראל, גבוה ממדינות ה-OECDצילום: אתר ספר הנבואה

לפי קצב הילודה הנוכחי ישראל תישאר צעירה גם בעוד 15 שנים עם יחס תלות של 26 בלבד והצמיחה שלה תגבר. לעומתה יחס התלות במדינות ה-OECD יהיה 54, יותר מכפול והכלכלה שלהם תלך ותרד. לילודה של היום יהיו השלכות דרמטיות על המגמות הכלכליות בעולם העתידי. 

שר בממשלה צריך להסתכל לא רק על הרגע. שר בישראל צריך ללמוד על המגמות של עם ישראל מהמקורות, שר בישראל חייב להסתכל גם על העתיד של המדינה. כשהוא ירחיב את המבט הוא יבין כי בילודה תלוי כל העתיד של מדינת ישראל.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן